gröna alger sprider sig i mitt nya akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Petkro-8
    • December 2003
    • 25

    gröna alger sprider sig i mitt nya akvarium

    Jag har ett 120 liters akvarium som har varit igång i drygt en månad. Nu har jag märkt att mina växter börjar bli grönare och grönare av någon form av alg. Jag har akvariet tänt ungefär 12 timmar per dag och akvariet innehåller ganska mycket fisk, däribland ett par ansistrusmalar. Vad beror algtillväxten på? Är det för mycket eller för lite av något i mitt akvarium? Kan jag stoppa eller minska algtillväxten på något enkelt sätt?

    Tacksam för all hjälp jag kan få

  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #2
    Ett par tips för att unvika alger:
    - Se till så att inte solen skiner på akvariet.
    - Se till att ha några snabbväxande växter.

    Kommentar

    • Petkro-8
      • December 2003
      • 25

      #3
      Jag har akvariet fullt med javaormbunkar och vallisneria som är snabbväxande. Och det är ingen algtillväxt att prata om på glaset så jag tror inte att det externa ljuset har allt för stor påverkan.

      Kan inte algbildningen bero på gödningsnivån i vattnet eller något i den stilen?

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Jag tycker inte att javaormbunke eller vallisneria är några snabbväxare. Jag brukar börja med hygrophila polysperma och ceratopteris (flytormbunke), och inte för lite av dom. Så har jag precis upptäckt hur otroligt bra otocinclusarna är på att äta alger. Det brukar ta ett tag innan jag får någon slags balans i burkarna, men sen funkar det bra. Jag fyller på med andra växter sen vartefter. Alla har nog lite olika metoder.
        Mvh Sonja!
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • David B
          • December 2002
          • 507

          #5
          Ljus, ljus och åter ljus. Men än då inte.

          Alltså rejält med ljus från lysrör men akta solljus från fönster. Så enkelt var det för mig. Jag hade alla tänkbara alger i början och slarvade just med dessa parametrar.

          Bra och starka lysrör och se upp för solljus som smiter in.

          David B.

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Valilinserian är ju rätt snabbväxande. Du behöver göda dina växter så de börjar växa, Tropica Master Grow i samband med ett veckovis vattenbyte. Tillsätt gärna CO2 också. Växterna du har kräver inte särskilt mycket ljus.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • Petkro-8
              • December 2003
              • 25

              #7
              Tack för förslagen

              Fråga: Hur tillsätter man CO2? Vad behöver jag och kan jag utnyttja mitt befintliga innerfilter, fluval 4+??

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Ja du kan låta ditt innefilter suga in CO2-bubblorna och lösa upp dem. Lämpligen monterar du en syresten i trä på CO2-slangen som du har under innerfiltret. CO2 kan du tillverka med vatten, socker och jäst i en PET-flaska. Långsammare och jämnare jäsning får du om du gör en gelatinmäsk.

                Recept på gelatinmäsk:
                1 liter vatten
                4 dl socker
                2,5 matsked gelatinpulver
                Koka upp under omrörning tills första bubblan syns. Låt lösningen svalna lite och häll sedan upp den i en 1,5l PET-flaska som du ställer i kylskåpet ett dygn. Ta sedan ut flaskan och låt den bli rumstempererad i ett par timmar för att inte ta död på jästen. Tillsätt en halv deciliter fingertempererat vatten blandat med en tesked torrjäst.

                Konstruktion:
                http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page37.html
                Silikon behöver du inte om du borrar 5mm hål i korkarna och skär silikonslangen "snett" och sedan tvingar igenom den med hjälp av en tång.

                Det är viktigt att kontrollera pH ofta med ett bra pH-test så inte pH blir för lågt för fiskarna.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  jag fick det när jag matade massa med frysfoder & inte bytte vatten så ofta..
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  • jackson
                    • September 2003
                    • 1242

                    #10
                    Vattenbyten är en viktig del i kampen mot alger. Även att växterna växer bra. Om de växer, så växer (oftast) inte algerna.
                    För att växterna skall växa bra, så behöver de en balans av växtnäring (många ämnen är nödvändiga, bla järn), CO2 och ljus. Viktiga är inte att det är mycket av delarna, utan att växterna "äter" upp allt av dessa. Om något av förutsättningarna tar slut i förtid, så slutar växterna att växa. Då blir det över av de andra resurserna. Men algerna kan utnyttja resterande resurser (vilket inte de normala växterna kan).
                    Viss gödning kommer från fiskarna och fiskmaten, den behöver då normalt inte kompletteras, utan hållas tillräckligt låg. Detta görs med vattenbytena.

                    (Detta är något förenklat, det är komplicerade mekanismer bakom det hela. Men man kan ha en enklare världsbild för att få en fungerande modell).
                    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                    Kommentar

                    • Karon
                      • January 2002
                      • 3170

                      #11
                      Ligger algerna som en dimma över sand och växter ?
                      Försök få tag på hornsärv, den lär kunna motverka (en del) alger.
                      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                      Kommentar

                      Arbetssätt...