blad som ruttnar!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #16
    Så du tror att mina malawiciklider kommer att må sämre om jag har i co2? I så fall verkar det inte så bra...
    Min tanke var att jag tar upp KH med hjälp av bikarbonat till ungefär 15-17, vilket är det normala för mig, efter ett vattenbyte. Konstigt nog så verkar pH inte stiga så mycket när jag gör detta, utan den stannar på ca 8.5, vilket väl är bra för de mbunas som jag har. Då borde väl, som jag har sagt tidigare, pH inte sjunka så mycket , dvs. under deras minimum, vilket jag tror är ngt på ca 7.5-8.0, om jag inte minns fel. Just nu har jag i alla fall 8.5, KH vet jag icke just nu...
    Vilka sorter skulle du rekommendera till detta karet. Har ju misslyckats med en del andra arter, men där har jag inte haft så mycket co2 i=)

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Då borde väl, som jag har sagt tidigare, pH inte sjunka så mycket , dvs. under deras minimum, vilket jag tror är ngt på ca 7.5-8.0,
      Sant. Annars kanske du ska skippa den där jätteeffektiva CO2-upplösningen man får med ytterfilter och satsa på en klocka istället. Växterna kommer få lite mer CO2 och pH:t kommer inte förändras speciellt mycket. Du kommer nog se skillnad på växterna även med CO2-klocka.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #18
        Med KH 15 måste du få ner pH till 7.3 för att få växtakvarienivå på CO2. Du måste upp i KH 22 för att bara behöva sänka pH till 7.5.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #19
          Med andra ord är det mycket svårt att få en bra tillväxt i ett kar med fiskar som kräver högt pH, om man använder mycket co2 för att uppnå den här tillväxten? Då måste jag få fråga er två:
          Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag höja mitt KH så mycket att pH inte förändras till en nivå som fiskarna tycker är outhärdlig, eller ska jag enbart satsa på en klocka, och då få mindre tillväxt men slippa höja KH till höga nivåer? Det är frågan...
          (önskar faktiskt att jag ngn gång lyckades med att få ett fint och fodigt buskage med ngn växt...=)

          Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Med andra ord är det mycket svårt att få en bra tillväxt i ett kar med fiskar som kräver högt pH, om man använder mycket co2 för att uppnå den här tillväxten?
            Jag förstår vad du menar, och du menar nog mer exakt att det inte går att använda CO2 i ett akvarium med fiskar som kräver högt pH.

            Du kan naturligtvis få jättebra växttillväxt i ett akvarium med högt KH och mycket CO2, men dina hög-pH-fiskar kommer må kass eftersom CO2 trycker ner pH:t.

            Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag höja mitt KH så mycket att pH inte förändras till en nivå som fiskarna tycker är outhärdlig, eller ska jag enbart satsa på en klocka, och då få mindre tillväxt men slippa höja KH till höga nivåer?
            Eftersom du har Malawi-firrar tycker jag du ska gå på klock-metoden. Dessutom ska det inte vara växter i ett Malawi-akvarium.

            (önskar faktiskt att jag ngn gång lyckades med att få ett fint och fodigt buskage med ngn växt...=)
            Ja det är verkligen läckert, men inte tillsammans med Malawi. Dags att se sig omkring efter alla andra miljontals alternativa fiskar och biotoper kanske =)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • malawi´n
              • August 2003
              • 1643

              #21
              Kanske det=)
              Jag vet att det inte finns så mycket växter i malawisjön, och att de flesta enbart har några vallisneria eller anubias arter, om äns det. Får nog hitta på ngt annat. Då har jag en annan idé, som jag inte vet om den kommer att funka...
              Jag har ett litet 54 liters kar, där jag har fiskar som kräver ett pH runt 6.5-7.5. Skulle man inte kunna lösa upp co2 i det karet, genom att man leder in co2 in i innerfiltret, som är ett Tetratec IN400. Pumpen har ett luftintag, där man kan leda in co2. Ger inte detta en mycket bra upplösning av co2, precis som hos ett ytterfilter? Har för mig att du visade mig en reaktor som grundade sig på den idén. Sedan skulle man kunna ha en annan pump, som rör om vattnet lite mera, i fall pumpen ska sitta långt under vattnet som på din bild från defblog.
              Det ända som oroar mig med den idé och växterna är att jag bara har en glödlampsramp på det akvariumet, 4 st 25 Watt. Vad jag har förstått så är glödlampor inte så bra för växter, eller har jag fel? Man skulle ju kunna klä insidan med folie, men det blir väl inte på långt när så effektivt som ett lysrör, eller har jag helt fel? men tror du att det skulle kunna fungera?
              (fiskarna i karet är en banjomal, 2 st lejonhuvudsciklider och en siamesisk algätare)
              Hade det varit 4 st 25 Watt lysrör hade det väl varit ganska bra ljus för ett 50 liters, eller=)
              ...många frågor...

              Mvh Malawi´n
              Björn Forsberg

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Skulle man inte kunna lösa upp co2 i det karet, genom att man leder in co2 in i innerfiltret, som är ett Tetratec IN400. Pumpen har ett luftintag, där man kan leda in co2. Ger inte detta en mycket bra upplösning av co2, precis som hos ett ytterfilter?
                Nej allt som händer är att CO2-bubblorna smulas sönder och åker ut ur filtret - du kan se hur dålig upplösning det blir genom att kolla på vattenytan utanför utblåset - fullt med sockerdricke-CO2-bubblor som går förlorade. Upplösningen blir lite bättre än en syresten.

