Näringsnivåer, OK eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Näringsnivåer, OK eller inte?

    Har köpt ett nytt test kit från JBL och testade mitt vatten både före och efter vatten byte för att se hurvida TMGn "går åt" på en vecka eller inte.

    Mätningar före vattenbyte (en vecka sedan TMG och Salpeter):
    NO2: 0
    pH: 6.5
    KH: 4-5
    NO3: 5
    Fe <0.05

    Dvs filtret funkar, CO2 nivån är bra, lite hög nitrat men hade ca 10 efter förra vattenbytet pga Salpeter tillsats så det är nog ganska OK ändå, TMG verkar vara slut enligt Fe testet.

    Mätningar 5h efter vattenbyte (Full dos TMG 20ml till 190l men inget salpeter)

    NO3: 1-5 (stämmer eftersom jag bytt 30% vatten men inte tillsat salpeter)
    Fe: 0.05-0.1

    Ska Fe inte vara högre efter full dos av TMG? Enligt JBLs "användar manual" så är 0.2mg/l det värde man eftersträvar.
    Tycker att det verkar lite skumt, eller är allt som det ska?

    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

    #2
    Hej!

    Nja, det finns tydligen olika uppfattingar här också.
    enligt pmdd kalkylatorn så är rekomenderad mängd fe 0,10

    Seras fe test anger:0,5-1,0= idealisk koncentration direkt efter gödning
    2,0=för hög koncentration, beteendestörningar hos fiskarna.

    Duplas fe test: dupla stödjer sera.

    Min erfarenhet: var sparsam med gödningen om du inte är säker på att du har optimerat alla ingredienser inklusive ljus och co2. Titta på växterna om dom ser ledsna ut.
    Annars göder du algerna.

    Urban

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Tänkte inte på att kolla kalkylatorn!
      Men det verkar som om TMGn innehåller lite mindre Fe än vad som anses vara "lagom" eller har jag fel?
      Jag har ju knappast 190 liter vatten i mitt 190 liters kar som jag hade i 20 ml TMG i och ändå så visar mitt test mellan 0.05 och 0.1 bara 5 timmar efter vattenbytet.

      Kan man verkligen använda Fe som "riktlinje" för TMG mängden?

      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Men det verkar som om TMGn innehåller lite mindre Fe än vad som anses vara "lagom" eller har jag fel?
        Det stämmer med mina egna erfarenheter och mätningar. Jag tror en fulldos ger typ 0.075 ppm Fe eller nått sånt fånigt.

        Hursomhelst är inte växterna anpassad för en superexakt nivå. 0.1 eller 0.5 eller t om 1.0 fungerar fint sålänge alla andra nivåer, speciellt CO2, är rimliga.

        Däremot tycker jag inte nivåer runt 0.05 och under fungerar speciellt bra nu när jag doserat en skvätt TMG varje dag, så jag har återgått till fulldos-pulser 2-3 ggr i veckan.

        Jag har spekulerat över orsaken till varför fullpulser skulle fungera bättre än en lite skvätt varje dag och följande är min gissning för mitt fall: En högljusburk med perfekt CO2 käkar gödning som en galning, men det verkar faktiskt som nivån behöver komma över ett tröskelvärde (i järns fall gärna över 0.1 ppm) för att växterna ska kunna tillgodogöra sig näringen på bästa sätt.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Jag har också märkt samma sak i mitt kar. Har legat väldigt konstant på 0.1ppm Fe, 0.25ppm PO4 och 5ppm NO3. När jag istället eftersträvat dubbla mängden på allt så har växterna växt mycket bättre, särskilt när jag ökar PO4.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Är ert tips att jag ökar TMG dosen då eller har jag missförstått?
            (vet att jag ligger lite lågt på NO3 men det ska fixas)

            Det gick så bra i början, bubblade som f*n om specielt javaormbunken.
            Bubblorna har sedan dess avtagit, trots att jag justerat NO3 mängd och ökat TMG från halvdos till som nu fulldos.
            Är det fosfor som behövs härnäst?? (Har tyvärr inget test för det just nu)

            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Mer TMG och NO3 är inte av ondo om det inte är så att PO4-halten är på tok för liten. Om den varit det ett tag kommer dina växter explodera i tillväxt så fort du tillsätter det. CO2, NO3 och PO4 verkar vara absolut viktigast, övriga ämnen ger bristsymptom innan växten stannar helt eller till stor del.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Det värsta är nog att fosfathalten är låg eftersom nitrat halten var låg innan jag började pytsa i salpeter.
                Kan man få tag i fosfat i någon "hushållsprodukt", typ som för NO3 som finns i salpeter??
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ja var det inte du som undersökte vanligt salpeter NaNO3 och kom fram till att det var ungefär samma dosering som KNO3?
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Jo vist var det det. Jag kör på samma dosering av NaNO3 som man gör för KNO3. Verkade ju vara tillräkligt nära för att göra så.

                    Just därför jag är nyfiken på om fosfat finns lika tillgängligt.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Gah. Jag läser för jäkla slarvigt ibland 8) Sorry heeke.

                      AndreasN nämnde någon intressant PO4+Ca-kemikalie som förmodligen skulle vara suveränt iaf för mitt mjuka Linköpingsvatten. Men jag tror den är svårare att få tag på än KH2PO4 iofs med tanke på att Hjortgatanszoo har KH2PO4 - Andreas får tipsa.

                      Jag har hört att lavenemang innehåller PO4. "Fleet enema" brukar dom nämna på Aquatic Plant Digest. Men hey, jag tror jag hellre beställer från Hjortgatanszoo än går in och köper lavenemang på Apoteket, pryd som jag är

                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #12
                        Haha lavemang?

                        Superfosfat Ca(H2PO4)2 som ska finnas hos Granngården. Men de säljer ju som sagt säckar i åker-storlek så räkna med ett antal kilo.
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        Arbetssätt...