Nya alger...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • muppins
    • September 2002
    • 1629

    Nya alger...

    Som jag skrev i tråden "Brunt grums"
    ( http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17820 )
    så har jag också problem med brunt damm som lägger sig över växterna.
    Men jag har även oavsiktligt börjat odla en del nya alger ( men det är ju så mycket lättare än de andra växterna )...
    Så sent som idag upptäckte jag två nya spännande saker.
    I sanden, vid framrutan, har det börjat växa något blågrönt som är otroligt likt cyanobakterier....
    Jag har också fått "blommor" överallt. Genomskinliga saker som ser ut som små havsanemoner ungefär. De finns överallt. På blad, stjälkar, rutorna....
    Vad är det och vad är orsaken till att de har de kommit?
    Hur får man bort allt "ogräs"?

    Lite bakgrundsinformation ( annars gapar ni efter det ):

    <b>Akvarium:</b> Juwel Rio 240 ( standard innerfilter 600l/h )
    <b>Belysning:</b> 2x38 W Philips Aquarelle fram och standard daylight rör bak ( ska bytas ut ).
    Inga reflektorer än.
    <b>Belysningstid:</b> 10 timmar
    <b>Växter:</b> Måttligt... olika svärdsplantor och anubias + lite halvdöd Riccia på en sten. Fler växter ska i.
    <b>Gödning:</b> 10 ml TMG vid vattenbyte ( 30% ) varje vecka.
    Svärdsplantor får JBL:s 7 kulor
    <b>Fiskbestånd:</b> 4 st unga scalarer ( ska bli två ), 13 st briljanttetra, en L168 ( som skitar ner fruktansvärt mycket!!! )

    Är det någon som kan hjälpa mig?

    /muppins


  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Eftersom Cyanobakterier är i antågande låter det som det börjar bli kvävebrist. "Anemonerna" är hydror som förökar sig om det svävar omkring mycket i vattnet dom kan käka (grumligt vatten, grönvatten, infusorier?).

    Cyanobakterierna kan du mörda genom att totalt täcka för akvariet i 3 dagar (inte en gnutta ljus får komma in). Innan mörkläggning suger du bort så mycket du kan med hävert, kör inte med CO2 under mörkläggningen och när 3 dagar gått gör du rent filtret och ett stort vattenbyte.


    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • muppins
      • September 2002
      • 1629

      #3
      Aha...
      Kvävebrist....vad ska jag göra åt det?
      Vattnet är klart, vad jag kan se i alla fall...
      Så jag vet inte riktigt vad hydrorna ( det låter otäckt ) käkar för nåt.
      Hade tänkt att suga upp skit idag som malen har åstadkommit.
      Jag kan bara inte låta det vara kvar...
      ( hur i hela världen kan en så liten mal skita så fruktansvärt mycket??? Det är helt otroligt! )
      Ska försöka få bort lite cyanobakterier då också...
      Fast eftersom jag har väldigt fin sand så kan det bli svårt att få upp dem utan att få med ett kilo sand också.
      Får väl täcka akvariet sen då...
      /muppins


      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Fast eftersom jag har väldigt fin sand så kan det bli svårt att få upp dem utan att få med ett kilo sand också.
        Usch. Känner igen problemet. Jobbigt.

        Det går dock att göra en liten manöver: Istället för att leda slutet på hävertslangen ner i toan/dushbrunnen/badkaret så kan du leda ner den i en hink som du låter rinna över i t ex badkaret. Sanden du råkar suga upp sedimenteras då i hinken och innan du släpper ner sanden i akvariet igen så kan du dessutom tvätta rent den ordentligt med duschmunstycket.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • muppins
          • September 2002
          • 1629

          #5
          Jag ska ta mig en lite promenad i skogen för att lugna ner mig lite innan jag börjar fixa i akvariet....
          Just nu så är jag så fruktansvärt irriterad över hur fult det är i karet.
          Tänk om någon skulle se det!!
          Alger i olika färger, högar av skit på botten och sedan ett fint brunt damm över allting. Ingen vacker syn...
          Just nu har jag bara lust att riva ut allting och starta allt på nytt... Eller aldrig mer försöka.
          Fast det löser ju ingenting...
          När jag sedan har blivit av med cyanobakterierna ( om jag nu blir det )...hur ska jag då göra för att de inte ska komma tillbaka?
          Hur blir jag av med hydrorna och dammet??
          Förslag?
          /muppins


          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Hydrorna försvinner av sig själv när dom inte får något att äta. Jag gissar att din lilla mal är lite för "intensiv" och virvlar upp för mycket bottenslam/skit.

            Med mycket bottenslam/skit så borde du ha bra med nitrat, och då skulle du inte ha kvävebrist. Bäst att skaffa nitrattest innan du t ex börjar försöka dosera KNO3 för att få upp kväve/nitrathalten.

