Alger på rutan...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chrille5
    • January 2002
    • 113

    Alger på rutan...

    Hej alla. Jag har ett problem, mina akvarierutor är lite täckta med algprickar vad ska jag göra? Jag har 2 stycken Ancistrusar som inte är så stora (ca.4cm). Kommer problemet vara löst när "Sugfiskarna" blir större? Jag skrapar dem regelbundet. Jag har också problem med min bladväxt.

  • Mikael
    • January 2002
    • 10

    #2
    Lite prickar (Gröna ?) blir det ju, har till och med för mig att det är ett tecken på bra vattenvärden. Men om vi pratar för mycket så skulle jag titta på;

    Mindre mat
    Fler vattenbyten / eller större
    Kolla din ljuskälla
    Kolla inkommande ljus

    Är det samma sorts alger på växterna ?
    Hur ofta byter du vatten och hur mycket ?


    Mvh
    //Micke J
    Mvh
    //Micke J

    Kommentar

    • chrille5
      • January 2002
      • 113

      #3
      Jag har ett 140l akvarium och byter vatten varje vecka (ca:14l). Så många är dem inte men det är samma som på växterna. Inkommande sol var bara mitt på vintern då solen var närmre horisonten på dagarna. Lysrören fick jag med i akvariumpaketet så dem är väl bra. Jag får väl minska på maten. Hur ofta ska man mata med flingfoder???

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej har du kollat på avdelningen för "Alger" på denna hemsida? Där finns massor av bra tips.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...