växten närmast syreutblåset blir genomskinlig!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tuben
    • July 2002
    • 142

    växten närmast syreutblåset blir genomskinlig!?

    hejsan jag köpte lite nya växter förra veckan och nu så tappar växten närmast syregrejen under gruset färgen?? kan det vara för kraftigt "bubbel" eller kan det vara nåt med ljuset??
    Mvh niclas

    "I glada vänners sällskap är även vatten en god dryck!"
  • olof
    • July 2002
    • 445

    #2
    Hej Tuben!

    Du har alltså någon sorts luft utflöde under gruset? Det verkar inte så bra att plantera växter nära detta bubbel eftersom rötterna gärna vill ha lite lugn och ro. Sen är det där med bubblor i akvariet. Det brukar anses lite omodernt, dels för att luftpumpar brummar såmycket dels för att de inte anses förbättra vattenvärdena nämnvärt. Bubblor vädrar ut koldioxid ur vattnet och därför ska man speciellt undvika detta i samband med växter.
    Förhoppningsvis har du redan ett annat filter oxå annars finns det att köpa till överkommliga priser.

    Mvh

    olof

    Kommentar

    • tuben
      • July 2002
      • 142

      #3
      hej ja, jag har en saccem ytterfilter och sen en liten luftpump till syremojengen,, så ditt tips e' att ta bort den helt enkelt??
      Mvh niclas

      "I glada vänners sällskap är även vatten en god dryck!"

      Kommentar

      • Lukas
        • April 2002
        • 1211

        #4
        Hej!
        Håller med Olof, luftpumpen kan du ta bort. So sagt var är det lite omodernt med luftpump, och i mitt tycke överväger inte fördelarna nackdelarna.
        /Lukas

        Kommentar

        • tuben
          • July 2002
          • 142

          #5
          pumpen e' väck ,, hoppas växten tar sig igen, ville ju bara vara snäll mot fiskarna och växterna =O)

          Mvh Niclas

          "I glada vänners sällskap är även vatten en god dryck!"

          Kommentar

          • Lukas
            • April 2002
            • 1211

            #6
            Hej igen!
            Om du inte redan använder det, så är det bra att ha i lite flytande växtnäring vid vattenbyte. Eller något annat gödningspreparat. Det gär att man får frodiga plantor som växer bra.
            /Lukas

            Kommentar

            • Danjel
              • July 2002
              • 80

              #7
              Hej

              Jag kör med de där 7 kulorna från mpj (tror dom hette så)
              och det verkar fungera bra tycker jag
              man bara trycker ner en kula i gruset vid varje växt och så
              behöver man inte göra mer, sen rekommenderar dom att man trycker ner en ny kula varje år.

              /Danjel

              5 Praktbotia, 2 Ancistrus (massa ancistrus yngel), 2 Simesiska algätare, 2 Gul Ciklid

              Kommentar

              • tuben
                • July 2002
                • 142

                #8
                Hej Lukas jag får nog åka till zoo't och köpa växtnäring att hälla i !!

                Mvh Niclas

                "I glada vänners sällskap är även vatten en god dryck!"

                Kommentar

                • Marcus23
                  • April 2002
                  • 46

                  #9
                  Kan det inte också vara så att luftbubblorna drar med sig all näring när de svävar upp mot ytan, alltså att gruset närmast din luftmojäng blir väldigt näringsfattigt, vilket borde kunna leda till att växten blir blek. Fast det förutsätter förstås att växten är av den typen som tar upp näring från gruset via rötterna

                  Kommentar

                  • Lukas
                    • April 2002
                    • 1211

                    #10
                    Hej!
                    Lite växtnäring skulle ju inte skada, och du kommer nog märka att växterna kommer att växa mycket mer än i vanliga fall.
                    Att växternas blad blir bleka kanske kan vara symtom på koldioxid brist, men det förekommer nog sällan om man har några fiskar i karet.
                    Lycka till!
                    /Lukas

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                      Att växternas blad blir bleka kanske kan vara symtom på koldioxid brist
                      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                      Jag har letat förgäves efter att så skulle vara fallet. Vita eller bleka blad tror jag isåfall mer beror på ljus-, järn- eller calciumbrist. Järnbrist är vanligt och botas lätt med flytande gödning eller lerkulor. Calciumbrist kan lätt uppstå i områden med väldigt mjukt vatten (KH mindre än 3) om man byter vatten sällan. Jag botar personligen Calciumbrist med att byta hälften av vattnet varje vecka, och andra föredrar att kalka eller lägga ner kalksten.

                      Att bara växten som står bredvid syrestenen som är nergrävd i gruset blivit drabbad är lite förbryllande.

                      Är det så att syrestenen ligger längst bak och att även plantan står längst bak där det är mörkast i akvariet? Om det är en växt som gillar mycket ljus som får stå längst bak och kanske dessutom skyms av andra växter så kommer den säkerligen bli blek isåfall.

                      Vad är det för växt och hur mycket ljus har du i rampen?

                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • tuben
                        • July 2002
                        • 142

                        #12
                        Hej defdac ,, har du varit här *S* japp växten står längst bak och den där mojängen låg in mot glasrutan under sanden,, bladen blev genomskinliga !!

                        men mojjängen ligger i hyllan nu!
                        Nästan allt av vattnet e' ca 1½ vecka gammalt och växten satte jag i efteråt ,,hade ett läckage på burken så jag var tvungen att silicona ett par dagar!
                        MVH niclas

                        utbildad bilmek.. men har de senaste 6åren jobbat som rulloffsetbiträde på ett tryckeri
                        "I glada vänners sällskap är även vatten en god dryck!"

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                          Hej defdac ,, har du varit här *S* japp växten står längst bak och den där mojängen låg in mot glasrutan under sanden,, bladen blev genomskinliga !!
                          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                          Jodå jag fick mail direkt när du skrev din fråga, men ärligt talat blev jag lite för konfunderad för att svara. Eftersom växten står längst bak så är min bästa gissning ljusbrist. Om växten dessutom är ny så kan den vara i sin acklimatiseringsperiod. Tropica (som odlar akvarieväxter) odlar många typer av akvarieväxter *ovanför* vattnet. Många av våra vanliga akvarieväxter har både ett undervattens- och ett övervattensläge. När man sätter ner en växt som är i övervattensläge i vatten så börjar den acklimatisera sig och oftast innebär det att den bryter ner övervattensbladen och slänger bort dom så att den snabbt kan sätta nya undervattensskott.


                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...