Salpeter som gödning, Test av NaNO3!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Salpeter som gödning, Test av NaNO3!

    Jag har letat efter Kalisalpeter (KNO3) i livsmedelaffären men bara hittat Natriumnitrat (NaNO3) under beteckningen Salpeter.
    Visar sig att Kockens (Knorr) Salpeter som var just Kalisalpeter inte längre finns i deras sortiment. Det jag hittat är Santa Marias Salpeter som är Natriumnitrat NaNO3.

    Jag beslöt mig för att göra ett litet experiment.
    Om vi uppskattar att Natriumet i NaNO3 viktmässigt motsvarar Kaliumet i KNO3 så kan vi använda Chuck Gadds räknare och få fram att 1 krm av NaNO3 (igentligen KNO3) i 2 liter vatten borde ge en NO3 konsentration på ca 340 ppm.
    Jag tog mitt NO3 test och konstaterad att NO3 konsentrationen i min lösning med NaNO3 låg mellan 250 och 500 ppm, med lite dragning åt 250 hållet.

    Slutsats NaNO3 (Santa Marias Salpeter) borde gå aldeles utmärkt att använda i stället för KNO3. Dessutom kan man troligtvis räkna dosering som om det vore just KNO3. Natriumet borde inte heller, i så liten konsentration, påverka i negativ riktning.

    Nu återstår bara att "våga" pytsa i det i karet!

    /heeke
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ah coolt. Då antog jag rätt om jämförelsen mellan KNO3 och NaNO3 8)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Jag vågade aldrig köpa NaNO3 till mitt kar, hoppas du lyckas.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • Peter_F
        • October 2003
        • 693

        #4
        Heeke
        Jag har använt Kockens salpeter i drygt en vecka nu. Ca 2 krm till mina 270 liter. Det ger 12,5 mg/l på No3-testet

        Innehåll: Kalisalpeter, salt & kalciumsilikat
        "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
        Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Här försvinner dom sista av mina farhågor med NaNO3:
          http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200303/msg00367.html

          (googlade på site:fins.actwin.com NaNO3)

          Go for it.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Jag har använt Kockens salpeter i drygt en vecka nu. Ca 2 krm till mina 270 liter. Det ger 12,5 mg/l på No3-testet
            Men när din påse är slut får du nog köra NaNO3 istället (om du vill köpa på vanliga affären) eftersom Kockens Salpeter inte längre tillverkas enligt en mycket säker källa, dvs dom själva.
            Ah coolt. Då antog jag rätt om jämförelsen mellan KNO3 och NaNO3 8)
            Som vanligt då


            OK då är det bara att köra igång då!
            Är ju inte 100 på att det är NO3 som saknas för min del men det är i alla fall mindre än 10ppm som det varit även innan jag körde CO2, men jag kan se att det är ännu mindre "än vad det nu var" pga ännu svagare färg på stickan.
            Det där blev lite invecklat....
            Hade före CO2 mindre än 10ppm NO3, dvs förgen på stickan var svagare än för 10ppm.
            Med CO2 är färgen ännu svagare kanske nästan 0ppm då även 0 har viss färg på stickan.

            Har ju även sett att bubblorna (syre) avtagigt trots samma dos TMG och CO2, detta ca 1,5 vecka efter att jag började göda. Har då hunnit med ett vattenbyte med en andra dos TMG utan att det bubblade som vid starten.

            Dags att frächa upp gymnasie-kemin lite! Och jag som undrade, "Varför ska man kunna det här, man kommer ju aldrig att ha användning av det", om bla molvikter mm.



            /heeke
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Do`h
              • September 2003
              • 277

              #7
              hade vart roligt att förstå vad ni skrev... är det nån som är sugen på att förklara för ett pucko ?
              *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Vi använder oss av en gödningsmetod som har samlingsnamnet PMDD (poor mans dosing drops). Det går ut på att vi helt eller delvis blandar vår egna växtgödning utifrån varje individuellt akvariums behov.

