Co2 påfyllning? och alternativ tub?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    • February 2003
    • 262

    Co2 påfyllning? och alternativ tub?

    Har ju en full Co2 tub med Tryckreduceringsventil med 2 manometrar dvs den som används till min migmag svets. Kan man använda denna utrustning eller? Vilket tryck kör ni med på? jag menar utgående slang med Co2 från tuben till akvariet. Måste jag ha något mer än bara ovan nämda Tryckreduceringsventil från min mig/mag? Har åxå hört att det var någon som körde med sodastreamtuber till sina akvarier. Ok dom är små men åxå väldigt smidiga När det gäller påfyllnad av Co2 tuber för svetsar så måste tuben vara provtryck inom en 10-års period annars får man inte fylla på den, datumet på min tubs provtryckning är äldre än 10-år tyvärr Vart fyller man på sodasrteam tuber då? Har en drös som ligger så tanken är lockande då dom dessutom är grymt smidiga åxå.
    Mvh Ronney
  • mats m
    • September 2002
    • 515

    #2
    Hej.
    Den armatur som du har passar ej till sodastreamer gasflaskor,på en soda flaska har du en nålventil som ej finns på vanliga gasflaskor som har en kran att uppna gasflödet med.Om du går till en firma som servar brandsläckare provtrycker dom gasflaskan för dig samt fyller dessa.
    MVH Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • doohan
      • February 2003
      • 262

      #3
      Tack!

      Undrar hur den killen gjort som körde med sodastream flaskor när det gäller kranen? Min tub är full i dagsläget och jag undrar också om jag kan använda befintlig reduceringsventil/klockor från min vanlig mig mag svets?Tror det kostar en hel del att provtrycka tuben tror det handlade om 1100 för tryckning o fyllning ev mer vilket kanske gör det billigare att köpa en beg/ny mindre tub? Skulle gärna vilja tro att kopplingen/anslutningen på sodastream tuben har någon slags standard då det tillverkades många sådana en gång i tiden, jag antar att man kan kolla med en rörfirma men frågan är vart man fyller på dom/bytér ut dom mot nya?

      Mvh Ronney

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Det låter dyrt för tryckning och fyllning. En ny tub kostar ju mindre. Sökte lite på google och här verkar det vara billigt med gastuber: http://www.butiken.su.se/katalog.php?kat=2&ArtSubGrupp=231 kan vara ett tips till många fler än dig. Det finns tryckreduceringsventiler på biltema för 298kr (sök på reduceringsventil) fast en sån hade du ju redan. Du behöver även en nålventil för att styra gasflödet och en magnetventil för att kunna strypa flödet på natten.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Ursprungligen skickat av doohan
          Tack!

          Undrar hur den killen gjort som körde med sodastream flaskor när det gäller kranen?
          Sodastreamflaskor är tryckreduserade, så att sätta en vanlig CO2-flaska på en sådan anläggning fungerar inte, jag har provat (utan att sätta dit en till tryckreduceringsventil, exempelvis från en slaktad Sodastreamflaska. Men slakta inte flaskan själv! Det är HÖGT tryck i en CO2-flaska!!!).

          Fattningen är lika (samma gängning), men som skrevs tidigare, så finns en stoppventil i mitten av fattningen som måste tryckas in, och det finns inte i vanliga flaskor (och anläggningar).

          Jag gick till en brandsläckrfirma som gjorde en tryckventil av sodastreamflaskan för en billig penning. Sedan kan jag använda vanliga CO2-flaskor till min anläggning.

          Vad du behöver komplettera med är en nålventil (för att kunna styra antal bubblor). En bubbelräknare och en reaktor. Praktiskt är även en elektrisk ventil, som stänger av CO2 när ljuset är släckt (drivs av samma timer som lyset). En permanent CO2-mätare är även den praktisk att ha. Jag har tryckreduceringsventilen inställd på 1 kg före nålventilen.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • doohan
            • February 2003
            • 262

            #6
            Tack för era svar!

            Så kort o gott skulle jag kunna köpa Hjortgatans kompletta Dupla set och använda det tillsammans med min befintliga Co2 tub och tryckreduceringsventil, om jag inte missförstått.
            Mvh Ronney

            Kommentar

            • mats m
              • September 2002
              • 515

              #7
              Hej.
              Jag har en brandsläckare som var inne för provtryckning och fyllning,tror den är på 1,5kg.Provtryckningen och stämpling kostade 150:- och fyllning 200:- Har köpt en magnetventil för 420:- på en hydralikfirma och det tycker jag är ett bra pris jamnfört med vad akv.butiker skall ha.
              MVH Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Man kan tjäna många kronor på att köpa delarna på andra håll. Tryckreduceringsventil på Hjortgatans: 1895kr, på Biltema: 298kr.

                Hur många kilo är en CO2-tub på 20l? Kostade ju bara 251-265kr hos SU. Är det med eller utan stigarrör man ska ha?
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • mats m
                  • September 2002
                  • 515

                  #9
                  Hej.
                  Utan stigrör.SU vad för firma?
                  MVH Mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  • metcrue
                    • November 2002
                    • 212

                    #10
                    Jag har en sodastream flaska med en vanlig tryckreduceringsventil. Det man behöver göra är att modifiera tryckredu...
                    Ventilen kostade 400:- och flaskan en dryg hundring.
                    Daniel Olsson

                    Kommentar

                    • doohan
                      • February 2003
                      • 262

                      #11
                      Man var tydligen tvungen att ha firma/konto hos dom för att få handla där (su). Ville gärna se deras tuber osv men utan medlemsskap gick det inge vidare tyvärr. Har du handlat av dom AndreasN?

                      Metcrue! Vilka modifierade sodastreamflaskan då? Vad kostade det?

                      Mvh Ronney

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #12
                        SU = Stockholms Universitet

                        Jag har ansökt om ett konto men inte fått nått svar. Det är ju fortfarande helg, hur fick du tag på dem eller har du kollat tidigare? Det finns ju alltid kompisar som pluggar på SU om det är ett krav sen har jag ett par firmor men jag väntar först på svar om min ansökan att få handla som privatperson.
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        • marcus_swe
                          • July 2003
                          • 483

                          #13
                          Vad tror ni om flaskor till lustgassytem som man har i bilar? Dom finns ju i olika storlekar och skall inte vara så fasligt dyra enl vad jag har hört.

                          Kommentar

                          • jackson
                            • September 2003
                            • 1242

                            #14
                            Då tror jag mer på gasflaskor till MIG-svetsar (eller var det TIG). De finns även de i olika storlekar. Gå och fråga på en firma som säljer brandsläckare, de brukar ha olika sorters tuber (och brandsläckare). Du skall bara se till att du inte får med stigarröret, om du tar en brandsläckartub (fast det borde fungera endå, eftersom det strömmar så lite CO2 att den borde hinner avdunsta och bli varm innan den kommer i akvariumet).
                            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                            Kommentar

                            • doohan
                              • February 2003
                              • 262

                              #15
                              Läser själv vid Umeå universitet så kanske även dom säljer tuber? Skall kolla upp det där med sodastream då dom är mycket småa o lätta att gömma

                              Mvh Ronney

                              Kommentar

                              Arbetssätt...