Akvarieväxtrötter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus23
    • April 2002
    • 46

    Akvarieväxtrötter.

    Jag startade upp ett nytt akvarium för ett par veckor sedan. Det hela fungerar bra hittills. Har dock en fundering, efter att ha tappat några blad så verkat mina växter ha anpassat sig bra och de verkar trivas men någon ting som jag har funderat på är varför nästan alla stängelväxter skjuter ut rötter, även från relativt högt upp på plantan. Dessa rötter sträcker sig sedan ned mot gruset. Har inte sett detta så ofta i akvarielitteratur eller på bilder på nätet. Vad innebär detta? Är det bra eller dåligt? Har inte bestämt mig än för om jag tycker att det är snyggt eller fult men är allt sin ordning är det väl bäst att uppfatta det som naturligt och därmed snyggt.

  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200207/msg00025.html

    Extremt kortfattad och naiv sammanfattning av ovanstående länk: Antingen tar växten upp näring från vattnet med bladen och/eller från substratet med rötterna. Finns det mindre näring i vattnet än i substratet så skjuter växten ut mer rötter och vice versa. Verkar rätt logiskt =)

    Detta stämmer med min egen erfarenhet. Speciellt "Cardamine lyrata" är en växt som många avskyr för att den ibland bara blir ett enda stort flytande rotsystem. Mitt växtakvarie har mycket mer stabil vattennäring än bottennäring och min Cardamine lyrata är väldigt "rot-fri".
    Så fort jag stoppar ner lite "Pokonpinnar" så reagerar växterna förvånansvärt snabbt med att skjuta ut rötter. Senast jag testade detta var med mitt värsta ogräs (som jag även råkar tycka är den absolut vackraste akvarieväxten): Eusteralis stellata. Jag ville få bättre färg på den och chansade med att stoppa ner en fjärdedels Pokonpinne vid en av dom största stängslarna och någon vecka senare börjar den skjuta ut rötterna från mitten av plantan och dessutom så gjorde den sitt "stellata-trick": Stanna i växten, bilda en "topp-knopp" och 4-5 nya skott som en liten krona. Effektiv fortplantingsmetod =)
    Färgen blev dock inte rödare, snarare tvärtom, men det är ett annat kapitel (som jag tror har rubriken "UV", men tyvärr är juryn ute på den frågan
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Marcus23
      • April 2002
      • 46

      #3
      Tack för svaret. När jag inredde mitt akvarium hade jag enbart rentvättat grus utan någon form av gödning, varken i bottenlagret eller i vattnet så mitt akvarium borde ha varit tämligen näringsfattigt båda vad gäller vatten och bottenlager. Undrar fortfarande om det är att betrakta som bra eller dåligt med att de flesta växter skjuter ut rötter. Något jag bör ändra på? Funderar på att snart ge växterna lite näring.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        När jag inredde mitt akvarium hade jag enbart rentvättat grus utan någon form av gödning, varken i bottenlagret eller i vattnet så mitt akvarium borde ha varit tämligen näringsfattigt båda vad gäller vatten och bottenlager.
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Under sådana omständigheter verkar det med andra ord som växten satsar på att få ut rötter. Kvarvarande näringsrik stenull från Tropica-växtkrukor och kanske något missat uns näring i gruset en annan förklaring. Även om du spolar rent grus utan att vattnet blir synligt skitigt så gissar jag att gruset ändå har kvar näring i mikroskopiska sprickor t ex.

        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...