Växtnäring efter storlek, eller efter mängd växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #16
    Jag håller helt med Sleaper i den här diskussionen! Tex växter förbrukar egentligen väldigt lite nitrat MEN det måste finnas en viss koncentration av nitrat för att växten ska kunna tillgodose sig tillräckligt! Man ska också komma ihåg att växtnäring är inget man ska överdosera allt för mycket då det kan leda till att fisken förgiftas. Sen finns det ju växter som inte gillar när man tillsätter så mycket näring utan vill ha det lite småfattigt, tex så har jag märkt det med javamossan...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sleep
      • December 2008
      • 246

      #17
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Nja, när det gäller snabbväxande växter är det väl så att dom förbrukar mer näring över tid än lånsamväxande. Alltså inte större dos (vilket ev. kan skada akvariemiljön) utan att man kan får tillföra näring oftare.
      njaa det tror jag inte. utan snabbväxande växter förbrukar ju näringen snabbare. därför man brukar starta med ganska mycket snabbväxande i ett ny startat kar. och även i ett kar med alg problem. för att försöka bli av med algerna.
      Mvh Glenn.

      Kommentar

      • Sleep
        • December 2008
        • 246

        #18
        Ursprungligen postat av åheim
        Jag håller helt med Sleaper i den här diskussionen! Tex växter förbrukar egentligen väldigt lite nitrat MEN det måste finnas en viss koncentration av nitrat för att växten ska kunna tillgodose sig tillräckligt! Man ska också komma ihåg att växtnäring är inget man ska överdosera allt för mycket då det kan leda till att fisken förgiftas. Sen finns det ju växter som inte gillar när man tillsätter så mycket näring utan vill ha det lite småfattigt, tex så har jag märkt det med javamossan...
        växter behöver ju nitratet för att tillgodose sig näringen i vattnet ja. och dom kanske inte tar upp så mycket. ( har inte koll om snabbväxande tar upp mer )
        och självklart ska man inte överdosera växtnäring bara så där. om man nu inte har väldigt mycket växter. då kan man sprida ut doseringen på flera gånger under veckan, innan vb. allt handlar ju om balans i karet. mängd fiskar, mängd växter ( snabbväxande o långsamväxande ) och sen ljuset.

        javamossa har jag kört med pmdd och det har funkat bra. hade det iofs i 2 olika kar, ett med bra ljus o pmdd. och ett utan pmdd och hyfsat ljus. båda växte på bra.
        Mvh Glenn.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #19
          Ursprungligen postat av Sleep

          njaa det tror jag inte. utan snabbväxande växter förbrukar ju näringen snabbare. därför man brukar starta med ganska mycket snabbväxande i ett ny startat kar. och även i ett kar med alg problem. för att försöka bli av med algerna.
          Snabbväxare behöver inte högre näringsnivåer än andra växter utan snarare "påfyllning" oftare. Att hälla i hela flaskan med näring på en gång hjälper alltså inte :-)

          Kommentar

          • Sleep
            • December 2008
            • 246

            #20
            Ursprungligen postat av Sleaper

            Snabbväxare behöver inte högre näringsnivåer än andra växter utan snarare "påfyllning" oftare. Att hälla i hela flaskan med näring på en gång hjälper alltså inte :-)
            Det håller jag med om!
            Jag brukar dela upp mina doser på 2. så om jag gör ett vb på söndagen och har i pmdd. så slänger jag i en dos till på onsdagen.
            Mvh Glenn.

            Kommentar

            • Catchio
              • May 2013
              • 86

              #21
              Vilken koncentration av nitat bör man ha minst för att växter, ex. Vallisneria, skall trivas och gäller det olika för olika växter?

              Kommentar

              • Sleep
                • December 2008
                • 246

                #22
                Ursprungligen postat av Catchio
                Vilken koncentration av nitat bör man ha minst för att växter, ex. Vallisneria, skall trivas och gäller det olika för olika växter?
                har faktiskt inte en aning. men jag brukar kombinera bottengödning och pmdd till vallen. och då kör jag normal dos av alla flaskorna från pmdd.
                vissa växter vill ju ta upp sin näring via rötterna och andra från blad o stjälkar. så allt beror lite på vad det är för växt och hur många man har.
                Mvh Glenn.

                Kommentar

                Arbetssätt...