Näringsbrist eller något annat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joeyk
    • August 2010
    • 153

    Näringsbrist eller något annat?

    Mitt kar har varit igång i ungefär två veckor. Mina anubias som legat i stilla vatten i 2 veckor för att sedan förflyttats till huvudkaret visar tecken på att inte må jättebra. Men ahr ingen aning om vad det beror på eller vad jag kan göra åt det?

    Någon som kan hjälpa mig och se orsaken bakom Anubiasdöden?

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20151228-2312144q365 (1280x720).jpg
Visningar: 42
Storlek: 118,8 KB
ID: 2346532

    Klicka på bilden för större version

Namn: brist (720x1280).jpg
Visningar: 42
Storlek: 123,5 KB
ID: 2346531
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nja Anubias håller sig längre än 2 veckor innan de går ner sig pga näringsbrist. Det kan inte vara som så att de har transporterats för kallt nyligen?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • joeyk
      • August 2010
      • 153

      #3
      Hade dem i stillastående vatten som var på ca 20 grader i 2-3 veckor. Därefter satte jag fast dem på en rot med fisklina och de såg då gröna och fina ut. Nu efter ca 10 dagar har bladen fått den brunaktiga/gråaktiga färgen som bilden visar. I tanken är det nu 24 grader, och det bör kanske tilläggas att de har ganska stark belysning på sig under 10h/dygn just nu. Kan det vara det? Har nu klippt ner bladen då de var helt mjuka, men har kvar stjälkarna och roten som tycks vara levande. Har nu hittils enbart tillfört näring i form av JBL ferrotabs, tabletter som dock inte har lösts upp.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Nej då borde det inte vara kylskador för då måste det ner en bra bit under 20 grader. Annars är just växter väldigt känsliga för kyla under transport (mycket känsligare än fiskarna) och vid "kylskador" så beter de sig ungefär så.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Faltaren
          • July 2005
          • 1453

          #5
          Kan vara så att massa snabba förändringar gör att de dör. Försök hålla det stabilt så får du hoppas på att de tar sig igen
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

          Kommentar

          Arbetssätt...