kruka eller ej???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    kruka eller ej???

    NU är jag lite osäker på vad som är bäst för växten. Läste nämligen en bok (för sjunde ggr) som hette ciklidboken av Ad Konings. Där stod det att man kunde ha kavar växterna i sina krukor, för att sedan plantera dem. Detta går ju inte med alla växter, men jag tänkte om det gick med mera låga, bredbladiga växter som inte består av massa stjälkar. Stämmer detta? Tycker att det är svårt att inte skada rötterna ibland, när de har nästintill växt in i krukan.

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    #2
    mja, menar han inte att det går bra att ha dem i krukan om man vill att cikliderna inte ska gräva upp dem? Största orsaken till att man tar bort kruka + minerallull är att mineralullen är full på kväve? och näringsämnen som kan övergöda akvariet. Har jag för mig att jag läst nånstans.
    fish r friend

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Jag tar bort krukan och ullen för att rotsystemet ska kunna utvecklas helt fritt och inte begränsa tillväxten. Dessutom klipper jag av rötterna ganska mycket - så man behöver inte vara orolig för att skada rötterna när man pillar bort ull+kruka.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • mgrant
        • July 2003
        • 475

        #4
        Varför klipper du rötterna?
        Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
        Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          menar han inte att det går bra att ha dem i krukan om man vill att cikliderna inte ska gräva upp dem?
          Just så är det - krukorna och stenullen är avsedd att plockas bort.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Corydoras mad
            • April 2003
            • 1686

            #6
            <font color="red">Så här gör jag:
            Först tar bort krukan försiktigt, sedan pillar jag bort mineralullen, därefter klipper jag bort långa rötter och gamla/fula blad.

            "Varför klipper du rötterna?"

            Lättare att sprida ut rötterna om de är kortare.

            Bra länk hur man skall göra: http://www.hjortgatanszoo.se/main/de....cfm?navID=263</font id="red">
            /Mathias
            The Corydoras freak

            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

            Kommentar

            • malawi´n
              • August 2003
              • 1643

              #7
              Jo, jag har alltid klippt bort krukan och mineralullet föut, men visste inte om det var bra för växten att ha kvar ullen.

              Mvh Malawi´n
              Björn Forsberg

              Kommentar

              • panzerkat
                • November 2003
                • 170

                #8
                jag gör som defdac. växterna verkar bli trötta på livet rätt snabbt annars
                det som växer bäst just nu är cryptocornen, för övrigt
                black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                Kommentar

                • malawi´n
                  • August 2003
                  • 1643

                  #9
                  det säger du...
                  hm, vilken gödning mm samt ljusstyrka har du i karet där du har cryptocoryne? Har nämligen just inhanlat ett par, och vill veta om det jag har är tillräckligt=)

                  Mvh Malawi´n
                  Björn Forsberg

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #10
                    Jag gör som defac, men det som växer bäst i mitt kar just nu är trådalgerna *s*.
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    • malawi´n
                      • August 2003
                      • 1643

                      #11
                      Mycket roligt AndreasN. Jag tror att panzerkat också förstår det roliga i det hela, eller?

                      Mvh Malawi´n
                      Björn Forsberg

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #12
                        Jag uppfattade det som att frågan var besvarad redan.
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        • malawi´n
                          • August 2003
                          • 1643

                          #13
                          ah...
                          Björn Forsberg

                          Kommentar

                          • panzerkat
                            • November 2003
                            • 170

                            #14
                            Ursprungligen skickat av malawi´n
                            det säger du...
                            hm, vilken gödning mm samt ljusstyrka har du i karet där du har cryptocoryne? Har nämligen just inhanlat ett par, och vill veta om det jag har är tillräckligt=)

                            Mvh Malawi´n
                            det är rätt skumt egentligen, har för tillfället ett gammalt lysrör (ska köpa nytt snart) en philips nånting och min djuraffärs egna växtgödning som är namnlöst...så jag kan inte ge dig några snitsiga märkesråd
                            den skjuter blad som satan, tror att det är för att den aldrig blivit flyttad och för att den står i fin sand. har för mig att man inte ska slänga dom om alla blad faller av o växten verkar död, den kan börja växa igen efter att ha varit kass i några veckor.
                            men det enda råd jag kan ge är att ge den en plats den sedan får ha konstant. gäller ju alla växter egentligen, men dom här tar åt sig av allt, har jag märkt.
                            kolla upp cryptocorne här på zoopet...min trivs utmärkt i ph 7
                            black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                            Kommentar

                            • panzerkat
                              • November 2003
                              • 170

                              #15
                              och dom tar inte skada av att tas ur krukan, klipper alltid ner rötterna en del ändå så
                              black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...