Vilken typ av alger är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sött_surt
    • August 2015
    • 36

    Vilken typ av alger är detta?

    Hej!
    Jag har mitt akvarium i ca ett halvår nu och väntade mig alger skulle komma vilket det även gjorde men jag tycks inte kunna minska ner på dom det minsta. akvariet är på 125l och är tänt 8,5 timmar per dygn. Allt blir täckt av en grön matta som känns slemmig när jag tar på den och kan inte påstå att det luktar så fräscht heller.
    Växterna har inte fått näring på ca två månader då jag trodde att det var övergödning som var problemet, matar en fjärdedels kryddmått per dag till 20 tetror på ca 2-3cm och fem amanoräkor. Algerna har mått utmärkt hos mig nu i ca 3 månader och önskar att dom skulle trivas lite mindre bra. Lite alger funkar för mig men inte överallt. Växterna växer inte och mår inte bra.

    Hoppas på att kunna få lite hjälp med detta

    /Linn

    Liten bild på hur det ser ut. Taget för ca en månad sedan och ser lite värre ändå ut idag
    Love the life you live or live the life you love. inte mina ord men ändå
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2885

    #2
    Vet inte ifall några Black Molly skulle kunna hjälpa till med detta. Alt. ta bort så mycket av algerna som möjligt (glasrutor mm.) gör ett delvattenbyte och kör i algbekämpning t.ex. Happy-Life Algin-Regular. Mörkläggning ett par dagar kanske också kan vara bra. Avvakta med ytterligare delvattenbyte tills man kan se att algerna "börjar ge sig". Man behöver ju inte fortsätta regelbundet tillsätta algbekämpningsmedel, men att ge algerna en "knäck" har funkat bra för mig. Rengöring/kontroll av filter kanske också vara bra för att ev. åtgärda grundorsak till algpåväxten.

    Kommentar

    • sött_surt
      • August 2015
      • 36

      #3
      Jag har funderat på om det är så att jag byter vatten för sällan eller för ofta. Har haft en jobbig period och därför inte bytt lika ofta men jag märkte första gången jag lät det va längre tid att det började försvinna. Problemet är att så fort jag bytte vatten så kom det igen, men tack för dina tankar angående detta och jag ska fundera vidare.

      Black Molly skulle ju kunna vara en ide att prova. provade förresten vattnet med dropptester och det visade godkända nivåer på nitrit och nitrat för ca en vecka sedan. tänkte kolla lite andra saker också denna vecka och kanske öka på mängden delvattenbyten för att se om det kanske är så enkelt. byter vanligtvis 30-40 liter varannan vecka men har blivit en gång i månaden nu i två månader och då försvinner det sakta men säkert tills jag byter vatten för att istället öka. Algmedel har det förresten funnits en tanke på men jag vet inte riktigt, undviker alla typer av medel för tillfället men är inte ovillig att prova

      Tack som sagt,

      / Linn
      Love the life you live or live the life you love. inte mina ord men ändå

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2885

        #4
        Jag hade samma problem i ett rätt nystartat kar. Verkade vara envetet och hopplöst att fixa detta, men genom att rensa mekaniskt och användande av en dos algmedel så kom karet på "rätt köl". Nu har det funkat bra i ett par månader drygt.

        Kommentar

        • sött_surt
          • August 2015
          • 36

          #5
          Okej Tack Sleaper
          Love the life you live or live the life you love. inte mina ord men ändå

          Kommentar

          Arbetssätt...