Två små frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zombivarg

    • December 2015
    • 249

    Två små frågor

    Hej, vet inte vart jag ska posta dessa frågorna någonstans.
    Ska ha Tetra complete substrate under Julas blästersand för att hjälpa växterna.

    1. När kan jag börja med PMDD?

    2. Blir det fel om jag kör både substrat och PMDD?

    MVH Annica
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Om Tetra Complete Substrat är ett bottensubstrat som är just komplett dvs, att det innehåller den näring växterna behöver ska du inte tillsätta PMDD. Om det fungerar som t.ex. JBLs motsvarighet räckte näringen nästan ett halvår innan det märktes att växterna började visa bristsymptom då började jag tillsätta PMDD. Efter detta inlägg ska jag snoka reda på ditt substrat och kan svara bättre
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Zombivarg

      • December 2015
      • 249

      #3
      Åååå tack så mycket.

      Vill verkligen hålla på med PMDD och håller även nu på att läsa och ta reda på så mycket jag kan om CO2 hihi

      Tetras substrat tänkte jag mest använda då Julas blästringssand kan bli lite för kompakt, för dåligt med syre ner till rötterna.
      Men kanske om jag slänger i lite sand snäckor så behöver jag kanske inte tetras substrat? Eller vad tror du?

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Nu har jag läst på mera. Det som är klurigt är att Tetra som många andra missförstått Nitratets betydelse för växterna. Så det bottensubstratet innehåller allt utom just Nitrit och Fosfat vilket innebär att dina växter kommer att vara helt beroende av den Nitrat som produceras i karet. Det tar då ca 30 dagar innan den process startat i karet som omvandlar Nitrit till Nitrat. Risken är faktiskt att du kan få en algboom i karet då algerna är snabbare i starten än växterna. Körde med bottensubstart med gödning i ett 180 jag startade och fick en sådan effekt som jag beskrivit. Idag kör jag hellre med PMDD och bottengödning i form av lerkulor vid de större plantorna.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Sanden (om du använder den de flesta använder) blir inte alls för kompakt. Jag har motsvarande sand och startat det så som jag beskrivit i t.ex. detta. kar:
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Zombivarg

            • December 2015
            • 249

            #6
            Okej, super tack för den infon, blir inte utkastade pengar på det substratet hihi.

            Det akvariet jag ska starta är på 222l, inte rent växt utan mer sälskap.
            Men vill ändå ha bra fina växter som trivs.

            Hmmm, Kör nog bara sand och PMDD och eventuellt CO2.
            Sen får det bli lite sand snäckor och så får jag prova mig fram hihi

            Tack för all din hjälp, nu har jag blivit rikare på din kunskap hihi

            Kommentar

            • Zombivarg

              • December 2015
              • 249

              #7
              Så fint

              Något i den stilen jag vill ha, bra med både växter och fiskar.
              Då fortsätter jag som jag skrev här ovanför hihi

              Tack igen

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Det akvariet som du ser på filmen har ingen Co2 då växterna i karet inte kräver så mycket. Men det karet får dubbeldos PMDD varje vecka. Men när du börjar så tänk på att ta det extremt lugnt med fiskinköp. Men smacka gärna på med rejält med växter direkt. I det karet är det bara lättskött dvs. Javaormbunke på rötter, Cryptocoryne i botten och Anubias lite här och där.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Zombivarg

                  • December 2015
                  • 249

                  #9
                  Måste bara få fråga dig BlueWing.

                  Fiskarna eller malarna rättare sagt, Garra flavatra, är dom svåra?
                  Hur många ska man ha i ett akvarium?
                  Kan jag ha dom ihop med Corydoras, otocinklus, kardinalfisk, amonräkor och kakadu ciklid?

                  Dom va hur häftiga som helst och skulle verkligen vilja ha några sådana.

                  Kommentar

                  • Zombivarg

                    • December 2015
                    • 249

                    #10
                    Ja fiskarna tänker jag vänta med och kommer först efter några dagar introduser 3-5 st sen får det gå några veckor osv.
                    Har läst i ett fastnålat inlägg och förstår att det kommer ta tid innan allt funkar som det ska och det är helt okej.

                    Tänker köpa ett test sett men kan inte bestämma mig för vilket, kanske du kan hjälpa mig med det också hihi

                    Funderar på någon av dessa två, sera aquatest box- 9 olika tester eller sera aquatest- med bara 4 olika tester ph,kh,gh o no2.
                    Behöver jag det stora testet eller är det onödigt stort?
                    Fast ska jag köpa den stora ska jag kanske lägga till 80:- och köpa JBL test kitt med 12 olika tester hihi
                    Kan ju samtidigt vara bra att kunna testa allt det andra nu när jag vill göra rätt från början hihi

                    Tack än en gång för all din hjälp, är ovärderligt för en nybörjare som mig hihi
                    Senast redigerad av Zombivarg; 01 January 2016, 18:44.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...