Brun beläggning på växter m m

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ake
    • January 2003
    • 67

    Brun beläggning på växter m m

    I somras flyttade jag ut ett akvarium till stallbyggnaden på landet. I stan var akvariet alltid i balans; inga alger och bra växtlighet. När det hamnade på det nya stället blev det genast en brun beläggning på alla växter, rötter och inredning. Jag har gjort vattenbyten 50% varje vecka och varit tvungen att kasta växter och plantera om varannan eller var tredje vecka. Växterna har rotat sig men inte växt en centimeter.

    Vattnet innehöll mycket nitrat, det skiftade mellan 20- 40 ppm. Så efter någon månader bytte jag till annat brunnsvatten som innehöll knappt 1 ppm nitrat. Järnet ligger på 0.1 ppm. Jag tar upp växter och rötter och sköljer dem varje vecka, slänger det som är oanvändbart och planterar nytt.

    Akvariet innehåller 60 liter vatten och har två lysrör (nyinsatta i somras) på vardera 15W och reflektorer. Där finns endast 4 st kampfiskar och de matas mycket sparsamt en gång/dag. Belysningstid 11 timmar /dygn.

    Igår så tog jag vatten från stan till akvariet och ska pröva med den varianten nu och samtidigt så startade jag en Co2-anläggning på mäsk. Vad kan jag mer göra?

    Finns det någon förklaring till varför jag har fått dessa brunalger? Jag har ju bra belysning och akvariet är inte nystartat. När jag flyttade det så lade jag filtermaterial och pump i en hink, tvättade inte gruset och tog med mig hälften av vattnet. Akvariet var igång på knappt två timmar igen efter flytten.


    Mvh
    //AnnKristin
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Har du 0.1ppm järn direkt ur kranen eller efter att du tillsatt växtnäring? En förklaring kan vara att du har enbart järn och inte de andra mineralerna i mikronäringen vilket gör att växterna inte växer. Micro+ från Hjortgatan har låg järnhalt så det tillsammans med kalium i form av K2SO4 som du också kan hitta på Hjortgatan. Sen skulle det vara intressant att veta GH, magnesium och kalciumhalt i vattnet för att kunna bedöma om/hur du ska tillsätta det. Vill du göra det enklare för dig kan du använda TMG (Tropica Master Grow) som finns på exempelvis PWSS och Hjortgatan. Men det är möjligt att det är för hög järnhalt i det för dig. Använder du vattenberedningsmedel?
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Växterna har rotat sig men inte växt en centimeter.
      Något fattas växterna.

      CO2 var en bra gissning. Enbart med det tror jag du får fjutt på växterna.

      Om det ändå inte blir fart på växterna får vi börja diskutera vilken typ av gödning du använder. TMG är en bra bas. Nu i uppstarten när allt är väldigt rent kan även kväve och fosfor fattas vilket du får genom att dosera KNO3 och KH2PO4.

      Med CO2, TMG, KNO3 och KH2PO4 funkar det alltid.

      Finns det någon förklaring till varför jag har fått dessa brunalger?
      Ta bort fokus från algerna. Gör allt för att få växterna att växa bra så får du bort algerna på köpet.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • ake
        • January 2003
        • 67

        #4
        Tack för svaren, nu förstår jag nog hur jag ska fortfara.

        Jag upphörde med TMG när jag flyttade akvariet, ville vänta tills växterna rotat sig och börjat skjuta nya skott. När brunalgena kom trodde jag att det var säkrast att vänta med gödning för att de inte skulle ta över ännu mer.

        Jag har inte mätt GH, magnesium - och kalciumhalten.

        Jag ska genast tillsätta TMG, KNO3 och KH2PO4. När jag hade akvariet i stan med mycket växter så tilsatte jag 1 ml TMG varje dag, men det blir väl för mycket nu?

        Hur mycket ska jag ta av KNO3 och KH2PO4 om jag har följande lösningar: KNO3=2tsk på 0.50 liter vatten. KH2PO4 = 1 tsk på 0.25 liter vatten?



        Mvh
        //AnnKristin

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          När jag hade akvariet i stan med mycket växter så tilsatte jag 1 ml TMG varje dag, men det blir väl för mycket nu?
          Spontant "ja" med tanke på din järnhalt, men det här är en lurig fråga av flera anledningar.

          1) Det kan vara trevärt järn, dvs rost, dvs sånt järn som växterna ändå inte har nytta av som ditt järntest snappar upp.

          2) Jag har nu under två-tre veckor dagsdoserat 10 ml TMG varje dag i min 300-litrare och jag kan inte säga att jag upptäcker någon tillväxtförbättring med den regimen. Snarare tvärtom. Jag kommer därför återgå till en eller ettp par stora veckopulser: En dagen efter vattenbytet (så att pH:t är lågt vid doseringen) och eventuellt ytterligare en eller två fulldoser om tillväxt/bubbel avtar under veckan. By the Barr-book.

          Hur mycket ska jag ta av KNO3 och KH2PO4 om jag har följande lösningar: KNO3=2tsk på 0.50 liter vatten. KH2PO4 = 1 tsk på 0.25 liter vatten?
          Nitratlösningen ger dig 0,23 ppm NO3 per ml i din 60-litrare. 10/0,23 = ~33 ml per "fulldos" (10 ppm NO3). Att snåla på nitrat är falsk ekonomi - speciellt om växtantalet är stort.

          Fosfat lösningen ger dig 0,22 ppm PO4 per ml i 60-liter. Typ 3 kryddmått skulle jag våga mig på per "fulldos" (0.66 ppm PO4).
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Om du inte har KNO3 hemma kan du ju alltid använda det vatten som hade hög nitrathalt redan. 1/2-1/4 av det beroende på dagens nitratnivå. Men förmodligen kommer nitraten från någon åker i närheten av brunnen? Då finns det fler värden som kanske är för höga så att använda det andra vattnet med lägre värden är nog en bra idé.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • ake
              • January 2003
              • 67

              #7
              Tack för utmärkta råd, jag har massor av KNO3 och KH2PO4 hemma, så det är bara att hälla i. Brunnsvattnet avstår jag nog ifrån, eftersom det uppvisar så olika nitratvärden vid olika tillfällen.

              Jag prövar med 5 ml TMG, 35m KNO3 och 3 kryddmått KH2PO4 per vecka.

              Mvh
              //AnnKristin

              Kommentar

              • Elana
                • April 2003
                • 239

                #8
                En algätare eller två skulle nog också vara bra... hade en massa alger i det nystartade akvariet, men dagen efter att min ancistrushona hade flyttat in var alla växter rena.
                Mvh
                Elana
                Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

                Kommentar

                • ake
                  • January 2003
                  • 67

                  #9
                  Ja, det kan jag hålla med om. Men jag tror att akvariet är för litet för ancistrus, det får bli några ottisar och några räkor. Jag ska nog även utöka med ett stim småtetror också. Men jag tror inte att det finns några algätare som äter just brunalger.
                  Mvh
                  //AnnKristin

                  Kommentar

                  • ake
                    • January 2003
                    • 67

                    #10
                    Mina åtgärder har tydligen fungerat bra, för i morse så ringde de från stallet och var helt förtvivlade över det besvärliga akvariet. De påstod att nu var goda råd dyra, jag måste komma och rädda karet, för det är fullt av silverkulor överallt...:-)

                    Mvh
                    //AnnKristin

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Härligt!! =))

                      Appropå silverkulor (1 meg WMV-fil):
                      http://194.236.255.117/akvarienet/boardfiles/Myriophyllumfile28.avi
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...