Växt nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KATLA
    • January 2004
    • 48

    Växt nybörjare

    Jag har haft min 1125liters i 7-8 år jag har fram tills i höstas haft ciklider och aldrig några växter. Då jag skulle övergå till växt akvarium slängde jag ut blästersanden och la i råda sand 3-5.
    Det enda jag har haft i akvariet för att hjälpa växterna är Florena växt gödning. Men mina växter blir fulare och fulare och sedan dör. Jag vill inte ha några djupa expert tips till att börja med utan hjälp med vilka steg jag skall ta först för att kunna få igång det bättre.
    Jag har 2 Eheim kraftpacket i + temeraturen ligger runt 27-28 grader. byter 1/3 vatten var 3e vecka samt en sak som antagligen kan påverka är att mina lysrör är lika gamla som akvariet..
    Tack för alla svar
    Att försöka är första steget i att misslyckas
  • Mattias Andersson
    • March 2003
    • 826

    #2
    nya rör, sänk temperaturen 2-3 grader

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      Jag hade precis samma problem fram tills jag provade att tillföra co2, detta är nog den vanligaste bristen.

      Lyset är en annan viktig faktor och det brukar rekomenderas att lysrören ska bytas en gång per år.

      Efter det kommer en massa mer näring, tips och trix, som du kan söka här på forumet.

      Här finns en hel del info och tips, om du inte tittat där redan.

      http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=218
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • KATLA
        • January 2004
        • 48

        #4
        Jag skall köpa nya lysrör när löning kommer på fredag som första steg. har 4st grovlux nu + 4st andra. vad skall jag ha nu+ sänker jag temeraturen med några grader så gillar nog inte diskusen det va??.. men jag tar nog växterna före diskus denna gången
        Att försöka är första steget i att misslyckas

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Om man har (för)mycket ljus och inte tillför CO2 och lämplig gödning så finns risken för att algerna frodas istället för växterna.
          Jag håller som bäst på att lära mig mer om det här och är absolut ingen expert, men var försiktig med ljuset innan du har koll på resten är nog en god ide.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Att dunka på med mer ljus när växterna lider av näringsbrist är ungefär som att trampa plattan i botten i en bil utan olja.

            CO2 först, fullvärdig gödning sedan och sist mer/bättre ljus (om det ens behövs).

            Alternativt kan man skippa CO2 och extremt försiktigt göda med en fullvärdig gödning, men då kommer man inte få snabb tillväxt och det är lätt att man är lite för optimistisk med gödningen. Svår balansgång. (Skippa detta djupa experttips: Är växterna begränsade av CO2 kommer dom inte ta upp speciellt mycket gödning - dvs mer gödning utan CO2 förbättrar inte tillväxttakten hos växterna, men däremot kommer algerna kunna växa som tokiga eftersom dom är fenomenala på att skaffa kol från karbonater)

            Många gör tvärtom: Först en massa ljus sedan halvkass gödning (som mest innehåller järn) utan CO2 och detta leder till (tråd)algodling varpå dom avbryter gödningen vilket leder till ännu mera alger och ännu sorgligare växter.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • KATLA
              • January 2004
              • 48

              #7
              Defdac du skrev
              Många gör tvärtom: Först en massa ljus sedan halvkass gödning (som mest innehåller järn) utan CO2 och detta leder till (tråd)algodling varpå dom avbryter gödningen vilket leder till ännu mera alger och ännu sorgligare växter.
              Detta är nog jag i en liten ask.
              Så då har vi nog kommit fram till at CO2 är det första steget jag behöver at innan jag kör igång med 8 nya lysrör eller forstäter med mer gödning. Hur kör man igång med en CO2 anläggning i ett stort akvarium skall jag bygga själv eller köper man
              Att försöka är första steget i att misslyckas

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Du kommer inte bli missnöjd om du orkar pyssla med CO2, det kan jag garantera dig 8)

                Det enklaste sättet är att börja testa med mäsk. När mäsken jäser så bildas det CO2 som du leder ner i vattnet:
                http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=35

                I ett stort akvarium kan man behöva effektivare upplösning av gasen än en diffusor. Jag gör så att jag stoppar in bubblorna i insuget på mitt ytterfilter.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • KATLA
                  • January 2004
                  • 48

                  #9
                  Den länken du visar tror han att det räcker till ett 250l kar men det är väl en början. för det handlar väl inte om antal liter utan antal växter i. Får ta och försöak bygga något sådant i veckan.
                  Tack för dina bra svar defdac
                  Att försöka är första steget i att misslyckas

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Det handlar nog tyvärr om antalet liter ganska så mycket. I ett första skede så måste du kunna hålla en jämn och bra nivå i varje liter i ditt kar och inte bara där växterna är. Vad jag menar är att fler liter kräver mer co2 oavsett hur mycket växter du har. Sen så ökar ju förståss konsumtionen i karet efterhand som du skaffar mer växter.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Ursprungligen skickat av KATLA
                      sänker jag temeraturen med några grader så gillar nog inte diskusen det va??.. men jag tar nog växterna före diskus denna gången
                      Sälj hellre dina diskusar först, än skicka dom i en säker död...

                      Peter
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Jag håller diskus i växtakvarium med 26 graders temperatur. Det verkar dom bara må bra av. Dock hade jag en buffertkrasch, men det beror ju inte på temperaturen. Den för diskusen naturliga temperaturen är 24-26 grader.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • KATLA
                          • January 2004
                          • 48

                          #13
                          Har kollat lite på CO2 utrustning
                          Är detta vad som behövs?

                          http://www.claesolsson.se/
                          Reduceringsventil för blandgas (argon/kolsyra).
                          30-1497
                          329,00kr

                          Gastub

                          samt magnetventil.
                          En fråga är om man använder magnet ventilen som vanlig ventil eller om den styr något annat som en magnetventil brukligt gör. Jobbar på ett företag inom den branchen så en sådan blir ju grattis. Min gissning är att man bara använder den som avstängningsventil då det handlar om så lågt tryck.
                          Och har man på en CO2 anläggning även på natten?
                          Att försöka är första steget i att misslyckas

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Jag köpte också en blandgas-regulator på Biltema, men den passade inte CO2-tuben. Senast igår läste jag dock här i forumet att man kunde köpa en syre-blandgas-konverter - så det är en framkomlig väg.

                            Gastuben får inte ha stigarrör eftersom du inte vill ha ut CO2 i flytande form. Brandfirman där du förmodligen kommer fylla tuben kan hjälpa dig med att ta bort det.

                            Magnetventilen brukar man sätta efter nålventilen, så du har rätt i att det är mycket lågt tryck den ska ha hand om. De akvaristiska magnetventilerna kopplar man till 220 v, dvs du kan styra på/av-flöde med timer.

                            Man kan ha på CO2 på natten, men det behövs egentligen inte - och det är därför man skaffar magnetventil. Man får inte lika stora pH-svängningar om man stänger av CO2 på natten, men det är inte skadligt i någon större utsträckning - dygnsvariationerna går för sakta för att fiskarna ska bli stressade.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • KATLA
                              • January 2004
                              • 48

                              #15
                              Ok våra magnetventiler vi har är 24v eller 220 så jag kan välja.
                              skall ringa brand firman idag så får vi se vad dom kan erbjuda.
                              Att försöka är första steget i att misslyckas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...