                Du får gärna fråga mer om du vill att vi ska utveckla det.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Dvs, jag har altså åkt dit, precis som jag befarade.
                  Som jag skrev i något av mina första inlägg här på zoopet, så ville jag inte börja mixtra för mycket med tester och preparat för jag förutspådde just detta....
                  Nu sitter jag här. Med CO2, TMG, och NaNO3, som jag dessutom gjort "experiment" på, en sambo som tittar på mig och skakar på huvudet. Vart ska detta sluta.... (än så länge är det ett sälskapskar, men hur länge?)

                  Finns det plats för en "växtakvarist-wannabe"......

                  Tänkte testa att hälla i NaNO3 idag. Jag har vattenbyte som lördagsnöje så jag tänkte se om jag såg någon skillnad på växterna innan dess. (Skulle det skita sig så byterjag ju i alla fall lite vatten på lördag).

                  /heeke
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Peter_F
                    • October 2003
                    • 693

                    #10
                    Ursprungligen skickat av heeke


                    Tänkte testa att hälla i NaNO3 idag. Jag har vattenbyte som lördagsnöje så jag tänkte se om jag såg någon skillnad på växterna innan dess. (Skulle det skita sig så byterjag ju i alla fall lite vatten på lördag).

                    /heeke
                    Klart att det fungerar

                    Have faith in the force, see you on the other side....

                    //Peter
                    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
                    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Jo, jag tror 100% på att NaNO3 fungerar efter mitt test och resonemanget här på zoopet, däremot vet jag inte om det är NO3 som saknas i karet, men jag tror det.

                      /heeke
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Har man alltid CO2-nivån i det gröna området i CO2-tabellen och kör med TMG och bra med ljus får man kväve och fosforbrist förr eller senare (kväve förr, fosfor senare).

                        Är CO2-nivån och TMG+NO3-doseringen perfekta och NO3-nivån slutar gå ner under veckan bör man skaffa KH2PO4.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Jo jag har ju ett KH på ca 5 och ett pH på ca 6.6-6.8 över dygnet så jag ligger väl bra inom det gröna området.

                          Bra med ljus vet jag inte. Har ca 0.3W/l (2*30W 6500K av Italienskt märke, med reflektor av aluminiumfolie). Kunde ju vara både bättre och sämmre.

                          Har alltid haft under 10 ppm NO3 (har ganska lite fisk just nu).

                          Inte full-smockat med växter men dom är väl "hungriga"!

                          Om det är NO3 brist jag har (Nu har jag snart övertalat mig själv till 100%), hur fort borde jag se effekt på växterna (Mer syre-bubblor)? Borde vara som med CO2, mer eller mindre direkt, eller?

                          /heeke
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Om det är NO3 brist jag har (Nu har jag snart övertalat mig själv till 100%), hur fort borde jag se effekt på växterna (Mer syre-bubblor)? Borde vara som med CO2, mer eller mindre direkt, eller?
                            Japp bubbelresponsen är ganska snabb. Inom några timmar bör du se ökat bubbel - eventuellt har du lite dåligt med ljus, men har du tidigare sett en massa bubbel och det avtagit så är det ju starkt misstänkt.

                            Kvävebrist syns ofta som att växterna överlag är lite rödare. Jag har dock försökt trigga riktigt röd pigmentering m h a kvävebrist, men jag vettesjutton om det funkade något vidare. Det blev mer någon slags rostbrunröd nyans.

                            OT: Rödare pigmentering hos växter som *ska* vara röda verkar jag dock få nu när jag börjat dosera fosfat som en liten galning.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Kvävebrist syns ofta som att växterna överlag är lite rödare. Jag har dock försökt trigga riktigt röd pigmentering m h a kvävebrist, men jag vettesjutton om det funkade något vidare. Det blev mer någon slags rostbrunröd nyans.
                              Detta stämmer överrens med hur min Bacopa caroliniana ser ut på dom nyaste bladen. Trodde nog det var någon sorts alg, men eftersom det inte är någonting på dom äldre bladen så kanske det är just kväve brist.
                              Får se vad som händer nu när jag ska börjar tillsätta salpetern.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...