Trådalgproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcus_swe
    • July 2003
    • 483

    Trådalgproblem

    Efter att ha haft igång mitt akvarie i ca tre månader nu verkar det börja bli någon form av balans. Dom algerna som varit som en slemmig ca 1 cm lager på vissa växter ha nästan försvunnit. Däremot så har trådalgerna tagit fart rejält. Detta kanske mest gå grund av att jag under dom tre senaste veckorna inte rensat i akvarit eller bytat vatten (mycket annat att göra under julen).

    En av anledningarna till att dom "slemiga algerna" nästan dött ut tror jag är att växterna i akvariet vuxit sig stora och därför tar upp allt mer näring.

    Nu funderar jag på vad jag kan göra för att få bukt med trådalgerna. Fiskar som äter dom är nog inte direkt lösningen då jag skulle få ha en hel arme av dom. Då åtestår bara som jag kan se det att köra en atack med nån kemikalie följt av en plantering av lite fler växter (som kanske bara får vara i tillfälligt).

    Vad tror ni? Eller är det nån annan som har ett bra förlag?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Vad är det för typ av akvarium? Botten?

    Rejält med snabbväxare är en bra idé. Befolka hela akvariet med dom till en början och trimma bort alla trådalgsangripna blad allteftersom.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • marcus_swe
      • July 2003
      • 483

      #3
      Skall lägga till lite fakta om akvariet som kanske kan vara till hjälp.

      <b>Volym:</b> ca 91l

      <b>Storlek:</b> 35x35x75

      <b>Belysning:</b> 2x sunglo + 2x kassa fullfärgslysrör (för att fylla upp dom tomma plattserna i armaturen)

      <b>Växter:</b> Ganska mycket. Vallisneria, svärdsplantor, Javaormbunksliknande, Cardamine lyrata, "Gräs" och några andra små.

      <b>Inredning:</b> Två "stora" rötter.

      <b>Filter:</b> Eheim 2222 Pro (ca 500l/h). Laddad med Ehfimech och Ehfisubstrat.

      <b>Bottenmaterial:</b> ca 3mm engelsk sjösten blandad med en liten mängd 5mm dito.

      <b>Fiskar: </b>
      2x siamensis
      2x praktbotia
      2x "liknande siamensis men med rundare kropp och "sugmun". För att äta snigelrom"

      <b>Övrig: </b>
      * Skitiga toppglas som äter en del ljus.
      * Oljig yta som äter en del ljus
      * Utsatt för "solljus". Står 4 meter in i ett rum mot en vägg som är 90 grader mot fönstret. Dvs. ena kortsidan är direkt riktad mot fönstret. Dock är det inget "starkt" solsken in på det nu under vintern utan mer "reflekterat" ljus.

      Kommentar

      • marcus_swe
        • July 2003
        • 483

        #4
        Defdac: Trådalgerna angriper inte direkt nått blad utan "hänger" från dom ut i akvariet. Sitter på dom flesta växterna utom vallisnerian.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Verkar vara väldigt mycket ljus. För att växterna ska kunna ta tillvara på allt det behöver du vara ganska nogran med CO2-nivån.

          Jag gissar att du gött med typ TMG för att få fart på växterna och trott att dom ska kunna växa jättesnabbt med allt ljus du har.

          Dessverre så går TMG:n direkt till algerna i ditt fall, om du inte har klockren CO2-halt.

          Vallisnerian är bra på att ta kol ur karbonater vilket förklarar och bevisar min hypotes. Vallisnerian är således den enda av växterna som klarar att utnyttja allt ljus och gödning någorlunda effektivt.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Quartex
            • November 2003
            • 539

            #6
            Har samma problem i mtt 540 l kar och mitt 160 l kar. Men i mitt 160 kar har det nästan försvunnit nu, sen jag trimmade ned växterna ordentligt och plockade bort allt som var angripet.

            Är detta lösningen ?

            Vill veta innan jag gör samma drasstiska åtgärd i 540 karet ?
            I 540 karet är det väldigt mycket snabbväxande växter, men ändå frodas dessa parrasiter !

            Samt att jag har ganska mycket javamossa fast satta vid trärötter och stenar i 540 karet som har fruktansvärt angripna av de härade trådalgerna, stämmer det att man kan "tvätta" dem i en klorinlösning, med en del klorin och 19 delar vatten ?

