Börja om...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Börja om...

    Hej!
    Måste erkänna att jag i skrivande stund har tröttnat lite på mina växter, som aldrig tar sig...
    Men jag har i alla fall köpt tmg, vilket jag har förstått är bra. Så, istället för mina relativt ljuskrävande växter, tänkte jag skaffa mig lite mindre ljuskrävande växter, dock inte anubias. Så, jag skulle vilja veta några växter som trivs utan höga ljuskrav, växer bra med tmg och bottengödning samt co2 (hembränt med co2-bell)
    De ska helst inte attackeras utav ancistrus, dvs. inte echinodorus-arter.

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • Quartex
    • November 2003
    • 539

    #2
    På hjortgatan kan du söka på icke ljuskrävande växter.
    Sökkriterierna är följande :

    Växtfamilj
    Ursprung
    Hastighet
    Ljus
    Vattenhårdhet

    Lätt och smidigt =)

    Mvh Jesper
    To boldly go where no fish gone before!

    Kommentar

    • Corydoras mad
      • April 2003
      • 1686

      #3
      <font color="red">Ger du din mal bra foder så skall den inte behöva äta på Ehinodorus plantor.</font id="red">
      /Mathias
      The Corydoras freak

      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        Ja, det där sista har även jag kommit på. Jag ger dem tetra tabimin, samt gurka och ärtor. Det var först i början som mina växter fick ta ordentligt med stryk utav malarna...
        Tack för tipset Quartex=)

        Mvh Malawi´n
        Björn Forsberg

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          CO2-bell är rätt värdelöst om det inte är så att du bara vill ha en gnutta CO2. För att få ordning så du får den tillväxt du vill ha behöver du ett pH-test till att börja med. Sen får du trixa med upplösningen av CO2 så det blir bra för ditt akvarium (inte för lågt för fiskarna). Du behöver också ett KH-test eller om du kan få veta KH/alkalinitet från din vattenleverantör för att kunna räkna ut så du håller dig inom 20-40ppm CO2, du har säkert redan sett tabeller för det. Sen behöver du TMG som du skaffat och sen kommer dina växter frodas. Efter ett tag kommer du börja få brist på nitrat och/eller fosfat men det är nästa kapitel i växtakvarieskolan.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #6
            har hört talas om att co2-bell är ganska värdelösa, vilket jag har fått praktisk erfarenhet utav. Men skulle man kunna göra en reaktor till karet som står bredvid, utanför karet? Några idéer, förslag mm uppskattas=)

            Mvh Malawi´n
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Till ett 30l akvarium räcker det garanterat med en mäskflaska och en syresten i trä. Men fippla inte med det innan du har ett pH-test.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jag gjorde en gång för länge sedan en ugly variant av CO2-bell i en 29-litrare som såg ut såhär:
                http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=galleryimage&imageid=106
                http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=galleryimage&imageid=104

                Puckoflaskan är klockan och Aqua-El-pumpenn skjuter upp söndersmulad CO2 upp i flaskan där dom virvlar runt och åker ut igen (eftersom jag bara ställt flaskan på pumpen utan att täta den.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • malawi´n
                  • August 2003
                  • 1643

                  #9
                  Har faktiskt problem med att hitta en syresten i trä. Har dock beställt en, men den kommer först efter nyår=(
                  Ska köpa några växter med lite röda färger i morgon, men jag antar att de behöver extra flytande järngödning, eller har jag fel? HAr nämligen alltid tyckt att sådana växter är fina=)

                  Mvh Malawi´n
                  Björn Forsberg

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    men jag antar att de behöver extra flytande järngödning, eller har jag fel?
                    Man brukar främst generalisera runt att röda växter kräver mer ljus. Ang. näring så stämmer det tillviss del att dom behöver mer "järn" om du med "järn" menar alla mikroämnen. Dessutom tycker jag mig se betydligt finare rödare färger när jag doserar rikligt med fosfat.

                    Överlag får jag bäst respons på de röda växterna med fosfat. Förutom att dom får intensivare färg så blir dom duktigare att böja sig mot ljuset (kallas "fototropism" fick jag lära mig av Izac) och knoppbildningen/tillväxt ökar.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • gugges
                      • May 2003
                      • 893

                      #11
                      Inte för att et är helt ämnesriktigt, och inte är jag en växt tok heller, men efter att ha läst och läst och hört o kollat här med svar från framförallt defdac så funkar växterna i mitt kar helt kanon nu! inget växtkar alltså men de lever och frodas och alger är inte lägre ett problem tack defdac
                      Guardians Of Catfish - www.goc.se

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Sånt är jättekul att höra =))

                        Jag vill att fler upptäcker hur häftigt det är med ett välfungerande växtakarium, så det är därför jag sitter här och klurar på frågor.

                        Farsan i Örebro rapporterade just att han hade en hink full med växter som han rensat ut "så man såg bottnen" när vi kommer dit över jul. Han måste ha missuppfattat det här med bottentäckare =D
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • malawi´n
                          • August 2003
                          • 1643

                          #13
                          Men jag såg att en växt kallad cryptocoryne inte krävde mycket ljus. Den var röd på undersidan! Så man ska hellre göda med fosfat istället för med järn, eller? Eller både ock om jag har fattat det rätt...
                          Brukar fosfat finnas i vanliga akvarieaffärer, har nämigen inte lust med att beställa från internet, tar sån tid=]

                          Mvh Malawi´n
                          Björn Forsberg

                          Kommentar

                          • malawi´n
                            • August 2003
                            • 1643

                            #14
                            Defdac, förlåt om jag du har sagt det förut, men nu när jag äntligen har inhandlat tmg, har co2 osv, samt tillsätter kalcium, vad behövs mera som "standard"? Kanske en konstig fråga, men...
                            Ska inhandla järn och ev. fosfat i morgon=)

                            Mvh Malawi´n
                            Björn Forsberg

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Men jag såg att en växt kallad cryptocoryne inte krävde mycket ljus. Den var röd på undersidan! Så man ska hellre göda med fosfat istället för med järn, eller?
                              Nej Cryptocoryne är mer av en långsamväxande rotätare. Jag har ett par Crypts som jag håller ovanför bottnen för att testa hur dom växer utan botten. Dom växer på jättefint både i skugga och i fullt ljus, men eftersom den är långsamväxare så är det svårt att avgöra hur den påverkas av olika vattennivåer. Mina tuffar på fint.

                              Cryptocoryner och Echinodorus mår extremt bra av, nu måste jag svära, lerkulor (som bl a innehåller mycket järn).

                              Att mina luftburna Crypts fungerar så bra kanske beror på att jag har bra järnnivåer i vattnet. Ingen aning *shrug*.
                              2003-08-09:
                              http://194.236.255.117/akvarienet/images/temp/forumattachment835.jpg
                              Igår (man ser inte riktigt hur fet den är, men den tittar fram bakom den vänstra stora roten):
                              http://194.236.255.117/defblog/pictureAction.do?method=view&id=1356

                              nu när jag äntligen har inhandlat tmg, har co2 osv, samt tillsätter kalcium, vad behövs mera som "standard"?
                              Nej. Det kommer räcka bra med TMG och CO2 och fiskar om du inte har väldigt mycket ljus.

                              Fosfat får du via KH2PO4 och vad jag vet är det bara Hjortgatanszoo som saluför det.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...