Aquascaping tips o tricks

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H..
    • March 2009
    • 195

    Aquascaping tips o tricks

    Tänkte att jag skulle skapa en tråd med tips o tricks och diverse vad gäller aquascaping och växtakvarier. Lite om mina erfarenheter, men också någon länk till intressanta artiklar.
    Tanken är att den skall väcka intresse för växtakvariet.

    Kanske kan liknas en blogg eller projekt tråd, men det är inte helt meningen, utan här kommer jag att älta mina projekt och erfarenheter men lika väl kan den som sitter på ett bra tips lägga upp några rader också.

    Väl mött, växtnördar!
    Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com
  • H..
    • March 2009
    • 195

    #2
    ATT PLANTERA MOSSA PÅ ROSTFRITT NÄT

    Börjar med ett väldigt enkelt tips på att odla upp mossa om man vill ha mera eller varför inte göra en "matta" av flera.

    Verktygen som jag använder, pincetten är absolut nödvändig. Nät i rostfritt stål, en dryg meter fiskelina, lite vatten och en tuss med Fissidens fontanus.


    Dra ut en liten bit mossa ur tussen av mossa med pincetten, doppa den i vatten så är den lättare att hantera.


    Fissidens Fontanus placerad på nätet, och har man redan knytit fast fiskelinan innan så slipper man knyppla med det nu.



    Linda fiskelina flera varv runt nätet för att fästa mossan.


    Klart! bara att börja odla.


    Med lite CO2, växtnäring och massa ljus så har den vuxit sig tät och fin. Snart dax att klippa ner och ta nya skott och binda på en sten eller rot kanske.



    Funkar på andra mossor också, här flamemoss.



    Näten är ett bra medium att odla upp mossa på då den är lätt att knyta och klippa, flytta runt och ansa ifrån. Fungerar till viss del även på platta stenar som skiffer, men är betydligt enklare på ett nät.

    Fritt att tjöta och fråga på i tråden...

    H.
    Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3

      Ursprungligen postat av H..
      ATT PLANTERA MOSSA PÅ ROSTFRITT NÄT

      Börjar med ett väldigt enkelt tips på att odla upp mossa om man vill ha mera eller varför inte göra en "matta" av flera.

      Verktygen som jag använder, pincetten är absolut nödvändig. Nät i rostfritt stål, en dryg meter fiskelina, lite vatten och en tuss med Fissidens fontanus.
      [ATTACH=CONFIG]temp_70690_1450219948603_197[/ATTACH]

      Dra ut en liten bit mossa ur tussen av mossa med pincetten, doppa den i vatten så är den lättare att hantera.
      [ATTACH=CONFIG]temp_70691_1450219981989_487[/ATTACH]

      Fissidens Fontanus placerad på nätet, och har man redan knytit fast fiskelinan innan så slipper man knyppla med det nu.
      [ATTACH=CONFIG]temp_70692_1450220014432_616[/ATTACH]


      Linda fiskelina flera varv runt nätet för att fästa mossan.
      [ATTACH=CONFIG]temp_70693_1450220051273_740[/ATTACH]

      Klart! bara att börja odla.
      [ATTACH=CONFIG]temp_70694_1450220079182_170[/ATTACH]

      Med lite CO2, växtnäring och massa ljus så har den vuxit sig tät och fin. Snart dax att klippa ner och ta nya skott och binda på en sten eller rot kanske.
      [ATTACH=CONFIG]temp_70695_1450220108512_761[/ATTACH]


      Funkar på andra mossor också, här flamemoss.
      [ATTACH=CONFIG]temp_70696_1450220155869_646[/ATTACH]


      Näten är ett bra medium att odla upp mossa på då den är lätt att knyta och klippa, flytta runt och ansa ifrån. Fungerar till viss del även på platta stenar som skiffer, men är betydligt enklare på ett nät.

      Fritt att tjöta och fråga på i tråden...

      H.

