Vilken ljusstyrka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Vilken ljusstyrka?

    Hej!
    Köpte idag ett par reflektorer som jag har monterat i mitt 200 liters kar. Hade tänkt att flytta ett par ljuskrävande växter dit, så att de får tillbaka sina blad. Om jag har räknat rätt så borde jag ha ca 0.9 Watt/liter. Då har jag räknat på rörens styrka (2 st 30 Watt) och delat detta med 2. Sedan lade jag till reflektorernas andal, vilket blir just 0.9 Watt/liter. Det stämmer väl, eller har jag räknat fel? Jag tycker att det verka vara väldigt hög ljusstyrka eftersom jag bara har 2 lysrör? Men då undrar jag, så att jag har en liten aning:
    Ungefär hur bra är den här ljusstyrkan. Jag kan säga att jag inte har några flytväxter, klart vatten... Skulle nämligen vilja ha ngn bra och fin bottentäckare, som skulle kunna växa bra med den näring och co2 som jag har. Förut har det bara varit problem med ljuset.

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Du beräknar watt/liter genom att ta totala antalet ljus-watt delat med totala antalet liter akvariet är på.

    60/200 = 0,3 watt/liter vilket är ganska lite ljus om du ska ljuskrävande växter.

    Med reflektorer och riktigt starka rör såsom Aquarelle, Aquastar och Triton så kan du förmodligen testa bottentäckare och förmodligen få dom att krypa längs marken (förutsatt att du dom har fri sikt till *båda* rören).
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      du menar väl 0.6 watt/liter. Jag hade ju köpt reflektorer=)
      Vet inte vilka rör jag har, men får se om mina papegojblad klarar sig i den ljusstyrkan... De har nämligen förlorat sina understa blad=(

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        defdac, jag behöver lite hjälp angående en reaktor, vilket du verkar ha många idéer om. Se min andra tråd på detta forumet...

        Mvh Malawi´n
        Björn Forsberg

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          du menar väl 0.6 watt/liter. Jag hade ju köpt reflektorer=)
          Man brukar inte räkna med reflektorer i watt-antalet. Det förutsätts att man har det.

          Så du har 0.3 watt/liter, vilket helt klart kan förklara att ditt papegojblad tappar sina understa blad.

          Ska kolla på reaktoridén.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #6
            ah...
            Men jag har inte dessa växter i just det karet...
            Så det kommer troligtvis inte att funka med mina papegojblad=(
            Det är så tråkigt, och inte kan jag sätta dit några fler lysrör, eftersom det är en heltäckande ramp, som inte har plats för några fler...
            Verkar som alla växter som jag köper kräver mycket ljus och alltså är felköp. Är det äns möjligt att få ett akvarium där växterna har en bra tillväxt om man bara har 0.3 Watt/liter? Tycker att alla större och finare växter kräver mycket ljus...Har tröttnat på dessa eviga anubias=) Nåja, jag ska sätta in co2 och börja göda mera, så får jag se hur papegojbladen tar sig. Förhoppningsvis så kommer min anubias barteri få en större tillväxt. Hittils ligger den i 1 minus angående antalet fler blad...

            Mvh Malawi´n
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Så det kommer troligtvis inte att funka med mina papegojblad=(
              Jo med reflektorer och bra rör tycker jag du ska testa. Sätt den i mitten så att den "ser" båda lysrören. Jag själv kör 0.25 watt/liter i en liten 60-litrare och det fungerar att trycka ner Glossistigma i den.

              CO2 är viktigast när det gäller lite svårare växter.

              Är det äns möjligt att få ett akvarium där växterna har en bra tillväxt om man bara har 0.3 Watt/liter?
              Definitivt ja! (förutsatt bra CO2- och näringsnivåer)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • malawi´n
                • August 2003
                • 1643

                #8
                Som du kan läsa i den andra tråden så hoppas jag nu på bättre co2-halter. Jag har redan en flaska klar, får se hur det går...
                Och jag som trodde att glossistigma krävde enormt höga ljusstyrkor=)

                Mvh Malawi´n
                Björn Forsberg

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Och jag som trodde att glossistigma krävde enormt höga ljusstyrkor=)
                  Stämmer - om man har ett djupt akvarium. Min 60-litrare är ganska grund, så Glossistigman är nära lysröret och får därför bra intensitet trots att totala ljuset i akvariet är ganska dåligt.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • malawi´n
                    • August 2003
                    • 1643

                    #10
                    oh, då förstår jag 8)
                    Kanske ska skaffa en sådan till ett tomt 70 liters som jag har stående, som också är grunt. Men det får bli senare...

                    Mvh Malawi´n
                    Björn Forsberg

                    Kommentar

                    Arbetssätt...