ozeloter hur stora kan dom bli egentligen...och en lotus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    ozeloter hur stora kan dom bli egentligen...och en lotus

    Köpte en sådan för några veckor sedan.. och redan första vecka så kom det 2 nya blad ifrån mitten.Sedan dess så växer å växer den som en tok...
    Inte har jag någon näring i sanden heller, den får som dom andra en lösning vid vattenbytet, Doseringen är hälften av vad det skall vara då själva karet bara är ca 1 å en halv månad gammalt.
    kan man om så behövs klippa ned dom lite i de yttre bladen dom som är ljusgröna med svaga prickar?
    Annars trivs jag bra med den skall försöka få till en bild.

    Köpte även en lotusknöl, där snackar vi om något som vaxer med, inte heller där någon näring i sanden. Jag tänkte låta den få ytblad för att se om den ville blomma.
    Just nu har den 3 blad som strax vecklat ut sig där uppe.
    tror ni jag kommer få se den blomma ? Den växte först med bladen mer längsmed, och jag upptäckte jag satt den lite för nära rutan och försökte flytta den mer bak.
    Det var svårt då det rotat sig rejält, satte inte heller hela knölen under sanden utan lite mer 80% av den ca. Det verkar den trivas med.
    Kan man klippa ner den med när bladen blir för många ?

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Du kan klippa bort en del stänglar med blad om du tycker att den har blivit för stor. Sedan finns det ju alltid en hel del näring i gruset i ett akvarium som varit igång en tid. Vad gäller lotusen - om det finns lite utrymme ovanför akvariet (dvs inget täckglas) så visst blommar den.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      #3
      det som är lite festligt är ju att det inte vart igång så länge, inte ens blivit färdigt än. Dessutom har jag så väldigt fin sand att den flyttar på sig som ett dammoln om pumpen går fortare än mini.(fluval3).Guramisarna och räkorna går så nära mitten på plantorna små crypto, så det virvlar bort och nästan lägger rötterna synliga, blir lite som träskmarken i södra usa..
      Jag försöker förhindre dålig sand med att skaffa plantor med storarotsystem och så skall jag ha i lite malayser tror jag för att gräva runt i sanden.
      Än kan jag nog klämma in en stor crypto och en svärdplanta.

      Frågan är när jag bör sätt in rot gödsel.För det tänker jag göra, för jag gillar när det är grönt men vill inte köra co2...

      Kommentar

      Arbetssätt...