            Om så fall, hur länge skall det ligga i ett sådant bad för att allt skall dö ?

            Mvh Jesper
            To boldly go where no fish gone before!

            Kommentar

            • marcus_swe
              • July 2003
              • 483

              #7
              Defdac: TMG hade jag bara i en "halv dos" för 100l när jag startade akvariet. Sen har jag inte haft i mer. Så det borde ha spätts ut väldigt mycket vid vattenbyterna eller tagits upp av växterna.

              Anledningen till dom fyra rören är att det är vad jag kom fram till efter att ha diskuterat ljusbehovet hör på forumet. Skulle det vara "väldigt för mycket" betyder att det finns gott om okunniga personer här som snackar en massa skit som dom inte har koll på.

              TMG skulle även enl. zoohandlaren här i stan vara något at jävulen på burk så det baraq skulle göda alger. Men han har tidigare visat sig vara inkompetent och otevlig.

              Sen undrar jag om inte folk (eller jag?) bladar ihop trådalger med andra typer. Dom som jag har är fina trådar (tunnare än sytråd) som är upp till 15-20 cm långa. Dvs. dom sitter inte "luddar ner" ett blad utan "hänger" från någonting (kan vara ett blad) ut i vattnet. Dom är mycket lätta att få upp genom att rulla upp dom på något. Så att ta bort blad med dom på är något som jag inte förstår meningen med. Skulle jag göra detta så skulle det innte finnas några växter kvar i akvariet.

              Vet att kemikalier inte förespråkas av många men jag skulle kunna tänka mig att ge algerna en knock med det för att få ner mångden och ge fiskarna en chans att beta av dom som kommer på nytt.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                TMG hade jag bara i en "halv dos" för 100l när jag startade akvariet. Sen har jag inte haft i mer. Så det borde ha spätts ut väldigt mycket vid vattenbyterna eller tagits upp av växterna.
                Där har du förmodligen största anledningen till att dina växter inte kan fightas mot trådalgerna: Generell näringsbrist, eventuellt med ett överskott på järn av någon anledning (järnhaltigt kranvatten).

                Anledningen till dom fyra rören är att det är vad jag kom fram till efter att ha diskuterat ljusbehovet hör på forumet. Skulle det vara "väldigt för mycket" betyder att det finns gott om okunniga personer här som snackar en massa skit som dom inte har koll på.
                Jag gissar att det är 18-wattare du har. Dvs du har ca 0.8 watt/liter. En bra siffra för ett växtakvarium <b>förutsatt</b> perfekt gödning och perfekt CO2-nivå.

                Halkar du under de rekommenderade gödningsnivåerna blir det algodling, halkar du över kan det också bli algodling.

                Du har en formel-1 bil utan bromsar om du kör så mycket ljus utan perfekta CO2-nivåer.

                TMG skulle även enl. zoohandlaren här i stan vara något at jävulen på burk så det baraq skulle göda alger.
                Ja fel använd är vilken gödning som helst "djävulen på burk". Det är dock den bästa som går att fåtag på här i Sverige. Man behöver bara kombinera den med KNO3 och KH2PO4 för att få alla nödvändiga näringsämnen.

                Så att ta bort blad med dom på är något som jag inte förstår meningen med.
                Om du rycker bort dom och kollar med lupp på bladen du slitit loss trådalger från ser du att dom sitter kvar. Det som händer är att du trimmar algerna och dom kan växa ut lika fort igen.

                Tar du bort drabbade blad så förvissar du dig om att dom inte kommer tillbaks.

                Med 0,8 watt/liter och perfekta gödningsnivåer kommer du lätt kunna slänga 30 liter växter *varje vecka*. Algerna kommer konkurreras ut i ett litet naffs.

                Det du behöver göra är att fokusera totalt på växterna - inte på algerna.

                Visst kan du använda häxbrygder som tar kol på algerna, men du får vara beredd på att växterna minst kommer stanna i växten och absolut inte bli rena, fina och välväxande.

                När jag använde Algenkiller och Algizit och Algizin så slutade växterna fotosyntetisera i en månad. När dom väl återhämtat sig så hade algerna redan börjat komma tillbaks.

