Mäta CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas1978
    • November 2014
    • 54

    Mäta CO2

    Hej

    Har tänkt mäta CO2 halten i mitt kar ett tag, men eftersom ingen affär häromkring hade någon mätare blev det kina-siten. Köpte en sån där fin glasbubbla man sätter på rutan och något meddel till det.
    Sin vana trogen är kineserna grymt noga med manualer...
    Det jag lyckades utläsa var att man skulle använda 7 droppar för P modell och 3 droppar för M modell. Men vilken modell jag har stod inte, inte heller hur mycket vätska det skall vara i den indre bubblan.
    Så jag gissade lite, tog bubblan halvfull och 7 droppar. Det är supermörkgrönt. Så antingen har jag på gränsen till för mycket CO2 eller så gör jag fel. Har 540 liter och kör med 10l mäsk (2x5l som jag byter växelvis varje helg)
    Någon som har erfarenhet kring detta?

    \jonas
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    runt 4 droppar räcker, spelar inte så stor roll om det är några mer eller mindre. Mängden vatten spelar inte heller någon roll, det viktiga är att du vet KH på vattnet, ofta får man med en liten burk med KHvätska.

    Så du har nog gjort helt rätt. Grönt är neutralt, man bruakr vilja ha lite gulgrön eller ljusgrön iaf, Blå = lite co2, gul = mycket.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Krisping
      • January 2015
      • 33

      #3
      Vanligtvis brukar vätskan bli ljusgrön när man är rätt på det. Mörkblå till mörkgrön brukar vara för lite co2. Gult för mycket co2.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Jo, det känner man igen. Reagensvätskan från Kina verkar vara väldigt koncentrerad. Jag använder kanske 1-1,5 droppar i mina dropcheckers. För mycket reagens och färgen kan bli väldigt konstig..

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5

          Ursprungligen postat av Sleaper
          Jo, det känner man igen. Reagensvätskan från Kina verkar vara väldigt koncentrerad. Jag använder kanske 1-1,5 droppar i mina dropcheckers. För mycket reagens och färgen kan bli väldigt konstig..
          Hur vet man då att den visar rätt?
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • H..
            • March 2009
            • 195

            #6
            Reagensvätskan SKALL ha ett kh på 4 annars visar den inte korrekt enligt färgskalan.

            Har du kranvatten som ligger runtomkring 4 så visar den bara hyggligt rätt, vilket kan vara nog så bra.

            Jag använder inte kh4 vätska, men har regulator och använder dropsheckern (DC) som referens för att se om det ligger inom ramarna och att allt fungerar.

            Många gånger ger DC ändå en visning till ett tillfredställt co2 behov. Det som är viktigare är att se på djuren hur dem trivs och rätta co2 efter dem.

            H.
            Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #7
              Vill man vara säker så finns 4kh-vätska att köpa på ebay för inga pengar alls.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Jag mäter ingenting längre. Jag är nöjd bara det växer samtidigt som fisken mår bra.

                Det är säkert inte optimalt men den fungerar helt perfekt.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Jonas1978
                  • November 2014
                  • 54

                  #9
                  Min vätska är nu mörkgrön på gränsen till svart. Jag fattar inte om det är bra eller dåligt. Hur ser ni på fiskarna om det är för mycket CO2?
                  Den senaste veckan har jag inte bytt mäsk, vilket borde betyda att jag har mindre CO2 än ljusgrön i alla fall Det kanske är så att ljusgul mot gul är det korrekta (för förmycket CO2) för min Hogwarts mätare.
                  Jag kan tycka att det ser ut som mina fiskar kippar lite efter andan, kan CO2 ge den effekten?

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jonas1978
                    Min vätska är nu mörkgrön på gränsen till svart. Jag fattar inte om det är bra eller dåligt. Hur ser ni på fiskarna om det är för mycket CO2?
                    Den senaste veckan har jag inte bytt mäsk, vilket borde betyda att jag har mindre CO2 än ljusgrön i alla fall Det kanske är så att ljusgul mot gul är det korrekta (för förmycket CO2) för min Hogwarts mätare.
                    Jag kan tycka att det ser ut som mina fiskar kippar lite efter andan, kan CO2 ge den effekten?
                    Fortfarande för mycket reagens. Mörkgrön visar annars på för lite CO2. Kippar fiskarna är det nog av en annan orsak, nitrit?

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2876

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson


                      Hur vet man då att den visar rätt?
                      Doserar man "lagom" med reagensvätska så blir färgen klar. Fungerar alldeles utmärkt med mitt kranvatten KH 2-3. Visar ungefär med samma noggrannhet som droptest för pH. Kör ju själv med controller men tycker ändå det känns bra att se att dropcheckern indikerar med "rätt färg".

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sleaper
                        Doserar man "lagom" med reagensvätska så blir färgen klar. Fungerar alldeles utmärkt med mitt kranvatten KH 2-3. Visar ungefär med samma noggrannhet som droptest för pH. Kör ju själv med controller men tycker ändå det känns bra att se att dropcheckern indikerar med "rätt färg".
                        Jag har KH 4 i kranen men får aldrig vätskan att fungera när anvisningarna på förpackningen följs. Jag kör på känsla sedan ett år i stället. Om jag följer anvisningarna och vätskan aldrig byter färg så är något fel och det innebär att jag måste felsöka. Det är jobbigt.

                        Jag är glad så länge det växer
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        Arbetssätt...