Mina växter växer inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas81
    • January 2002
    • 611

    Mina växter växer inte

    Detta har varit uppe tidigare.
    Mina växter växer inte.
    Akvariet är på 375l växterna är valiseneria och anabus(stavningen e inte så bra.

    Jag göder med TMG varje vecka 50ml

    Mina vattenvärden
    PH 7,5
    No2 0,025
    No3 20
    Fe 0,05
    NH3 0
    KH 3

    Det ända som växer är tofsalger.
    Har två lysrör, vill inte ha så starkt lyse då det är tänkt att det ska va ett sydamerika kar.
    Jonas
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Du har mindre än 4 mg/liter CO2 och växterna består till >40% av kol, så där kan du kolla först.

    Nitrathalten är lite hög, så jag gissar att du även har ganska bra med fosfat och dessutom mätbar järnhalt. Näringsämnen finns det med andra ord gott om.

    Ditt låga KH skvallrar om att du eventuellt har dåligt med karbonater vilket gör att t om Vallisnerian har svårt att skaffa kol. Vallisneria kan annars vara ganska duktig på att skaffa kol från karbonater. Du råkar inte veta GH också?

    En annan felkälla är ljusmängden. Hur länga har du på din belysning och hur många watt?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      Vallisnera kräver mycket ljus och Anubias växer normalt inte så fort. Du kanske skulle byta ut Vallisneran mot något som klarar svagare ljus och minska på gödningen? Ett tips skulle kunna vara javamossa, det är en riktig överlevare som verkar klara hur låga närings- och ljusnivåer som helst, bara de följs åt nedåt.

      Kommentar

      • Jonas81
        • January 2002
        • 611

        #4
        Hur mycket mg Co2/L är att rekomendera?

        Jag ska se om de har reflektorer till mina lysrör i dag.
        Hur många watt jag har vet jag inte men två lysrör på ca 150cm(inte riktigt lika långa som akvariet som är 150cm)
        Jag har funderat på att byta ut vallisneria mot några svärdsplanta och mera rötter.
        Just nu har jag hele bakre delen täckt med vallisneria som står stilla i växten.
        Förut växte de himmla bra och jag fick klipa ner de kanska ofta så de inte blev för långa.
        Jonas

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          Hmm.. alltså på min TMG står det 5ml/50L så varför överdosera?(och halva dosen om akv é mindre än en månad gammalt)

          samt att om det är 2 långa rör så é dom på 120cm /36W

          (vad kostar dina VF skalarer att beställa? storlek?)
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Jonas81
            • January 2002
            • 611

            #6
            Akvariet har varit i gång över 1år.
            Om växterna inte växer så kan jag väll inte överdosera.
            Tror också att det står på TMG att det är en rekomenderad dos men att man skall prova sig fram för att få rätt dosering.
            Jonas

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              TMG innehåller alla näringsämnen utom Kol (C), Kväve (N), Fosfor (P) och Calcium (Ca).

              Det har tidigare växt bra så ljusmängden kan vi utesluta ur ekvationen.

              Du får C genom att använda CO2 från t ex mäsk.

              Du får Ca genom att använda CaCO3, kritor i filtret, Faxekalksten

              Du får N genom att dosera KNO3, kaliumnitrat eller NaNO3 salpeter.

              Du får P genom att dosera KH2PO4, kaliumdivätefosfat.

              Högst sannolikhet är det att det är N eller C-brist som begränsar dina växter. Testa dom först med bibehållen TMG-gödning.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Jonas81
                • January 2002
                • 611

                #8

                Funderar även på att gallra ut dem ordentligt och få ett mindre antal plantor.

                Är detta bra att göra?
                Jonas

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ja den sammanlagda CO2-produktionen från fiskar och bakterier i filtret/bottnen behöver göda färre växter, vilket gör att växterna som blir kvar får relativt bättre tillgång till C.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Jonas81
                    • January 2002
                    • 611

                    #10
                    Då ska jag börja med det tills jag skaffat de andra grejorna.

                    Kan det ha varit så att det fanns bra näringsämnen i början som gjorde att det växte bra då, men när det blev mer växter så avstannade växandet pga för lite näringsämnen?

                    Jonas

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Kan det ha varit så att det fanns bra näringsämnen i början som gjorde att det växte bra då, men när det blev mer växter så avstannade växandet pga för lite näringsämnen?
                      Precis.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...