Javamossan tar sig inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    Javamossan tar sig inte

    Historisk erfarenhet hos mig säger att Javamossa tillhör det enklare man kan ha om man önskar riklig tillväxt i sitt kar.
    Antingen minns jag fel eller så har jag idag ett kar med väldigt ogynnsamma förhållanden, för denna växt.
    För den vill inte alls ta sig och ursprunglig klump minskar efterhand.

    Förutsättningarna är 450-liters Juwelkar med originalpump/filter samt ytterligare ett pumphuvud som också jobbar med CO2-anläggning/cyclo. De fyra Juwel-rören (ganska nyligen utbytta) är kompletterade med reflektorer. PMDD-gödning. 27 graders temp.

    Målsättningen är att få mossan att växa nära ytan, fäst i ovankant av bakgrunden. Framförallt som yngelskydd.

    Förklaring?

    Alternativ växt för samma syfte?
    Using Tapatalk
  • Krisping
    • January 2015
    • 33

    #2
    Det enda jag kommer att tänka på är tempen... kanske prova att sänka ett par grader.

    Kommentar

    • TommySt

      • January 2014
      • 208

      #3
      Ursprungligen postat av Krisping
      Det enda jag kommer att tänka på är tempen... kanske prova att sänka ett par grader.

      27 grader har jag (sen tidigare oxå).
      Using Tapatalk

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Javamossa är lite underlig. Ibland växer den som ogräs, ibland inte alls.
        Men rent generellt tycker jag att den funkar bäst om inte förhållande är så "maximala" som i ditt akvarie
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          #5
          Nu använder du ju inte Easy Carbo men det och Javamossa är ju inte en lyckad kombination.
          Varför? Det kan säkert någon fylla i.......
          /Johan
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          Arbetssätt...