Co2 tyngre än luft?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeHi
    • March 2016
    • 14

    Co2 tyngre än luft?

    Har läst att Co2 är tyngre än luft.
    Kör med trycksatt Co2.

    Bildar inte gasen ett "lock" på vattnet då det är tyngre än luft? Blir det svårare att få ner syre med bara ytcirkulation då? Mitt akvarium har ett lock över akvariet som även minskar luftdraget över ytan.
    Vet ni hur Co2 vädras bort ur vattnet och akvariet?

    Mvh Petri
  • Sleep
    • December 2008
    • 246

    #2
    vet inte om du fick något svart på detta eftersom det har gått ett par månader sen du skrev.
    men slänger in en kommentar ändå.
    om du är orolig så kan du koppla in en fläkt som blåser ner luft i karet. så bör problemet vara löst.
    men tror inte att det blir tillräckligt med co2 på ytan för att vara skadligt för dina fiskar ändå.
    Mvh Glenn.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Jo koldioxid är tyngre än luft så kör man på rejält med sånt och har dålig ventilation till akvariet så skulle man kunna åstadkomma ett lock som stänger ut luftsyre. Men - använder man koldioxid rätt så har man mycket växter som använder koldioxid och då producerar syre i akvariet. Blir det som det borde får man snarast överskott på syre. Problem skulle det kunna bli om man öser på med massor av koldioxid till ett akvarium med dåligt med växter. Eller om man tillför koldioxid på natten då växterna inte producerar syre utan i stället använder det och släpper ut koldioxid i stället.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Sleep
        • December 2008
        • 246

        #4
        Ursprungligen postat av Bygert
        Jo koldioxid är tyngre än luft så kör man på rejält med sånt och har dålig ventilation till akvariet så skulle man kunna åstadkomma ett lock som stänger ut luftsyre. Men - använder man koldioxid rätt så har man mycket växter som använder koldioxid och då producerar syre i akvariet. Blir det som det borde får man snarast överskott på syre. Problem skulle det kunna bli om man öser på med massor av koldioxid till ett akvarium med dåligt med växter. Eller om man tillför koldioxid på natten då växterna inte producerar syre utan i stället använder det och släpper ut koldioxid i stället.
        hehe jo det är sant. men det va sånt jag antog att du redan hade koll på. att köra co2 på natten ¨hoppas jag att dom som starta med trycksatt co2 har koll på!
        men om man använder det normalt så tror jag inte det är någon fara. skulle man vara orolig så kan man använda fläkt som vädrar på ytan.
        Mvh Glenn.

        Kommentar

        Arbetssätt...