Papegojblad!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Papegojblad!!!

    Hej igen!
    Jag skulle idag köpa några icke ljuskrävande växter, eftersom jag inte tror att jagf har så mycket i ljusstyrka. Jag köpte en vacker, röd växt, som enligt mannen i affären krävde lite ljus. Dock visade det sig vara ett <b>papegojblad</b>, vilket han dock hade informerat mig om. Tyvärr visste jag inget om växten=(
    <u>ÄR den verkligen så ljuskrävande som det står här på zoopet? </u>Vet alltså inte min ljusstyrka, men en bra sak är ju att det inte är långt mellan lysröret och växterna (ca 10 cm), att vattnet är klasklart osv, vilket gör så att växterna får mera ljus, om jag har fattat det rätt.
    Köpte även en växt som jag ångrar nu. Den skulle visst vara i ett akvaterrarium, vilket jag inte fick ngn information om. Tror ni att man kan byta den växten mot ngt annat? Har nämligen gjort sådana felköp förut, pga dålig information...
    Tror ni att papegojbladen kan överleva i mitt 30 liter med ljusstyrka 0.30-0.50 watt/liter (ganska stor gissning, men jag har reflektorer), tmg, kalciumgödning, bottengödning, järngödning. Skulle det kunna funka?

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Om det är bra lysrör så funkar det förmodligen utmärkt. När det är för lite ljus tappar papegojan de nedersta bladen tills det bara är blad längst upp på stängseln. Papegojblad är inte så krävande bara man inte har allt för lite ljus.

    Varför har du extra järngödning? Du får ju en hel del järn i både TMG och bottengödning. Dessutom bryr sig inte papegojan om bottengödning.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Vet inte riktigt varför. Ville vara säker på att det var tillräckligt med näring, och dessutom hade jag över sen jag hade en annan näring, som var sämre=)
      Var för bryr sig den inte om bottengödning? Tar den bara upp från bladen, eller?
      Extra järngödning tog jag i fall bladen fick sin röda färg ifrån järet. Defdac sade iofs att de fick finare färg ifrån järn, men främst från fosfat. tyvärr så har ingen annan affär fosfat förutom hjortgatans...

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      Arbetssätt...