Nystart av kar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    Nystart av kar.

    Behöver man ge mer gödning än den ordinarie rek veckodosen vid nystart av karet än vid nyplantering i gammalt kar?

    Tänkte att de kanske behövde mer än jag har gett dom för att dom snabbt ska anpassa sig/ börja växa/ trivas i det nya karet.
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Ingen som har ett litet råd att ge till en nervös tant som inbillar sig att allt går åt helskuta för att växterna verkar må dåligt. 3 veckor sen nystart.

    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • Quartex
      • November 2003
      • 539

      #3
      Ta det lungt med gödning och ljus första veckan. Växterna måste få "rota" sig först innan man börjar med en massa gödning. Brukar bara ge lite bottengödning första veckan.

      Mvh Jesper
      To boldly go where no fish gone before!

      Kommentar

      • Quartex
        • November 2003
        • 539

        #4
        Vad göder du med, och vad har du för ljus, samt hur stort kar ?

        Lite lättare att svara med lite mer info=)

        Mvh Jesper
        To boldly go where no fish gone before!

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Har ställt frågan tidigare idag med massa info utan att det blivit något svar med fakta. Här är den:

          <font color="purple">Mina växter har inte mått så bra sen jag flyttade dom från 74 l till 375 l karet för 3 veckor sen. Bladen är ljusgröna och är lite vita undertill, nästan som en beläggning, på en del. Dom har inte växt nånting sen flytten heller så det finns inga nya skott.

          Jag göder växterna med aquatic super-gro enligt de instruktionerna som står där.

          Vet ej om det är temperaturförändringen som gör att de bråkar. Hade ca 22 grader i det gamla och 27 grader nu. Har ett växtrör och ett dayligtrör och har tänt ca 11 timmar om dagen.

          Har kollat på hjortgatans sida men hittar ingen som jag tycker stämmer perfekt. Kanske det är näringsbrist av olika slag.

          Jag har ett växtrör på 36W och ett daylight på 38W. Har juwel reflektorer som är helt nya. Har sen en vecka tillbaks lagt till ett rör med dayligt på 30W. På beskrivningarna har det ej står någon temp men ljus är medel på samtliga. Har bara växter som är "lätta" tex vattenpest,polysperma mm.</font id="purple">

          Hoppas du har något bra råd att ge.


          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • Peter1904
            • February 2003
            • 1079

            #6
            Hastig temperaturförändring mår i alla fall inte mina växter bra av så det kanske kan vara en förklaring.

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #7
              Vattenpest är faktiskt inte helt enkel. Där skulle jag tro att den högre temperaturen är boven, de trivs nämligen bäst i lite kallare vatten, ca 22 grader.

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Aquatic Super Gro är nästintill vanlig krukväxtgödning. Det kan både vara skadligt för fiskarna och gynna vissa alger.

                Nog med varningen.

                Ljusa blad tyder på mikroämnesbrist och icke växande plantor tyder på makroämnesbrist. Mikroämnen är järn, koppar, zink och några till och makroämnen är kol, kväve, fosfor och några till. Jag skulle gissa på kol (koldioxid) som största bristen.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • Marie J
                  • January 2004
                  • 10616

                  #9
                  Tack Peter1904, mohlin och AndreasN för era svar!

                  Har beställt tmg, Fe och microgödning från hjortgatan. Täcker detta behoven? Hur får jag i koldioxid?
                  /Marie.

                  Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                  En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                  Kommentar

                  • mohlin
                    • January 2004
                    • 1487

                    #10
                    CO2-anlägg, finns massor med info här på forumet, eller min budgetvariant med att hälla i mineralvatten.

                    Kommentar

                    • Marie J
                      • January 2004
                      • 10616

                      #11
                      Tack Mohlin!
                      Ja hällde faktist i en flaska med mineralvatten igår. Det far runt massa bubblar i karet nu. Kände att jag behövde göra någonting. Ska ner och handla torrjäst idag och sätta ihop en liten anläggning. Tror jag har läst alla co2 inlägg på forumet *asg*
                      /Marie.

                      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Marie J
                        Tack Peter1904, mohlin och AndreasN för era svar!

                        Har beställt tmg, Fe och microgödning från hjortgatan. Täcker detta behoven? Hur får jag i koldioxid?
                        TMG micro och järngödning är lite väl kaka på kaka. Använd antingen micro i kombination med kaliumsulfat och eventuellt magnesiumsulfat ELLER TMG. Fe kommer du inte att behöva för det finns i både micro och i tmg.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • Marie J
                          • January 2004
                          • 10616

                          #13
                          Tack Topfrog för ditt svar!

                          Tyvärr har jag aldrig för hållt på med massa olika gödningar och annat grejs i min gamla kar (haft i nästan 20 år från och till). Har nu köpt 2 större kar och är livrädd för att det ska bli galet. Beställde sånt jag hade läst mig till här på olika ställen för att få det så bra som möjligt. På hjortgatanszoo stog det ingen innehållsförteckning på TMG. Så fel det kan bli när man försöker lära sig att göra rätt.
                          /Marie.

                          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Om du är ny och förvirrad så tycker jag att du skall köra enbart tmg och någon form av kolsyratillsats. Om du berättar att det blivit fel så cancellerar Keneth på hjortgatan säkert din order så att du kan göra rätt i stället.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • Marie J
                              • January 2004
                              • 10616

                              #15
                              Tack för dom goda råden Topfrog!

                              Ska se om jag ringa honom. Köpte små burkar så det är knappt en femtiolapp så det överlever jag nog annars!

                              Håller på att bygga en liten anläggning nu av en 5 l mäskdunk och 1,5 reningsflaska. Har hittat många finna beskrivningar här så jag hoppas att det blir rätt i alla fall! *ler*
                              /Marie.

                              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...