Ludwigia Palustris, några tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terasque
    • April 2015
    • 47

    Ludwigia Palustris, några tips?

    Jag har inhandlat en Ludwigia Palustris och satt ner den i mitt växtakvarium. Jag har läst på en del om den, till exempel att den blir röd av bra ljus och CO2. Jag är inte ute efter ett vinrött praktexemplar, men jag vill gärna att den skall trivas så bra som möjligt. Jag undrar nu om det är någon här som har erfarenhet av den här växten och har fått den att må bra eller misslyckats med den totalt, alla erfarenheter är intressanta.

    Här är mitt exemplar, som just nu är ganska mesigt men jag hoppas att den skall ta sig. Projekttråden finns här
    Senast redigerad av terasque; 13 January 2016, 21:50.
    35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape
  • Niklas8
    • April 2010
    • 62

    #2
    Jag hra haft den. Vill minnas att den den var rätt seg i början, men när den väl tog fart var där ingen hejd på den. Mina ex växte bäst flytande vid ytan, de planterade stjälkarna blev snart bladlösa förutom decimetern närmast ytan. Jag hade inte jättemycket ljus, det hade nog hjälpt. Men som sagt, flytande strax under ljusrampen växte de så det knakade. slutade med att jag tröttnade och kastade ut den.

    Kommentar

    • terasque
      • April 2015
      • 47

      #3
      Ursprungligen postat av Niklas8
      Jag hra haft den. Vill minnas att den den var rätt seg i början, men när den väl tog fart var där ingen hejd på den. Mina ex växte bäst flytande vid ytan, de planterade stjälkarna blev snart bladlösa förutom decimetern närmast ytan. Jag hade inte jättemycket ljus, det hade nog hjälpt. Men som sagt, flytande strax under ljusrampen växte de så det knakade. slutade med att jag tröttnade och kastade ut den.
      Tackar! Tråkigt att den inte funkade Körde du med CO2 och växtnäring?
      35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape

      Kommentar

      • Niklas8
        • April 2010
        • 62

        #4
        Jag kommer ärligt talat inte ihåg. Har kört med de där grejorna men kommer ej ihåg vilka plantor jag hade just då. Men jag vill inte påstå att den inte funkade, var bara att jag inte var beredd att bralla på med hur mkt ljus som helst, vilket jag tror vill till om man vill ha mer än en snygg topp på en naken stängel.

        Kommentar

        Arbetssätt...