förhållande, N-P-K

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    förhållande, N-P-K

    Enligt kalkylatorn är önskvärda näringsnivåer följande:

    NO3: 5ppm
    PO4: 0.5-1.0ppm
    K: 15-20ppm

    Detta blir ett förhållande på ungefär

    5:1:15 för NO3:PO4:K

    Vad skulle detta förhållande motsvara för rent kväve, fosfor resp kalium (N:P:K)?

    Varför jag undrar är ju att det finns en mängd olika NPK gödningar med olika förhållanden.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Varför jag undrar är ju att det finns en mängd olika NPK gödningar med olika förhållanden.
    Ja men kvävet i dom består oftast av en kombination av aurea/Ammonium och nitrat vilket kan leda till algcirkus.

    Hittar man ett NPK-gödsel i blomaffären som liknar 5-1-15 och inte innehåller Ammonium är det bara att tuta och köra.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      OK förklarar kanske varför jag endast kan mäta upp 3% Kväve i en blomgödning med 7% Kväve i enligt flaskan.
      Dom andra 4% är alltså i amonium-form kan man anta.

      Det var ju synd, tänkte komma åt fosfatet i blomgödningen (7% N, 3% P, 6% K) och sedan kompletera upp med salpeter och TMG.

      En sak var lite konstig dock. Jag kunde inte få något resultat på järntestet, lite skumt med en "fullnäring" blomgödning utan järn.

      /heeke
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        OK förklarar kanske varför jag endast kan mäta upp 3% Kväve i en blomgödning med 7% Kväve i enligt flaskan.
        Dom andra 4% är alltså i amonium-form kan man anta.
        Det är jäkligt häftigt när man kan "se" och bekräfta innehållet med tester, trots att akvarietester är hyffsat oexakta 8)

        Det var ju synd, tänkte komma åt fosfatet i blomgödningen (7% N, 3% P, 6% K) och sedan kompletera upp med salpeter och TMG.
        Vore perfekt. Claus Christensen på Tropica har skvallrat till mig om att dom har N- och P-varianter under testning, så det kommer förhoppningsvis bli mer lättillgängligt vad det lider. Seachem, Kent och Hagen har ju redan sådana produkter ute på marknaden så det är märkligt att en av världens största växtakvariegödningskonstruktörer ligger lite efter.

        Det är sorgligt att man ska behöva jiddra med pulver. Känns lite stenålder ibland, även om det naturligtvis är en kick att bemästra det och man får ganska härliga möjligheter till experimentering.
        En sak var lite konstig dock. Jag kunde inte få något resultat på järntestet, lite skumt med en "fullnäring" blomgödning utan järn.
        Japp. Dom räknar iskallt med att jorden har alla spårämnen och att man bara behöver komplettera med de ämnen som det går åt mest av N, P och K. Fast det är ju jäkligt kasst om dom säger att det ska innehålla järn och du kan se motsatsen.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Har vattenväxter svårare att ta upp kväve i amoniumform än landväxter, eller är det så att det är algerna som är mästare på amonium?

          Om man trots allt skulle testa med en 7:3:6 gödning och jag då tror att ca hälften av kvävet är i amoniumform så skulle jag få lite drygt 1ppm Urea/Ammonium om jag doserar för 1ppm Fosfat.

          Hur mycket kommer detta att påverka algtillväxten?
          Tar växterna upp något kväve i Urea/Ammonium form över huvudtaget.

          /heeke
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Har vattenväxter svårare att ta upp kväve i amoniumform än landväxter, eller är det så att det är algerna som är mästare på amonium?
            Både växter och alger har enklast för Ammonium. Växterna med sin större "pondus" klarar NO3 bättre även om dom inte föredrar det.

            så skulle jag få lite drygt 1ppm Urea/Ammonium om jag doserar för 1ppm Fosfat.

            Hur mycket kommer detta att påverka algtillväxten?
            Förmodligen algcirkus utan dess like - men jag själv har aldrig testat och dokumenterat händelseförloppet. Vill du ta en bildserie som spänner över flera veckor på din burk med så mycket Ammonium vore det jäkligt häftigt, men det är få som vill riskera toffsalgsodling och grönvatten eftersom det blir jäkligt jobbigt att få bort.

            Har du någon burk du kan avvara för experimentet är det nog bäst.

            Tar växterna upp något kväve i Urea/Ammonium form över huvudtaget.
            Japp. Om jag inte minns fel så reducerar faktiskt växterna NO3 till just Ammonium innan dom "tar upp det".
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Förmodligen algcirkus utan dess like - men jag själv har aldrig testat och dokumenterat händelseförloppet. Vill du ta en bildserie som spänner över flera veckor på din burk med så mycket Ammonium vore det jäkligt häftigt, men det är få som vill riskera toffsalgsodling och grönvatten eftersom det blir jäkligt jobbigt att få bort.
              Detta får mig att tänka på hur det gick när jag började med CO2 och gödning innan jag "läst på".
              Det var i sommras då jag glad i hågen körde ner CO2 och Aquatic Super Gro (tror jag det hette) utan att veta något om nitrat och ph mm.
              Läste senare att denna gödning innehöll både det ena och andra. Jag fick min förklaring till varför mina toffsalger frodades och täckte alla stenar och bladkanter.
              Toffsalgerna finns fortfarande kvar, om än i mindre skala, dom verkar i alla fall inte öka. Hoppas mina 5 nyinskaffade Siamensis är hungriga .

              Tror alltså jag hoppar krukväxtgödning nu när jag "börjar" få ordning på karet.

              /heeke
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Det fåniga är ju att på flaskan till Aquatic Super Gro står det att det hämmar algtillväxten när det snarare är tvärt om. Det skulle kanske vara bäst att gå till konsumentverket och påpeka bristerna men jag är för lat för det.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                Arbetssätt...