Hjelp meg med en artikel om PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hanzo
    • January 2003
    • 206

    Hjelp meg med en artikel om PMDD

    Hei folkens!

    Jeg prøver nå å skrive en norsk artikel om PMDD som jeg skal poste på det norske nettakvariet. Det er skremmende dårlig nivå på norske akvarister når det gjelder plantekar, og jeg prøver nå å dra opp nivået litt med å poste litt artikler om belysning, gjødning, algekontroll og hele greia. Problemet er selvsagt at jeg ikke er mer en amatøren selv, og derfor tar jeg meg kjapt vann over hode

    Så derfor så tenkte jeg at kansje dere her på Zoopet kunne ta en titt på det som jeg har skrevet, og komme med noen kommenater, eller ihvertfall rette feil som jeg sikkert har klart å få med. Gramatiken skal fruen få ta seg av Mye av dette er hentet rett ut fra Sears artikel, og dette vil selvsagt bli nevnt.

    Så, er her greia:

    Poor man's dupla drops (PMDD)

    På midten av nititallet uførte to akvarister, Sears og Collins, eksperiment for å få ønsket plantevekst på en billig og lett tilgjengelig måte. Ved å tilsette næring og observere resultatet kom det frem til en observasjon. De konkluderte med at dersom lys, C02, Nitrat, og alle sporstoffer var i overkant av tilgjengelig fosfat, så ville enkelte plantetyper kunne utkonkurrere algene for denne nødvendige næringen, og dermed sulte algene.


    Men først…

    Fordelene med PMDD strekker seg til mer en bare algekontroll. Uansett hvilken type kommersielle gjødning man tilsetter karet sitt, så vil man alltid måtte nøye seg med et slags gjennomsnitts løsning. Forskjellige lokasjoner vil ha forskjellige springvann, og avhengig av karet sammensetning av fisk og planter så vil det være forskjellige behov. Med å dosere med kommersiell gjødninger så vil man risikere en oppbygning av noen næringsstoffer, mens det er en mangel på andre. Ting som Jern lar seg lett gjøre å dosere separat, mens andre ting som Nitrat og Fosfat er ikke like lett for den vanlige mann i gata. I tillegg så er det den økonomiske faktoren å ta hensyn til. Selv doserer jeg en rundt 10ml med flyttende gjødning daglige, og med et slikt forbruk så blir fort kommersielle løsninger en kostbar løsning.


    Så hva er det som gjør PMDD så genialt?

    Med PMDD så setter man sammen sin egen gjødning, bestående av en blanding med Kaliumnitrat, kaliumsulfat, magnesiumsulfat og sporstoffer. Med å justere doseringen av hvert enkelt stoff vil men få en gjøding som tar hensyn til om fiskeavfall og slikt tilfører karet ditt nok Nitrat og hvor mye jern det finnes i vannet ditt.

    Hvordan går man i gang?

    Sears og Collins siste forslag til PMDD ser slik ut:
    • 1 spiseskje sporstoffer
    • 1 spiseskje MgSO4+7H2O Magnesiumsulfat og borsyre
    • 2 spiseskjeer K2SO4 Kaliumnitrat
    • 1 spiseskje KNO3 Kaliumsulfat (Avhengig av nitrat innholdet i karet ditt.)
    • ½ liter vann
    Start med å blande opp en standard dose, men ta hensyn til mengden av nitrat i vannet ditt fra før. Nitrat mengden bør ligge på en 3-5ppm, men med godt med CO2 og lys er verdier så høyt som 10ppm akseptabelt. Dersom verdiene dine alt ligger rundt her så kan du utelate KNO3, Vis ikke kjør standard dosering. Start så forsiktig med å dosere rundt 1ml til 2ml pr. 100 liter med vann, avhengig av hvor mye lys og planter du har i karet ditt. Kjør med denne doseringen noen dager, og kontroller så jerninnholdet og nitrat nivået ditt i karet.

    Anbefalte verdier for et plantekar er som følger.
    • 20-60 lumen/L lys (omtrent 0,5 til 1 watt pr. liter), 12 timer til dagen
    • 10-15ppm CO2
    • 3-5ppm NO3
    • 0.1ppm Fe
    • 6.5-7.0 pH
    Målingene du nå utførte vil gi deg informasjon om fremtidig dosering av gjødning, samt forholdet av de forskjellige næringsstoffene i gjødningen din. Dersom jerninnholdet er rundt der det skal være, og nitratet er for lavt, prøv så å øke dosen med KNO3 i blandingen din. Dersom begge verdier er for lavt, øker du doseringen av PMDD til ønsket nivå er oppnådd. Med å foreta disse enkle målingene jevnlig vil du ha rimelig god kontroll hva som er tilgjengelig i vannet ditt, og du vil alltid kunne sørge for justere eventuelle mangler eller oppbygninger. Etter ikke alt for mye arbeid vil du også kjenne karet ditt så godt at du vet nøyaktig hvor mye du skal dosere til enhver tid, og med dette unngå at alger får rotfeste i karet ditt.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det er skremmende dårlig nivå på norske akvarister når det gjelder plantekar
    Var tog Frode Roe vägen? Jag vet att han startade en internetbutik, men kan ni inte få honom att hjälpa till att moderera nettakvariet? Det vore kul att få läsa lite av hans (nya) tankar eftersom hans hemsida börjar kännas väldigt ouppdaterad.

