Echinodorus Rubin växer inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darbagal
    • February 2015
    • 11

    Echinodorus Rubin växer inte

    Jag har satt ett par Echinodorus Rubin i mitt akvarium som för en tynande tillvaro. De dör inte men växer inte heller. De är planterade i grus, har fått rotnäring från JBL samt regelbundet tillskott av easy life näring till vattnet. Äldre blad ser slitna ut i topparna och de sätter nya blad men bladen blir inte större än kanske 10-15 cm. De har vait i akvariumet i ca ett år.
    Det är ca 55 cm från botten till vattenytan och belysningen består av tre 30W lysrör för sötvattensakvarier samt två 18W ledramper med vitt samt rött/blått ljus.

    I akvariet går ett par Sajica ciklider, en grupp multispinosor och några algätare/malar. Jag har inte sett någon av dessa röra svärdsplantorna även om de glatt äter det mesta av övriga växter.
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Jag har för mig att de rödare sorterna inte blir så stora, kan ha fel men de jag har haft har adligt blivit större än typ så som dina.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Sleep
      • December 2008
      • 246

      #3
      Ursprungligen postat av Darbagal
      Jag har satt ett par Echinodorus Rubin i mitt akvarium som för en tynande tillvaro. De dör inte men växer inte heller. De är planterade i grus, har fått rotnäring från JBL samt regelbundet tillskott av easy life näring till vattnet. Äldre blad ser slitna ut i topparna och de sätter nya blad men bladen blir inte större än kanske 10-15 cm. De har vait i akvariumet i ca ett år.
      Det är ca 55 cm från botten till vattenytan och belysningen består av tre 30W lysrör för sötvattensakvarier samt två 18W ledramper med vitt samt rött/blått ljus.

      I akvariet går ett par Sajica ciklider, en grupp multispinosor och några algätare/malar. Jag har inte sett någon av dessa röra svärdsplantorna även om de glatt äter det mesta av övriga växter.
      Så sjukt att läsa detta då jag har samma problem. Dock med echinodorus grandiflorus!
      Mina blad blir typ i samma längd. 10-20cm max! kör med bottennäring och pmdd. kör med 8x39W(T5) och 4x30W (T8)
      Börjar fundera på om man har för starkt ljus. så att växten inte behöver jobba sig upp till ytan för att få sig lite bättre ljus.
      Mvh Glenn.

      Kommentar

      Arbetssätt...