javaormbunkarna dör!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Petkro-8
    • December 2003
    • 25

    javaormbunkarna dör!!

    Jag har ett sällskapsakvarium på 120 liter med javaormbunkar. De har alltid trivts väligt bra, men helt plötsligt började de ruttna av någon anledning. Jag har klippt bort alla ruttna blad men det hjälper inte och snart har jag inga kvar. Jag har aldrig haft några problem med javaormbunkar tidigare. Finns det några råd eller erfarenheter på området??

  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Den tjocka delen av roten får inte vara i gruset för då ruttnar dom. Kanske är det som är felet?

    Peter
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Petkro-8
      • December 2003
      • 25

      #3
      Det har jag också hört. Nog för att vissa satt och sitter nertryckta i gruset, men även javaormbunkar som satt fast på rötter började ruttna.

      Det började med bruna fläckar på bladen som blev större och större tills det blev hål i bladet och sen ruttnade det snabbt sönder.

      Kommentar

      • mz791117
        • December 2003
        • 62

        #4
        Mina börjar rutna om det är dåligt med belysning

        Du kan ju testa byta lysrör om dom är gamla
        eller om du har glödlampor så plasera antingen plantan rakt under lampan eller flytta lampan över plantan

        Det brukar oftast vara lampan annars är dom jävligt tåliga växter.
        Gör inget till värre än det är...

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=185026

        Kommentar

        • Corydoras mad
          • April 2003
          • 1686

          #5
          <font color="red">Javaormbunken skall klara mycket låga ljusförhållanden. Vissa använder den i odlingskar med bara en taklampa som belsyning. Ljuset lär inte vara felet.</font id="red">
          /Mathias
          The Corydoras freak

          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

          Kommentar

          • mz791117
            • December 2003
            • 62

            #6
            Dom klarar sig vid svagt ljus också men då växer det inga nya blad och ersätter dom gamla, för dom lever inte i all evighet
            Gör inget till värre än det är...

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=185026

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Dom klarar sig vid svagt ljus också men då växer det inga nya blad och ersätter dom gamla, för dom lever inte i all evighet
              Jo dom växer även under svagt ljus och lever sålänge dom får all den näring dom behöver.

              Jag har fått för mig att Javaormbunkar är fullkomligt fenomenala på att hushålla med näringsämnen, men när de viktigaste ämnena börjar ta slut pga för rent vatten (för lite nitrat är ett hett tips) så börjar dom återanvända gamla blad i en skrämmande takt.

              Dom har även ett fiffigt spridningssystem då dom under goda förhållanden fullkomligt pepprar bladen med små babyplantor under bladen och i ett speciellt skede när den tycker det är dags för att sprida dom för vinden så börjar bladet snabbt brytas ner (blir svarthåligt) och babyplantorna kan flyta iväg. Det kallas "fragmentation-dispersal" och fungerar på liknande sätt som stängselväxter gör när dom först bildar jättemånga "flygrötter" och bryter ner sig själva på strategisa ställen på stammen så fragmenten kan flyta iväg och snabbt fastna med alla bildade flygrötter.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Petkro-8
                • December 2003
                • 25

                #8
                Tror inte det beror på ljuset. Det har alltid funkat tidigare.

                Ett tag hade jag dock väldigt mycket växter i akvariet, (överplockade från ett annat akvarium ) Därefter skaffade jag en CO2-anläggning som iaf vissa av de andra växterna verkar gilla.

                Kan dessa ledtrådar vara till hjälp?

                Kommentar

                • Corydoras mad
                  • April 2003
                  • 1686

                  #9
                  <font color="red">Jag har ett 43L akvarium som väntar på belysning, det står 30cm ifrån ett annat 43L kar med glödlampsbelysning, och det lyser väääldigt svagt, det är nästan inget ljus alls, men... den växer som den ska, massa nya blad är det på den.</font id="red">
                  /Mathias
                  The Corydoras freak

                  Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Det har alltid funkat tidigare.
                    ..snip..
                    Ett tag hade jag dock väldigt mycket växter i akvariet,
                    ..snip..
                    Därefter skaffade jag en CO2-anläggning som iaf vissa av de andra växterna verkar gilla.
                    Som jag sa så är dom fenomenala på att återanvända gamla blad när dom behöver näringsämnen som inte finns i vattnet.

                    CO2 skjuter bort den normala tillväxtbegränsaren, näringsupptaget går upp i nivå med CO2-nivån och har man då en massa växter så går näringsämnen åt i rasande takt.

                    Lite akvariegödning vore nog på sin plats.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Peter Jönsson
                      • October 2012
                      • 32

                      #11
                      Ge dom PMDD så växer dom som ogräs och får massa små skott på sina blad

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #12
                        Vissa växter verkar bara inte tycka om varandra. I gamla akvarieböcker står det om problem att kombinera Vallisneria och Cryptocoryne, men jag vet inte riktigt om jag har upplevt det så. Jag har aldrig haft problem med Javaormbunkar (utom hos växtätare), men jag vet att hos vissa andra överlever de inte.

                        Defdac, du får gärna utveckla ämnet...

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          Raringar, tråden är åtta år gammal......
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #14

                            Kommentar

                            Arbetssätt...