Växtnäring efter storlek, eller efter mängd växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • R-P
    • September 2014
    • 14

    Växtnäring efter storlek, eller efter mängd växter?

    Växtnäring efter storlek på karet, eller efter mängd växter?
    Flaskan (Easy life Profito) säger att näringen ska doseras efter antal liter vatten. Det känns som om det kan finnas fler sätt att tänka.

    Beror det inte på hur många och hur stora växter hen har i akvariet? Vad säger ni som haft växtakvarium ett tag?

    Mvh Fredrik
    Bortom att handla rätt eller fel finns en äng; jag möter dig där -Rumi
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nu är inte jag någon växtexpert, men de gånger jag har kört med växtnäring så har mängden alltid doserats efter antalet liter
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bisho
      • September 2013
      • 304

      #3
      Hej!
      Jag har varken kört växtnäring efter storlek eller mängd växter på mitt växtakvarium.
      Jag brukade "mata" mina växter 1 gång var 3:e dag, så lägger jag 5 ml i mitt 19 liters växtakvarium.

      Det funkade alldeles utmärkt för växterna även om nu många kan vara emot det jag gjorde
      Mitt tanganyika akvarium
      https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Växtnäring bör nog doseras efter antalet liter som Kjell säger. Anledningen är väl att det skall finnas en tillräcklig/lagom koncentration av näring i vattnet. Alltså spelar det ingen roll på hur mycket eller hur stora växter man har.

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Hej!

          Jag har hittat hit igen

          Det finns olika sätt att tänka. Profito är för det första inte en helt optimal gödning om du är väldigt västorienterad. Använd upp det du har och kolla sedan på Tropicas gröna gödning eller pmdd. Nu var det inte det du frågade efter så jag lämnar detta.

          I uppstartsfasen är växtmassan ganska liten och den ökar med tiden. Receptet eller doseringsanvisningarna följer tyvärr inte akvariets utveckling. En ökad växtmassa kräver en ökad näringsdos. Jag ser det som att standarddosen är bra i början men den behöver förmodligen revideras över tid.

          Med tiden får du lite känsla och då ser du vad som saknas, jag korrigerar min gödningsregim konstant utefter hur akvariet fungerar.

          Så, lite växter, lite gödning. Mer växter, mer gödning.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • R-P
            • September 2014
            • 14

            #6
            Jag tar tacksamt emot era tankar då de hjälper mig att förstå mer om mitt akvarium!
            Två personer är för tillverkarens rekommendationer och två är för att det inte nödvändigtvis är rätt att dosera efter antal liter vatten.


            Har haft karet i ett par år nu men först under sista året lagt lite mer omtanke om växterna. Visst finns det en fascination i ett snyggt akvarium där inredning och växter samspelar till en egen värld. Jag antar att jag bara börjat min resa med planterat akvarium. Vilken gödning som är bra/ mindre bra tänker jag att det visar sig med tiden. Har läst att Profito inte var en "fullgödning" men den trådskaparen skrev aldrig varför det var på det sättet. Har du lust Mathias Nilsson så får du gärna reda ut det. Använder just nu Root sticks och Profito (från Easy Life) och vad jag märkt så växer det bra.

            Med vänliga hälsningar Fredrik
            Klicka på bilden för större version

Namn: 540 2016.png
Visningar: 263
Storlek: 810,9 KB
ID: 2352153
            Bortom att handla rätt eller fel finns en äng; jag möter dig där -Rumi

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Bra akvarium!

              Det är ganska enkelt, mer växter kräver mer näring. Standarddoser är sällan speciellt starka.

              Det som saknas i profito är nitrat och fosfat. Du har en mikronäring enbart i dagsläget. Det räcker inte alltid hela vägen.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • stefanr72
                • November 2010
                • 1026

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Växtnäring bör nog doseras efter antalet liter som Kjell säger. Anledningen är väl att det skall finnas en tillräcklig/lagom koncentration av näring i vattnet. Alltså spelar det ingen roll på hur mycket eller hur stora växter man har.
                Nja.. Man matar ju inte fiskarna efter hur stort akvarium man har. Dessutom har belysningen och eventuell kolgödning stor inverkan på växternas "aptit"

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2883

                  #9
                  Ursprungligen postat av stefanr72
                  Nja.. Man matar ju inte fiskarna efter hur stort akvarium man har. Dessutom har belysningen och eventuell kolgödning stor inverkan på växternas "aptit"
                  Nu simmar ju inte växterna runt och tar näringen där den finns, och visst lägger man till CO2 och bra belysning så går det åt mer "bränsle". Men det behöver nödvändigtvis vara mer men oftare. Anledningen att det på förpackningen står mängd/liter är att skapa en optimal mängd näring i förhållande till vattenvolym tänker jag mig. Med en mindre mängd näring blir alltså tillgången inte tillräcklig för växterna. Sen kan man ju alltid tänka att vissa växter kräver mer än andra osv..

