Fontinalis antipyretica i SA burk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zombivarg

    • December 2015
    • 249

    Fontinalis antipyretica i SA burk?

    Kan jag ha frontinalis antipyretica i min SA burk?
    Hittar inte vart denna kommer i från så all information om denna växt, mossa är jag enormt intresserad av.
    Vill veta ph, temperatur den gillar, bra-dåligt om den, höjden, i vilket vatten passar den i, mm?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Lite underlig fråga om du "kan ha" den i en SA-burk eftersom det i hög grad beror på vad du har för fisk i burken och inte på om fiskarna kommer från Sydamerika eller någon annanstans.
    Tropica har med växten i sitt växtartregister http://tropica.com/en/plants/plantde...(003FTC)/18224
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Zombivarg

      • December 2015
      • 249

      #3
      Åååå, okej hihi det viste jag inte
      Trodde det berodde på ph, temperatur och rätt näring och sådant hihi

      Måste därför fråga
      Varför beror det på fiskarna?

      Jag tycker denna moss liknande växten är så fin, hade varit coolt att ha i akvariet.
      Ja det va på tropicas sida jga hitta den, men hittar ingen info om den skulle passa i ett akvarium med dessa fiskar

      kakadua ciklid
      smyketetra
      c. pygme
      c. adolfoi
      häxmal

      Dessa är dom jag vet jag kommer ha i burken.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        De flesta växter är rätt okänsliga för pH och temperatur. Näring kan man ju använda oavsett var fiskarna och växterna kommer ifrån.
        En del fiskar äter växter, en del fiskar gräver, en del fiskar blir stora och då är det inte bra med tunnbladiga växter etc. och för denna växt finns det lämpliga och olämpliga fiskar i alla världsdelar.
        Inga av de fiskar du nämner borde vara något problem för denna växt
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Zombivarg

          • December 2015
          • 249

          #5
          Oj, nu fick jag lära mig lite mer nytt hihi, tack Kjell.
          Jag som varit noga med att titta på temperaturen nu när jag börjar titta efter vilka växter jag ska ha i karet.
          Då blir det nog en sådan här också hihihi

          Kjell- skulle du vilja titta in på min tråd i projekt "mitt lilla 222l kar" och läsa sista inlägget jag har lagt in.
          Är om växter, vilka jag funderar på att ha och undrar om det blir för många olika sorter, bör jag ta bort någon, funkar dom med mina fiskar osv.
          Skulle bli hemsk tacksam om du vill hjälpa mig med det.

          Hädan efter ska jag alltid kolla om fiskarna funkar med växterna hihi

          Kommentar

          • Niklas8
            • April 2010
            • 62

            #6
            Jag har haft den. Hittade min i en damm i närheten av där jag bor. Den funkade bra ett tag o var riktigt snygg men tynade så småningom bort. Jag tror den behöver en viloperiod med mindre ljus och framför allt kallare vatten under en del av året. Vad gäller vattentemperatur allmänt tror jag runt 25c är max för att hålla den under en längre period.

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Stor Näckmossa ska den nog heta nu. I äldre litteratur även som båtmossa, källmossa och näckmossa. Den har vid utbredning på norra halvklotet men mest i ganska tempererade trakter. Den som finns här lokalt funkar ypperligt i kalla akvarier men tenderar att tyna bort i uppvärmda. Hittar man nån som säljs i mer akvarierelaterade sammanhang så är den sannolikt från varmare trakter så den fungerar bättre i värme. Ungefär som hornsärv, den man hittar i akvariebutiken växer hela året men den man tar i närmsta damm bildar vilkroppar på hösten. Oavsett det så trivs den inte i allt för hög värme och inte heller med riktigt högt pH. Vill man bara ha en mossa så kan javamossa vara ett bättre val, den är mer tolerant.

              Lite kuriosa är att anitpyretica betyder mot eld. Det sägs att stor näckmossa använts till att isolera mellan trä och murstock eftersom den skulle ha haft bra egenskaper som brandskydd.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Zombivarg

                • December 2015
                • 249

                #8
                Tack alla för er kunskap, får se om det blir att jag köper en eller väntar.
                Vill mest ha den för jag tycker det är en fin växt mossa, liknar inte vanlig mossa liksom hihi.

                Bygert- det där va riktigt rolig info, gillar sådant.

                Med vänlig hälsning Annica

                Kommentar

                Arbetssätt...