Gräsmatta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Gräsmatta

    Jag är osäker på om detta är rätt kategorie eller om det är nr 19 som gäller, vet inte riktigt skillnaden? Jag skulle vilja ha "gräsmatta" på botten och hörde mig för i n butik hur detta skulle fungera. Jag behöver soil, som det ska växa i. Vad är det för typ, är det jordaktigt, skandaltidning eller någon typ av pellets? Går det att ha grus över så att det ser ut som om gräset växer i Akvarie grus? Går det att ha kvar bottenfilter även om det inte går att dammsuga botten med mattan, iallafall inte gräva runt. Jag har bara settdessa mattor på era foto, så alla tips är välkomna!
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • simka
    • November 2013
    • 326

    #2
    Hej!

    En vanlig "gräsmatteväxt" är HC Cuba (baby dwarf tears tror jag är USA handelsnamn?) Den rackarn kräver en del ljus och ev CO2 för att inte växa på längden utan på bredden)

    Tyvärr inget info om soil..
    Senast redigerad av simka; 26 January 2016, 21:11.
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat

    Kommentar

    • simka
      • November 2013
      • 326

      #3
      Ramlade över den här nu (letar ny förgrundsväxt till räk-nano): https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=432

      Såg den på Hornbach och den ser verkligen fin ut!
      450L Malawi - Pågående projekt
      180L Malawi - Avvecklat
      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

      Kommentar

      • joeyk
        • August 2010
        • 153

        #4
        Ursprungligen postat av simka
        Ramlade över den här nu (letar ny förgrundsväxt till räk-nano): https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=432

        Såg den på Hornbach och den ser verkligen fin ut!

        Har den själv i karet, men är skeptisk till att den kommer spridda sig utan co2. Har läst att den heller inte får samma fina blad utan CO2 heller.

        Kommentar

        • Axman
          • January 2013
          • 188

          #5
          Finns en mindre variant av nålgräs jag hade i mitt nano tidigare. Vet inte vilken det är men det täckte bottnen fint och spred sig som ogräs. Inte så krävande heller bara den fick hyfsat med ljus och ansades ibland för att vara fin.

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #6
            Ursprungligen postat av Axman
            Finns en mindre variant av nålgräs jag hade i mitt nano tidigare. Vet inte vilken det är men det täckte bottnen fint och spred sig som ogräs. Inte så krävande heller bara den fick hyfsat med ljus och ansades ibland för att vara fin.
            Det låter intressant om det tar sig snabbt! Heter det nålgräs eller är det samlingsnamnet för alla växter jag kallar gräsmatta? Är det snyggt att blanda (i sektioner) olika sorters gräs för att skapa kontraster eller ska man köra samma sort? Jag har tänkt köra co2 om det är möjligt. Har dåligt grepp om hur bökigt det är att sköta och förvara. Har småbarn så jag vill inte ha något framme som går att pilla på! Ni skriver om Hornbach, trodde det var ett byggvaruhus? har de bra akvarieavd? Vi har inte det där jag bor, får kolla deras näthandel!
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Eleocharis acicularis

              Och jag skulle inte kalla den lätt efter de erfarenheter jag haft av den...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Axman
                • January 2013
                • 188

                #8
                Japp, den åheim länkar till ser det ut att vara. Jag skulle nog bara kört på den. Jag körde den i en 30-litare med soil, ingen co2. Växte som ogräs som sagt men har slängt nästan allt nu då jag skall dra ned på räkorna och det kom i trådalger i det karet (räkorna gillar inte mitt vatten heller). Så det kanske är tur bara att nålgräset trivdes. Men det är den enda bottentäckare jag fått att funka hos mig av 3-4 st som jag testat

                Kommentar

                • Juni
                  • February 2014
                  • 613

                  #9
                  Jag läste din länk om växten och den verkar bli väl hög för att funka som "gräsmatta" (10cm hög?) har ni någon åsikt om bottenfilter och dessa plantor?
                  Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                  Kommentar

                  • Juni
                    • February 2014
                    • 613

                    #10
                    Vad är soil för något material? Hur funkar det? Håller det sig på plats på botten? Nu har jag Malawi ciklider som kan flytta en hörnsoffa nattetid så mina referenser är något färgade...
                    Ska dock inte ha soil eller gräsmatta med dessa fiskar, det blir Diskus och fiskar med färre diagnoser än de jag är inneboende hos idag!
                    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                    Kommentar

                    • Jesper33
                      • January 2015
                      • 21

                      #11
                      Eleocharis acicularis blir ganska hög, om du vill ha gräsmatta skall du ha den som heter 'mini'. Går att beställa och fås ofta i burk från Tropica.

                      Du behöver inget speciellt bottenmaterial. Funkar bra med vanlig småkornig akvariesand men för att det skall bli bra behöver du hyfsat med ljus, CO2 och gödning.
                      Ett trevligt alternativ eller kombination kan vara E. Tenellus

                      Kommentar

                      Arbetssätt...