NO3

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    • November 2002
    • 260

    NO3

    Fick precis mitt nitrattest från hjortgatan och tänkte passa på att testa att mäta nitrathalten i akvariet direkt efter vattenbyte med gödningstillsats. Till min stora förvåning så visade testet inte minsta lilla nitratnivå.

    Jag har blandat KNO3 så att jag ska få 7 ppm kväve i lite mindre än hälften av vattnet när jag byter. I värsta fall borde jag med andra ord ha runt 3 ppm kväve.

    För att testa så doserade jag ytterligare lite KNO3 så att hela akvariet borde få 7 ppm och mätte igen. Denna gången fick jag en liten reaktion som sa att jag hade kanske 7 ppm nitrat vilket testet menade var drygt 1.5 ppm kväve.

    Är det någon som har erfarenhet från testerna de säljer på hjortgatan (nutrafin)? Jag tycker det är lite märkligt att jag inte får utslag i närheten av vad det borde vara i akvariet. Jag är rätt säker på att jag blandat lösningen rätt.
    ---
    Mikael

    Varför göra det lätt, när man kan göra det själv?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Mitt JBL-NO3-test visar exakt det värde jag beräknar &doserar för. Stoppar jag ner 20 ppm KNO3 i 10 liter vatten så visar testet 20 ppm.

    Det enda jag vet är att Nutrafins fosfattest sjabblat tidigare. Folk har doserat fosfat men inte fått något utslag på fosfattestet.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Thomaslj
      • May 2003
      • 704

      #3

      Jag använder nutrafins nitrattest och trodde första ggr att den inte gjorde utslag eftersom det var så svårt o så.. så ljusa nyanser. Men när jag tod testet in till badrummet( väljidgt ljust) och satte provet framför det helvita skåpet så såg man tydligt ett utslag på 5 ppm, vilket var det jag hade lagt i för.

      Desvärre har testet fortsatt att visa exact samma värde/färgnyans fastän jag inte tillsatt någon mer NO3.

      http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Jag har hört att nutrafins nitrattest ska ha problem med kemisk nitrat. Mitt sera nitrattest hade det problemet men efter mailväxling med sera så fick jag tipset att droppa i ett par droppar syra i testvattnet innan jag testade. De tyckte jag skulle använda Sera pH-minus (såklart) men jag använde ekbarkextrakt och det fungerade lika bra. Så testa med det!
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • mikro
          • November 2002
          • 260

          #5
          tack för tipsen. Ska testa med lite syra och se vad som händer.

          Lite svårt att veta ifall man behöver tillsätta mer nitrat om man inte får utslag på testerna ... om det verkligen är testet som krånglar så tycker jag det är riktigt dåligt av dom. Får väl maila och klaga lite : )
          ---
          Mikael

          Varför göra det lätt, när man kan göra det själv?

          Kommentar

          Arbetssätt...