vilken växt är detta ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    vilken växt är detta ?

    Jag tyckte den såg fin ut och var lite trött så jag frågade inte hur den trivdes, den gillar inte mitt kar, bladen liksom smälter bort.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 981.JPG
Visningar: 67
Storlek: 163,7 KB
ID: 2353482

    Det är det till vänster längst i hörnet delad i 3 grupper med spretiga ljusgröna blad...
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2


    //Inger

    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #3
      Jag vill nog påstå att det är http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=24&SOK=1
      Även kallad flytormbunke. Går absolut att plantera så som du gjort. Men den trivs allra bäst som flytväxt.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Vi kanske har rätt bägge, fast vi tittar på olika växter .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          #5
          är det flytormbunke... wow... jag som inte egentligen behöver mer flytväxter just nu .. =) ok då skall jag ta upp dom å låta dom flyta för dessa trivs inte planterade där , de större äldre bladen bara smälter bort. Kanske går det ha i min framtida lowtech. Där skall jag ha helt annan sand mer substrat liknande leca kulor. Dem kanske inte vill ha så tätt runt rötterna för att trivas.
          Vallisenerian har ju skjutigt ett skitt dit med så det blir nog bra i det hörnet =) tack för hjälpen

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            #6
            kom å tänka på en sak... om just den växten är känslig för något? kanske ph eller så.. Eller så tror jag att det var ett dåligt ställe köpa växter på.

            Halva anubisen började ruttna, så där e det bara 3 blad kvar. men roten är hårt och rengjord så jag tror dessa överlever då resten av roten var hård.Dock har den fått stå kvar i sin kruka då den köpten inför lowtech karet. Men det borde den ha överlevt och inte börjat ruttna inom en vecka.

            Själva ormbunken är det vara kvar utan det i fram kant, dessa blad är som bruna sträck på nästan som om det vart viken. Frågan är om den ens överlever. Jag tog upp den idag såg att vid rötterna var dt vädligt brunt så jag sköljde den och stoppa i dom som flytande nu. Dom blir även som om något nästan fräter på bladen. Vilket är underligt för att många utav mina *gamla* växter faktiskt mår bra.

            borde ta reda på vilken leverantör dom har där , för växterna verkar vara för djupt planterade eller så hade dom nått fel med sig.

            Kanske är lärdomen, skölj växterna bättre och se eter rötterna mycket bättre.

            Bästa växterna har jag fått eller köpt privat.

            Kommentar

            Arbetssätt...