CO2-Bell...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #46
    En del av mina växters blad har blivit smått genomskinliga, dvs. det har kommit små hål. Så jag undrar, vad tusan är det brist på nu då???
    Det är omöjligt att säga efter bara 1 dags CO2-gödande. Ge det lite tid.

    (Små knappnålshål brukar dock vara Kaliumbrist - en vanlig akvarieväxtgödning typ Tropica Mastergrow hjälper dig med det)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #47
      Peter: Jag har aldeles nyligen köpt Dupla pH-test från Simontorp via PWSS.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • Peter_F
        • October 2003
        • 693

        #48
        Ursprungligen skickat av AndreasN
        Peter: Jag har aldeles nyligen köpt Dupla pH-test från Simontorp via PWSS.
        Simontorp är ju ganska stora. Inte helt omöjligt att de har lite liggande på hyllan...

        Å andra sidan kan jag ha fel. Det skulle inte vara första gången.
        (Kanske andra eller tredje )

        Nej, skämt & sido, jag hittade ingen finans sajt som bekräftar det jag hörde. Dupla gör bra prylar, så jag hoppas de är med i spelet ett tag till.

        Skicka gärna en rad om testet, när du har utvärderat.

        //Peter
        "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
        Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #49
          Nåja, tack för all hjälp så här långt=)
          Det får bli så att jag lär mig allt efterhand, dvs. det går inte på en dag...
          Ska beställa en del saker som järn och annat till växterna, samt en elektronisk pH-mätare. Vet ngn en bra pH-mätare?

          Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • izac
            • April 2003
            • 756

            #50
            izac: Ja det stämmer men då får du plocka in en till vattenmolekyl på andra sidan pilen, du gör som du vill.
            Heheh. jo.. sant, fast jag gjorde den rejält förenklat.


            När jag lärde mig det här med ljus-mörker reaktion kom jag på tanken att pulsa ljuset under hela dygnet. Dvs. Ladda upp batterierna under ljus osv och sen släcka en stund. Och på så sätt kunna utnyttja hela dygnet. Hehe.. Antar att det varken funkar i praktiken eller teorin. Växter har säkert en minimum period då de måste "vila" och respirationen tar över fullt.

            Kommentar

            • Norpan
              • December 2003
              • 679

              #51
              Växterna borde bli rejält stressade av det, ljustress..
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

              Grodor..lite trevligare, lite bättre

              Kommentar

              • malawi´n
                • August 2003
                • 1643

                #52
                Stressade växter???

                Mvh Malawi´n
                Björn Forsberg

                Kommentar

                • Norpan
                  • December 2003
                  • 679

                  #53
                  När växter utsätts för för mycket eller starkt ljus blir de stressade och borde ta skada av detta så småningom
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                  Grodor..lite trevligare, lite bättre

                  Kommentar

                  • malawi´n
                    • August 2003
                    • 1643

                    #54
                    Starkt ljus kan de väl inte må illa av, eftersom en del växter kräver starkt ljus. Men man ska inte ha lyset på i mera än 12 timmar, men det beror inte på att växterna stressas, utan att det enbart gynnar algerna...

                    Mvh Malawi´n
                    Björn Forsberg

                    Kommentar

                    • AndreasN
                      • July 2003
                      • 2732

                      #55
                      Peter: jag har skrivit en utvärdering på första siden i den här tråden.

                      Det låter intressant det där om växter skulle kunna bli stressade. Men växterna har en dygnsrytm så jag tror det inte skulle fungera. Om det inte är ogräs eller alger du vill ha förståss.
                      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #56
                        När växter utsätts för för mycket eller starkt ljus blir de stressade och borde ta skada av detta så småningom
                        Våra små fjuttiga lysrörsramper och MH-lampor klarar inte att komma upp i full solljusintensitet, så det är uteslutet. Isåfall skulle växterna dö i naturen av "stress".

                        En mulen dag är det mer ljus än vid en boostad lysrörsarmatur kan ge.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Norpan
                          • December 2003
                          • 679

                          #57
                          Malawi´n undrade vad ljusstress var.. Nej våra lampor stressar troligen inte växterna, men om man aldrig låter växterna få vila borde de ta skada i längden
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                          Grodor..lite trevligare, lite bättre

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #58
                            men om man aldrig låter växterna få vila borde de ta skada i längden
                            Det finns naturligtvis dom som redan testat det Och vad jag vet så får t ex Hygrophila polysperma lite förvridna blad när den får växa under 24 timmars belysning.

                            Finns liksom ingen biologisk begränsning, alger t ex är fenomenala på det sättet att dom lätt kan ta vara på 24 timmars belysning. Dessverre är dom bättre på det än växter så den största anledningen till att inte ha för lång ljusperiod är att slipp algodling.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...