                Har man en kraftig pump kan man görasåhär:
                http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=16&threa d=512#1487

                Eftersom vattnet går enklaste vägen (rakt ut förbi reaktorn) bör man strypa utflödet med en ventil.

                Det ända som oroar mig med den idé och växterna är att jag bara har en glödlampsramp på det akvariumet, 4 st 25 Watt. Vad jag har förstått så är glödlampor inte så bra för växter, eller har jag fel?
                Det fungerar med glödlampor precis som det fungerar att köra med monokromatiskt ljus, men det är oeffektivt och det krävs en jäkla massa glödlampswatt för att få motsvarande PAR-värde som t ex ett Aquarelle-rör (precis som du är inne på).

                Man skulle ju kunna klä insidan med folie, men det blir väl inte på långt när så effektivt som ett lysrör, eller har jag helt fel? men tror du att det skulle kunna fungera?
                Det fungerar säkerligen =)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • malawi´n
                  • August 2003
                  • 1643

                  #23
                  Så co2 kan inte lösas upp helt om man inte har ett ytterfilter, där co2 inte kan åka ut i luften, utan enbart ut i vattnet. Nyttigt att veta men tråkigt för mig=)
                  Ska i alla fall försöka att flytta mina växter till 54 liters karet, eftersom de inte överlever i det nuvarande=(
                  Får väl se hur det går. Fick faktiskt ordentligt med sprutt på en ganska ljuskrävande växt, och då hade jag enbart en syresten som släpte ut co2=) Ska nog testa en kombination utav en klocka och en sorts reaktor, dvs. att leda in co2 i pumpen. Sedan får man se hur det går med det hela, får väl lita på turen lite grann=)
                  Kommer troligtvis att lägga ut lite bilder på karet i fall det lyckas. I så fall lägger jag ut dem på min zoon, som just nu inte är ngt att hänga i julgranen...

                  Mvh Malawi´n
                  Björn Forsberg

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Så co2 kan inte lösas upp helt om man inte har ett ytterfilter,
                    .. eller en effektiv reaktor såsom jag visade.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • malawi´n
                      • August 2003
                      • 1643

                      #25
                      exakt=)
                      Det ända som jag inte förstår med den reaktorn är hur man ska kunna strypa utblåset, dvs. vilken ventil man ska använda mm. Dock kan jag redan utan ventil strypa utblåset med en inbyggd ventil, så att det inte kommer ut lika mycket vatten, om det är det som du menar.Men men, du kanske menar att man ska strypa T-korset, eller?
                      I så fall har jag en perfekt ventil till det, dvs. ett T-kors med inbyggd ventil, så att jag kan se till att det bara kan ta sig ut lite vatten i taket, och resten åker ner i flaskan...
                      Då förstår jag, ska skissa på en variant till mitt kar=)

                      Mvh Malawi´n
                      Björn Forsberg

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Såhär kan man också göra:
                        http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=16&threa d=512#1488
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • malawi´n
                          • August 2003
                          • 1643

                          #27
                          Har sett sådana ventiler till eheimpumpar. Får se hur jag gör. Pumpen verkade i alla fall fungera relativt bra utan flaska också. Ska fixa en flaska när jag får ork, just nu hade vi inga tomma flaskor...=)
                          Ska göra iordning en flaska med co2 också, så att jag har 2 st i början, till dess att jag har sett hur mycket jag behöver...
                          Björn Forsberg

                          Kommentar

                          • AndreasN
                            • July 2003
                            • 2732

                            #28
                            Testa med att leda ut CO2 genom en syresten i trä direkt under innerfiltret. Det är effektivare än man tror i kar upp till 100l.

                            Skaffa även lågenergilampor till glödlampsrampen. Bättre ljusintensitet på dem.
                            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                            Kommentar

                            • malawi´n
                              • August 2003
                              • 1643

                              #29
                              Ska testa det. Jag har som sagt 2 st pumpar i karet. I den ena så håller jag på att leda in co2 genom pumphuvudet, vilket fungerar väldigt bra, särskilt med tanke på att de små bubblorna fastnar i min javamossa och löses upp=)
                              I den andra ska jag, precis som du säger, sätta en syresten i trä under, för att försöka lösa upp dem. Nu är det bara att vänta på att co2 ska hjälpa mina växter på traven lite, samt se om mina papegojblad får behålla sina blad=)

                              Mvh Malawi´n
                              Björn Forsberg

                              Kommentar

                              • malawi´n
                                • August 2003
                                • 1643

                                #30
                                Nåja...
                                Ska ta en liten paus i växtavdelningen nu, och satsa på att fotografera mina fiskar och få dem att yngla av sig lite, speciellt mina melanochromis auratus:ar. Anledningen är väl egentligen att det skedde en liten olycka med co2-flaskorna, vilket gjorde så att ett helt golv blev vattenfyllt. Men jag återkommer med växtfrågor lite senare, när stormen har lugnat sig...

                                Mvh Malawi´n
                                Björn Forsberg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...