Algätare i 50 liters...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrChrister
    • December 2003
    • 18

    Algätare i 50 liters...

    Hej.
    Jag har 2 st vanliga malar som rensar nedre delen av akvarier men vad kan jag skaffa för att rensa övre delen av växtligheten? Jag har en grönvit-bladig växt (med rötter)som har en massa långa gröna alger på sig. Malarna äter inte där.

    Om man har ett 50-liters (med alger på glasen), hur ofta behöver man då ge fodertablett åt Malarna?

    Mvh
    Chrille
  • muppins
    • September 2002
    • 1629

    #2
    Vad är det för malar du har nu?
    Otocinclus; http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=329 passar ju storleksmässigt till ditt akvarium. Har inte haft några själv men de ska vara bra algätare...
    /muppins


    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Prova med cardina japonica
      MVH
      magnus
      min zoon

      Kommentar

      • MrChrister
        • December 2003
        • 18

        #4
        Ursprungligen skickat av muppins
        Vad är det för malar du har nu?
        Otocinclus; http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=329 passar ju storleksmässigt till ditt akvarium. Har inte haft några själv men de ska vara bra algätare...
        Hej. Jag har 2 st Ancistrus sugmalar. Såg nu på Zoopet-sidan att akvarier då bör vara ca 100 liter. Stackars dem.

        Kommentar

        • kampfisken
          • September 2003
          • 666

          #5
          Du kan köpa några Peckoltia pulcher som är sugmalar som inte blir så stora, är dock rätt dyra (kostar ca. 85:- styck), men väldigt vackra.
          Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

          Kommentar

          • klara
            • September 2002
            • 1112

            #6
            Peckoltia pulcher ska ha minst 60 liter själv och gott om alger för att överleva vad jag läst. De lever nästan uteslutande på alger och kan därför inte ha konkurrens från andra algätare i mindre kar. Har själv spanat in denna mal... men vart i hela friden köper du en sådan så billigt Kampfisken? I Kalmar kostar dessa 395 kr styck och det sägs vara billigt!
            /Klara
            ------------------------
            Min hemsida
            Min zoon

            Kommentar

            • muppins
              • September 2002
              • 1629

              #7
              Jag tycker också att Peckoltia pulcher ( om du menar L168, men den ska visst ha ett annat namn nu...ej längre peckoltiasläktet ) blir för stor för ditt kar ( här på Zoopet rekommenderas minst 120 liter ).
              Jag har själv en L168 i mitt 240-liters och min verkar enbart tycka om alger. Har försökt med maltabletter, ärtor och gurka utan resultat...ändå lägger jag maten "mitt framför näsan" på malen. Fast det kan ju variera från mal till mal förstås.
              Skitar ner något fruktansvärt gör den också.
              Eftersom den är nattaktiv ser man inte mycket av den heller.
              Men den är fin och väldigt snabb på att skifta färg efter underlaget.
              Tycker också att 85 kr var väldigt billigt för den malen...
              Min var visserligen inte så dyr som 395 kr - men 190 kr fick jag i alla fall ge.
              Hoppas vi pratar om samma mal nu...
              Jag rekommenderar fortfarande otocinclus till ditt kar. De blir lagom stora och du kan ju ha några stycken.
              Eller som någon nämnde, algätande räkor kanske...
              Hoppas att du hittar något som passar.
              /muppins


              Kommentar

              • Norpan
                • December 2003
                • 679

                #8
                Vad jag förstår, MrChrister har du redan två malar och undrar hur ofta du ska ge dem tabletter? Jag är ingen expert men jag har en liten,liten ancistrus och den får en fjärdedels algtablett var annan dag ungefär, men jag vet inte om det är lagom, den verkar inte mager (jag har inga synliga alger i det akvariet) men det är bra om någon som är mer erfaren på ancistrus ger svar.

                //Jenny
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                Grodor..lite trevligare, lite bättre

                Kommentar

                • ÅsaF
                  • April 2003
                  • 79

                  #9
                  Vi hade malar förut som när de fick brist på föda vände sig upp och ner med magen uppåt och smaskade i sig flingfoder som flöt på ytan. Det såg rätt häftigt ut.
                  muppins: prova att slänga i en räka. Det brukar de flesta fiskar inkl. malar gilla att suga på.

                  Kommentar

                  • muppins
                    • September 2002
                    • 1629

                    #10
                    muppins: prova att slänga i en räka. Det brukar de flesta fiskar inkl. malar gilla att suga på.
                    Problemet är ju att den är växtätare och äter i stort sett bara alger.
                    I början var jag lite rädd för att den skulle svälta ihjäl, men jag har haft den ett tag nu och den ser inte speciellt mager ut.
                    När jag tar bort alger från glaset tar jag bara bort från frontglaset och låter övriga alger på glasen sitta kvar. Algerna som sitter på växterna verkar den inte bry sig om så de får jag ta bort för hand ( de som inte sitter fast då )...
                    Nåt måste den i alla fall äta ( den tuggar nog en del trä också kan jag tänka ) för den skiter något fruktansvärt!!
                    Innan jag skaffade den var det alldeles rent på botten...

                    Tillbaka till ursprungsfrågan:
                    Du kan nog ha ancistrusarna i akvariet så länge de är ganska små, men jag skulle nog försöka byta dem i akvarieaffären mot någon mindre algätande mal. Om du har mycket alger kan det nog räcka att du matar med annan mat 2-3 gånger i veckan. Du kan ju, förutom tabletter, variera med t ex frusna tinade ( skalade ) ärtor, gurka eller zucchini...
                    Det brukar vara uppskattat.
                    /muppins


                    Kommentar

                    • ÅsaF
                      • April 2003
                      • 79

                      #11
                      muppins: Prova med spenat. Det gillade våra saltvattensfiskar när det tog slut på alger. Vanlig sallad tror jag inte är någon hit men det kanske funkar det också. Blöt spenat påminner väldigt mycket till utseendet om alger tycker jag.

                      Kommentar

                      • klara
                        • September 2002
                        • 1112

                        #12
                        Spenat är smaskens för alla fiskar som behöver tillskott av grönfoder och ampulariorna är heltokiga i det. Jag kör lite frusen spenat i vatten i en mugg i micron. Sedan häller jag av den i en sil och sköljer till vattnet är klart. Därefter portionerar jag ut den och den sjunker fint.
                        /Klara
                        ------------------------
                        Min hemsida
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • muppins
                          • September 2002
                          • 1629

                          #13
                          muppins: Prova med spenat.
                          Får köpa hem det nästa gång jag handlar.
                          Än så länge verkar algerna räcka i alla fall...
                          Ärtorna får jag väl käka upp själv.
                          I och för sig är mina scalarer och tetror helt tokiga i ärtor - så de får väl smaka lite de också...
                          /muppins


                          Kommentar

                          Arbetssätt...