                  Kommentar

                  • R-P
                    • September 2014
                    • 14

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Bra akvarium!

                    Det är ganska enkelt, mer växter kräver mer näring. Standarddoser är sällan speciellt starka.

                    Det som saknas i profito är nitrat och fosfat. Du har en mikronäring enbart i dagsläget. Det räcker inte alltid hela vägen.

                    Intressant, kan det vara så att Profito då är bra för nybörjare som gärna fyller akvariet med mycket fisk och gillar att titta på ätande fiskar? ;-)
                    Mvh Fredrik
                    Bortom att handla rätt eller fel finns en äng; jag möter dig där -Rumi

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sleaper

                      Nu simmar ju inte växterna runt och tar näringen där den finns, och visst lägger man till CO2 och bra belysning så går det åt mer "bränsle". Men det behöver nödvändigtvis vara mer men oftare. Anledningen att det på förpackningen står mängd/liter är att skapa en optimal mängd näring i förhållande till vattenvolym tänker jag mig. Med en mindre mängd näring blir alltså tillgången inte tillräcklig för växterna. Sen kan man ju alltid tänka att vissa växter kräver mer än andra osv..
                      De är nog sannolikt fega i sina anvisningar. Det går inte att vara generell heller, ett akvarium med enbart anubias kommer sällan dra lika mycket näring som ett med enbart h. polysperma.

                      Jag gillar att allt anges i "normaldoser", det gör även pmdd. En sådan normaldos räcker i 1 1/2 dag i mina akvarier ungefär. Det handlar om fingertoppar, man måste kolla hur det fungerar.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13124

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Bra akvarium!

                        Det är ganska enkelt, mer växter kräver mer näring. Standarddoser är sällan speciellt starka.

                        Det som saknas i profito är nitrat och fosfat. Du har en mikronäring enbart i dagsläget. Det räcker inte alltid hela vägen.
                        Om man använder endast micronäring (är väl mest järn?) så kan man öka matningen litegrann för att få en högre mängd nitrat och fosfat, förutsatt att man har ett bra filter som klarar den ökade matningen.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2883

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson

                          De är nog sannolikt fega i sina anvisningar. Det går inte att vara generell heller, ett akvarium med enbart anubias kommer sällan dra lika mycket näring som ett med enbart h. polysperma.

                          Jag gillar att allt anges i "normaldoser", det gör även pmdd. En sådan normaldos räcker i 1 1/2 dag i mina akvarier ungefär. Det handlar om fingertoppar, man måste kolla hur det fungerar.
                          Jo, när man har en del erfarenhet kan man ju dosera lite mer med fingertoppskänsla och se tidiga tecken på näringsbrist osv. Kör man hightech blir det ju än viktigare eftersom allt går i snabbare takt, om man säger så. Men innan man är där så kanske det är bra som grundtips att göra veckovisa delvattenbyten och dosera enligt anvisning. Anubias och H.Polysperma kan man ju betrakta som extremer, och Anubias kanske endast som en "snittblomma" då den kan vara väldigt svår att hålla snygg över tid oavsett näring eller inte..

                          Kommentar

                          • Sleep
                            • December 2008
                            • 246

                            #14
                            jag hoppar in lite jag med då. även att tråden verkar ha dött. men gillar ju diskussionen här.
                            man får ju tänka på vad det är för växter man har och mängd. typ om man har snabbväxande eller långsamt växande.
                            dom snabba kräver ju mer näring eftersom dom växer snabbare. och med dom långsamma tvärtom.
                            och har man mycket snabbväxande så kanske man bör ta en större dos av den näring man kör med. eller hur!
                            Mvh Glenn.

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2883

                              #15
                              Nja, när det gäller snabbväxande växter är det väl så att dom förbrukar mer näring över tid än lånsamväxande. Alltså inte större dos (vilket ev. kan skada akvariemiljön) utan att man kan får tillföra näring oftare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...