    Ang. PMDD-artikeln ser den jättebra ut! Jag saknar dock tillsats av fosfat via KH2PO4 även om Sears & Conlin försökte begränsa fosfatet så mycket som möjligt.

    Begränsar man medvetet fosfatmängden stöter man förr eller senare på tillväxtproblem om man har riktigt mycket växter och ljus - hur stor fiskmängd man än har.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Om "spiseskje" är ett mått så är det alldeles för mycket KNO3 i förhållande till K2SO4 och MgSO4.

      Peter
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Hanzo
        • January 2003
        • 206

        #4
        Hei folkens!

        Mange takk for svar begge to, tør ikke poste denne på nettakvariumet før jeg fikk den godkjent av folk som faktisk har peiling. Frode Røe var innnom før, men ingen har sett ham på lenge tror jeg. Noe av problemet er kansje at siden det er såpass dårlig nivå på nettakvariumet så blir det heler ingen særlig utveksling av ideer. Folk som Frode får lite igjen av å bruke tiden sin her, og går heler til andre utenlanske forum. Selv jeg kan hente minimalt ut av det norske forumet, men får meg nye bra informasjon hver gang jeg er innom og leser gjennom de siste trådene her hos dere. Men, som sagt, jeg håper å få flere til å starte opp med plantekar, så får vi vel sikkert nivået opp litt etterhvert!

        Angående dosering så er vel dette det anbefalte standardmixen til Sears. Hva anbefaler du/dere av KNO3?

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Räknar man dosering enligt Chuck Gadds doseringskalkulator som jag gjort så blir förhållandet ett helt annat.

          Prova själv:
          http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_dosage_calc.htm

          Peter
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Hanzo
            • January 2003
            • 206

            #6
            Sjekket det ut, fant et 1 tablespoon blir 0,05ppm med nitrat for min tank. Egentlig så bryr jeg meg ikke om disse kalkulatorene, jeg startet med denne doseringen som står ovenfor, og hjusterer så mengder ut fra måling av vannverdien. Har tideligere slitt med lav kno3 verdi, men den er nå oppe på 10ppm, men nå plutselig må jeg bruke ekstra micro+ for å få opp jerninnholdet i karet. Men gud hvor det bobbler når alt er på plass! Med MH belysning så skal jeg love at det tar av oppi der.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              fant et 1 tablespoon blir 0,05ppm med nitrat for min tank.
              Det kan inte stämma. Isåfall har du ett 190000-litersakvarium.

              För 540-liter vatten blir doseringarna ungefär såhär:

              1 teaspoon KNO3 (6.36 ppm nitrat, 4,01 ppm kalium)
              3 teaspoons K2SO4 (14.97 ppm kalium kombinerat med kaliumet från KNO3)
              5 teaspoons MgSO4 (4.95 ppm magnesium)
              5 ml KH2PO4 (8 teaspoons i 0,5 liter vatten)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Hanzo
                • January 2003
                • 206

                #8
                Har jeg ikke fortalt at jeg har fått nytt, større kar? Neida, dette var nok bare enda et eksemplet på at normen skal holde seg unna kalkulatoren!

                Men, det var litt intressangt disse resultatene du kom med her Defdac, for dette er jo et helt annet resultat en det jeg bruker. Nå vokser det jo som det knakker oppi der da, men der er jo altid rom for forbedring! Har aldri dosert PO4 noengang, og fikk måler for dette først i sist uke. Jobber nå med å få bedre kontroll og optimal tilgang av næringstoffer neddi der. Finner dette ganske fornøyelig, plantekar gir nok minst like mye tilfredstillelse som oppdrett av Discus og Hyp. Zebra tror jeg

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Men, det var litt intressangt disse resultatene du kom med her Defdac, for dette er jo et helt annet resultat en det jeg bruker. Nå vokser det jo som det knakker oppi der da, men der er jo altid rom for forbedring! Har aldri dosert PO4 noengang, og fikk måler for dette først i sist uke. Jobber nå med å få bedre kontroll og optimal tilgang av næringstoffer neddi der. Finner dette ganske fornøyelig, plantekar gir nok minst like mye tilfredstillelse som oppdrett av Discus og Hyp. Zebra tror jeg
                  Ja det gäller att hitta en balans som funkar för sitt eget kar. Har man mycket fisk kan man förmodligen komma undan med att inte dosera fosfat den första tiden innan växterna nått full storlek.

                  I längden ser jag dock det som omöjligt i ett växtakvarium med perfekt CO2-halt och över 0,5 watt/liter, speciellt om man vill behålla dom röda växterna/rödheten.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Hanzo
                    • January 2003
                    • 206

                    #10
                    var det ikke er Excel regneark eller noe også som du kunne bruke for å sjekke hvor mye av hva du måtte tilsette for å få orden på verdiene dine? Selv sliter jeg med å holde Fe oppe, tilsetter 3 ganger mer en det den original oppskriften jeg postet over sier. Bruker Hjortegatanszoo sin Micro +.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av briimoa
                      Fortæl mig, om der ofte er sådanne problemer?
                      ????????
                      Vilka problem och för den delen varför väcka liv i en 17 år gammal tråd? Vore väl bättre att skapa en ny tråd
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 June 2021, 18:03.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...