Tampas med algerna efter lite passivitet..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • izac
    • April 2003
    • 756

    Tampas med algerna efter lite passivitet..

    Hej hej..

    Har varit lite frånvarande från både forumet och karen (!) på sistone. Vart mycket att göra nu vid jul samt att ja har varit bortrest. Detta har resulterat till att jag har fått en ganska rejäll attack av cyanobakterier som täcker 2/3 av förgrunden samt lite av glaset. Även tråd och BBA alger har börjat täcka min växter och tillbehör.
    Det hugger till varje gång jag tittar på karet. :'/
    Hade iaf nu tänkt få ordning påre. Tänkte kila ner till stan och köpa lite tester samt cyanohämmande medel. Ni har nämnt "Tetra Fungistop" har jag för mig, och defdac har ju även dokumenterat att det är effektivt mot det. http://194.236.255.117/akvarienet/co...=16&thread=471
    Är det de jag ska använda mig av för att bli av med dom?
    Isåfall, ska jag suga upp resterna med en hävert eller vad händer med cyanoresterna?

    De resterande algerna. Är det möjligt att bara köra med optimala förhållanden för bli av med dom? Tar självklart bort de värsta för hand, det som går dvs.
  • marcus_swe
    • July 2003
    • 483

    #2
    Vad exakt för alger(?) är "Fungistop" effektivt mot? Se ut att vara lite all möjligt "skit" i akvariet på bilden men allt verkar ha försvunnit...

    Kommentar

    • izac
      • April 2003
      • 756

      #3
      cyanobakterier främst skulle jag tro.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Japp silverkolloiden i Fungistop är det bakteriedödande ämnet (tror jag). Verkar fungera bäst vid höga och fina syrenivåer, men det kanske är inbillning från min sida.

        Du mätte inte nitrathalten när du hade mycket Cyanobakterier izac?

        I min burk fungerar det hyffsat att hålla Cyanobakterierna i schack genom att hålla fosfatet lågt och nitrahalten hög samt att täcka över akvariet *ordentligt* varje kväll när ljuset slocknar.

        Trist att behöva hålla inne med fosfatet eftersom det samtidigt får växterna att växa väldigt bra, men jag har kommit runt det lite genom att ge en dubbel puls KH2PO4 (doserar för typ 1,5 ppm PO4) dagen innan vattenbytet.

        I 60-litraren jag knockade Cyanobakterier med Fungistop höll sig ren någon månad sedan såg jag pyttelite komma krypande på ljusa ställen på bottnen - och dom försvann när jag började ge 10 dunderdroppar varje dag.

        "Dunderdropparna" blandade jag ihop i en överbliven 30 ml Fungistop-flaska och receptet består av 1 ml Mikro+, 1 krm KH2PO4 och 1 tsk KNO3.

        Dvs där fungerade det att både höja nitrat och fosfathalter. Jag mäter aldrig vattenvärden i den burken så det är lurigt att veta hur dom ser ut. Alla typer av alger är på tillbakagång hursomhelst. Ska ta en bild i burken vid tillfälle. "Djungel" är väl en rätt bra benämning på det akvariet just nu.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...