      Jag tycker att vi generellt pratar för lite om superlim. Det är perfekt att använda till mossor och epifyter och det är lättare än att binda. Jag har kass känsla i händerna så jag har helt tröttnat på trådar.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        #4
        så trist jag inte ser bilderna, dom är troligen väldigt bra =d å i mattias inlägg var det mest konstiga tecken... är det nått för admin tro ? ser fram emot tips å tricks, fasten jag kör utan co2 eller mäsk än så länge. Vill se hur långt jag kommer med lyse å näring först =) Men jag gillar denna tråden redan nu =D

        Kommentar

        • H..
          • March 2009
          • 195

          #5
          Det här med att limma saker i akvariet känns ännu för ovant för min del, att använda bomullstråd är den riktiga skolan, den tråden förmultnar efter en tid. Föredrar själv så lite kem som möjligt i karen. Men vem har sagt att aquascaping skall vara lätt? hehe.

          Jag ser bilderna bra och kör med firefox om nu det har betydelse. Men dem trixar ju med forumets koder som bäst just nu så det kanske ger sig med tiden.... ?

          H.
          Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Håller med dig H om att så lite kem som möjligt

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              #7
              håller helt med om kemin där =) fast jag köpte en rulle med speciell gummisnodd tråd för att kunna får fast mossan med och min sötvattenstång. Jag är ju så väldigt nybörjare än och har svårt att se hur det kan komma bli när det växer till sig. på det senaste karet jag startade så ser jag nu att jag skulle ha tagit det lugnare och tänkte till lite till.Så jag kan få till det ytterligare bättre, det är lite för rörigt och lite för många olika sorter , Anubis 3 olika mossor 2 olika crypto...så 2 till sorter...ja ocj så en 3dje som han jag köpte den av inte ens vet vad det är. för den har spetsiga blad de andra har runa toppar på de som ser lika ut.
              Kanske borde få till olika foton för det skall synas bättre =) men skall bli skoj å se massor med spännande här =D

              glömde säga jag kör eldräven med =)

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8

                Ursprungligen postat av H..
                Det här med att limma saker i akvariet känns ännu för ovant för min del, att använda bomullstråd är den riktiga skolan, den tråden förmultnar efter en tid. Föredrar själv så lite kem som möjligt i karen. Men vem har sagt att aquascaping skall vara lätt? hehe.

                Jag ser bilderna bra och kör med firefox om nu det har betydelse. Men dem trixar ju med forumets koder som bäst just nu så det kanske ger sig med tiden.... ?

                H.
                Det är nog i princip omöjligt att binda allt så detaljerat och perfekt som det går att få det med cyanoakrylat. Det är helt ofarlig för det levande i akvariet. Det finns mycket annat man kan reflektera över i så fall, bakgrundslimning är ett exempel.

                Det finns mängder med aquascapers som använder min metod, bland annat George Farmer som i mitt tycke är en av de bästa växtakvaristerna i världen.



                Jag hoppas att det går att öppna länkarna via era webbläsare, det kanske blir tydligare då.

                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • H..
                  • March 2009
                  • 195

                  #9
                  Det är också bristen på kunskap och erfarenhet hur man går till väga för att limma som gör att jag inte testat detta ännu.Ser gärna ett inlägg på hur du gör Mattias. Det som funkar för dig kan mycket väl funka för oss andra. Sen väljer man själv vilket som passar bäst vid varje tillfälle.

                  ps/ Oliver Knott är min idol/ds ; )

                  H.
                  Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    #10
                    de bilder du postade nu såg jag fint. men ännu är det kostiga tecken så fort ÅÄÖ är med he he det ordnar sig nog =)

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11

                      Ursprungligen postat av tanteva
                      de bilder du postade nu såg jag fint. men ännu är det kostiga tecken så fort ÅÄÖ är med he he det ordnar sig nog =)

                      Christian jobbar på det
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        #12
                        åerfect, trodde nog det var nått sådant =) jag får ju krumelurer med .. =) det är ändå jul så han får ta det lugnt =D

                        Kommentar

                        Arbetssätt...