Nu räcker det med experiment

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Nu räcker det med experiment

    I morse berättade sambon att jag pratat i sömnen, högt och tydligt om salpeter och fosfat. Jag brukar inte prata i sömnen, inte ens mumma, så nu får det vara slut med experimenten.

    Tänkte lägga en beställning på Hjortgatans och vill bara kolla så jag inte missar något.

    Tänkte beställa KNO3 och KH2PO4 samt ett JBL PO4 test.
    Har sedan tidigare TMG och JBLs test kit för pH, KH, Fe, NO2 & NO3.

    Något annat som är bra att ha så här i "början" (inser att jag totalt fasnat för växter).

    Tänkte även köra lite biotopaktigt med bara fisk och växter från asien och skulle behöva tips på ersättare för bacopa och amazonsvärdsplanta. Istället för bacopa borde väll polysperma funka utmärkt, men vad skulle vara en ersättare för amazonsvärdsplantan.

    /heeke
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Haha. Prata gödning i sömnen. =D

    Jag skulle välja någon Crinum i kombination med Javaormbunke istället för Amazonsvärdsplantor.. Då får du längd av Crinumen och bredd av ormbunken. Dom brukar kombinera varandra väldigt bra.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Ja crinum och javaormbunke funkar bra, jag har redan båda två (borde kanske ha sagt det, har även javamossa och så då amazonplantan och bacopa (även en anubias) som jag tänkte byta ut) så något annat som kan ta dess plats, gärna lite mer snabbväxande.

      Borde väl klara mig med ovanstånde (första inlägget) praparat och testar "ett tag" i alla fall, eller?

      /heeke
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Med TMG, KNO3 och KH2PO4 har du allt du behöver. Behöver bara tillsätta CO2 så kommer det växa garanterat.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Ja, jag har ju allt utom fosfatet redan.
          Verkar som allt fosfat tog slut i karet första veckan jag körde igång med TMG och CO2.

          /heeke
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Verkar som allt fosfat tog slut i karet första veckan jag körde igång med TMG och CO2.
            Det ska bli kul att se om du kan bekräfta det när du får ditt PO4-test 8) Isåfall går allt by the book med din burk =)

            Testa först innan du doserar KH2PO4 bara. Om testet visar mer än 0.25 ppm så får vi felsöka på annat håll. Men har det växt som sjutton i början och sedan avstannat trots TMG+KNO3 är det högst troligt att det är det du lider brist på.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Men har det växt som sjutton i början och sedan avstannat trots TMG+KNO3 är det högst troligt att det är det du lider brist på.
              Ja bubblade gjorde det i alla fall rejält första veckan, och eftersom allt annat verkar stämma så måste det f*n vara fosfat som saknas.
              Koda:
              Utdrag ur "dagboken":
               8/12 - Start CO2, började bubbla rejält direkt
              13/12 - Vattenbyte med första TGM dosen (halvdos)
              16/12 - Tyckte att det börjar bubbla mindre
              18/12 - Tillsatte NO3 (~9ppm) via salpeter, ingen märkbar bubbelförändring
              20/12 - Vattenbyte, TMG (3/4-dos) & NO3 (6~7ppm)
              28/12 - Vattenbyte, TMG (fulldos) & NO3 (6~7ppm)
              30/12 - Extra fulldos TMG
              Sedan 16/12 har det bara blivit sämre bubbel trots NO3 och TMG.
              Visst jag har bara "kört" i 3 veckor men eftersom det bubblade som det gjorde med bara CO2, och jag efter det tillsatt både TMG och NO3, så finns det ju bara PO4 kvar.

              /heeke
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Du menar för att du har dålig tillväxt men ändå har bra syreutveckling från växterna?
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Du menar för att du har dålig tillväxt men ändå har bra syreutveckling från växterna?
                  Jag har inte kunnat sett någon enorm tillväxt, visst syns det att det blivigt lite bättre, men jag har ingen snabbväxande växt så att det synts markant. Däremot så var det mycket riklig syreutvekling den första veckan för att sedan minska som till nu nästan inga synliga bubblor alls.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Aha! Ja om pH.t ligger perfekt i det gröna området och du kör TMG+KNO3 är det faktiskt bara KH2PO4 kvar. Läckert 8)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • doohan
                      • February 2003
                      • 262

                      #11
                      Här kommer en fråga till er experter angående Co2. Om du kör mäskmetoden, kan man ändå använda en reaktor? eller blir jästrycket för dåligt för att driva reaktorn? Har förvisso ett 2224a i mitt 250L och kan ju göra som din far har gjord Defdac, dvs köra Co2 in i insuget på 2224an och använda den som reaktor.
                      Mvh Ronney

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        pH ca 6.5 och KH 4-5 så det borde vara "right on target", iofs har jag två rötter som kanske påverkar pH lite, men det borde vara marginelt, sänkte pH från 7.0 när jag startade "hembränningen".

                        Inget mer tips på någon asiatisk växt föresten, hur är Hygrophila corymbosa att "handskas med"??

                        /heeke
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Om du kör mäskmetoden, kan man ändå använda en reaktor?
                          Japp men eftersom upplösningen blir brutal och man inte har någon möjlighet att kontrollera antalet bubblor per sekund (nåja, den uppfinningsrike klarar det) så kan det vara lite farligt - speciellt i början då det brukar puttra som sjutton ur vanliga mäsksatser.

                          Med gelatinmäsk är det enklare att köra med reaktor eftersom puttret blir mer stabilt och mindre.

                          eller blir jästrycket för dåligt för att driva reaktorn?
                          Det behövs inget tryck alls för att bubbla in bubblorna i en reaktor.
                          Du släpper bara in varje bubbla så virvlar den omkring tills den är upplöst i vattnet.

                          Har förvisso ett 2224a i mitt 250L och kan ju göra som din far har gjord Defdac, dvs köra Co2 in i insuget på 2224an och använda den som reaktor.
                          Japp. Men se upp bara i början när mäsken är fräsch. Då kan du få ett seriöst pH-ras som dödar firrarna (naturligtvis beroende på en massa faktorer såsom storlek på akvariet hur intensivt det bubblar och KH)
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Jag använder ett något modifierat Fluval innerfilter som reaktor funkar bra för mig. Har satt i blå filtermatta i "behållaren" så vägen för CO2n blir väl lite längre då.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • AndreasN
                              • July 2003
                              • 2732

                              #15
                              Jag har Hygrophilia carymbosa "stricta" och den är fin. H. polysperma käkar CO2 och K som en tok. Cardamine lyrata är ju en fin asiat som jag dock inte provat än. Eustralis stellata om du har mycket ljus. Du får ju välja det som passar för ditt akvarium.
                              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...