                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • hollowman
                  • March 2003
                  • 139

                  #9
                  för mycket järn i akvariet då får man trådalger har jag hört
                  240 liters växtakvarium hightech
                  4 st svarta scalarer
                  k 2 st pigen blood diskusar
                  siamensisar+ ockulentisar

                  Kommentar

                  • urbanandersson
                    • January 2003
                    • 965

                    #10
                    Hej!

                    Så mycket ljus och höga näringsnivåer blir lätt algproblem.

                    När jag körde full fart så växte mina växter 1 dm per vecka. då hade jag 96w lysrör och mycket co2 och mycket annan gödning.
                    Sen var vi på semester en vecka och grannen krachade jämvikten så jag fick brottas med alger i flera månader. till sist använde jag gift. (tetra fungistop mot blågröna alger)

                    nu kör jag med48w ljus. ingen co2 och 1/4 pmdd dos varannan vecka.
                    det funkar jättebra. inga alger och gröna växter.(150 liter)

                    Det tar tid att komma i balans och har man extrema saker så krachar man lätt.

                    Varje kar har sina förutsättningar så det är ingen garanti att dom råd man får passar en.

                    Mig tog det ett år att få balans i karet, men det är ingen garanti för att jag inte kommer att kracha igen.

                    Urban

                    Kommentar

                    • marcus_swe
                      • July 2003
                      • 483

                      #11
                      Växterna har ju visserligen växt på bra men dom kanske kunde ha växt ännu mer. Så vad är erat förslag? Ta bort två av lysrören så jag bara har 28 watt kvar?

                      Att det skulle sitta kvar trådalger (mycket korta isf) på växterna är väll något jag får leva med. Så länge det inte är mycket kommer ju fiskarna hinna beta av det och til slut kommer det väll inte vara mycket kvar.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Annars är det ju ganska elegant att lyckas få en så snabbväxande burk att det går att trimma så mycket att algerna åker ut ur akvariet "automatiskt".
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

                          #13
                          Ditt problem borde inte vara ljuset utan att du göder för lite. Lite ljus = låga krav på näring och vice versa. I mitt kar är det främst min riccia som är trådalgsangripen. Nu bubblar riccian på bra med fördubblad gödning och 6 mäskflaskor. Men trådalgerna finns kvar. Jag rensade bort ett par hundra liter växter igår för att jag låtit det växa fritt i två veckor.
                          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                          Kommentar

                          • marcus_swe
                            • July 2003
                            • 483

                            #14
                            Man kanske skulle ha en akvariedag imorgon och mecka ihop en mäsk co2-anläggning...

                            Skall ta och offra en del blad med...

                            Vad skall jaggöda med då? TMG eller dom näringstabletter som zohandlaren rekomenderade?

                            Tycker ni att jag skall ta bort två av lysrören och bara ha två 19w sunglo kvar?

                            Skall stoppa i några fler växter med... kanske någar vallisneria till.. tycker faktiskt som är mycket snygga...

                            Här är en bild på akvariet taget för några timmar sedan:

                            Kommentar

                            • jackson
                              • September 2003
                              • 1242

                              #15
                              Som alla har skrivit. Du måste ha en balans mellan gödning (TMD, PMDD eller annan gödning som du vet vad det innehåller), CO2 (högtrycksanläggning eller mäskmetoden) samt ljus. Har man mycket ljus, så skall man ha mycket gödning och CO2. Lite ljus, lite gödning och CO2. Du har mycket ljus, men lite gödning och CO2. Det ger att växterna stannar av i växten innan resurserna är slut, och algerna kan leva på resten. Rekomenderat CO2-nivå för dig borde vara på 20-30 mg/l. Allt enligt http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=75 på hjortgatans zoo. Läs artiklarna om PMDD och CO2 på den sidan. Det finns andra intressanta artiklar på den siten. Om du använder PMDD-kalkylatorn, så är det nog full dos (eller mer) som gäller (dvs 1.0 eller större i vägningsavsnittet).

                              Jo, och vattenbyten ÄR viktiga för att hålla algerna i schack. Om man får algblomning, så prova med många täta byten (varannan dag, 10-20%) och sänkt belysningstid (8-10 timmar om dagen). Det brukar ge resultat. Sedan så skall man även ta bort blad som är angripna, men först när man ser att växten växer och genererar nya blad. Dvs klipp hårt på snabbväxande och försiktigare på långsamväxande plantor. Det fungerade för mig i ett akvarium som jag nyligen hade problem med.
                              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...