            Jag skulle gjort såhär för att för att svälta hydrorna, förutsatt att det är din mal som virvlar upp saker dom äter:

            Jag skulle köpt ett extra litet innerfilter för någon hundring och satt uppochner längst ner vid bottnen så att det sprutade en ström längs framsidan på bottnen så att inte någon skit kan lägga sig där.
            På notsatt sida har du insuget på ditt nuvarande filter - dvs det lilla extrafiltret skjuter iväg skiten rakt in i insuget på ditt nuvarande filter och du får på köpet en helt ren botten.

            Mata pyttelite varannan dag. Fiskar är alltid hungriga i naturen.

            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • muppins
              • September 2002
              • 1629

              #7
              Jag har i och för sig ett litet Fluval 1+ hemma, som jag kan sätta i.
              Men vid framrutan finns inte speciellt mycket skit. Skiten ligger mest i högar längst bak i akvariet bakom rötter där malen håller till under dagen. Där sitter han på bakrutan ( eller på innerfiltret ) hela dagarna och skiter. Skiten samlas i fördjupningar i sanden ( den tycker om att gräva små hålor också ) eller runt svärdsplantornas rötter. Om jag inte har tagit bort skiten på en vecka så står växterna i centimeterhöga högar av skit... ( snacka om gödsling! )
              Innan jag skaffade malen var dock botten alldeles ren....
              Så vid framrutan är det alltså ganska rent...
              Jag har bara matat ytterst lite ( de hinner äta upp maten innan den sjunker till botten ) varannan dag sedan jag startade akvariet...
              Jag börjar bli lite less på all skit kan jag lugnt säga...
              /muppins


              Kommentar

              • muppins
                • September 2002
                • 1629

                #8
                Nu återkommer jag efter att ha haft akvariet mörklagt i tre dagar...
                Innan jag mörklade sög jag bort allt blågrönt i sanden...
                Sanden följde ju också med förstås och den tvättade jag noga innan jag stoppade tillbaka den. Sög även bort all skiten som min lilla mal åstadkommer på bara några timmar!! ( vad i hela världen äter den?? )
                Ska även göra ett vattenbyte nu efter och skölja ur filtret litegrann )
                Nu när jag tände i akvariet såg jag att det hade blivit fullt med brunt "damm" överallt på växter, sand och rötter. När fiskarna nu började rota efter mat överallt så flög dammet omkring i vattnet - inte snyggt. Det verkar inte sugas in i filtret utan lägger sig på växterna efter en stund.
                Märkte också att jag hade fått massor av snäckor i akvariet under mörkläggingen.... ( eller så hade de bara krupit fram nu när det var mörkt )
                Jag som inte sett till en enda snäcka sedan jag startade upp..
                Fiskarna försöker glatt få sig en smakbit av dessa, men det lyckas ju inte särskilt bra.
                Så...hur ska jag nu göra för att inte få tillbaka cyanobakterierna??
                Hydrorna tror jag fortfarande är kvar, fast de var täckta med brunt damm - som allt annat.
                Hur gör jag för att få bort dem?
                Och all skit som just nu virvlar omkring - hur får jag bort det?
                Många frågor, jag vet. Men jag börjar bli lite trött på detta nu.
                /muppins


                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Kan vara döda Cyanobakterier.

                  När jag byter vatten så dammsuger jag alltid alla växter/rötter/stenar/skrymslen med häverten. Jag håller häverten med högerhanden och sträcker ut pekfingret och "dammar" in allt in i slangen med pekfingret. Är man riktigt flink och kan man få loss både tumme och pekfinger så man kan gnugga blad samtidigt som man håller slangen inne i handen.

                  Vad använder du för filtermaterial till innerfiltret och hur ofta brukar du skölja rent det? Är det bra flås?
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • muppins
                    • September 2002
                    • 1629

                    #10
                    Det bruna dammet fanns ju i och för sig innan mörkläggningen, så jag vet inte riktigt vad det är.
                    Jag har bara blåa grovporiga filtmattebitar i filtret + lite snäckskal längst upp för kalcium ( mina svärdsplantor har får numera inga deformerade blad ).
                    Något annat filtermaterial jag ska ha i??
                    Jag har ju bara haft igång akvariet i ca tre-fyra månader...
                    Kollade för några veckor sedan, det var inte speciellt skitigt.
                    Sköljde ur den översta biten lite försiktigt och tog bort det värsta "gojset" bara...
                    Den biten som låg under var knappt skitig alls.
                    ( all skiten ligger ju på botten!! )
                    "Flåset" måste jag tyvärr säga är urdåligt. Väldigt dålig cirkulation i vattnet och vattenytan längst bort från utblåset rör sig knappt.
                    Det är ju standard 600l /h som sitter i. har funderat på om det skulle hjälpa att byta ut den mot en 1000 l/h...
                    Jag vet inte riktigt, men just nu är det väldigt dålig cirkulation i alla fall.

                    /muppins


                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Det är lite märkligt att ingen skit sitter i filtret. Har du lagt en massa inredning framför insuget? Blockerar inredning cirkulationen?
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • muppins
                        • September 2002
                        • 1629

                        #12
                        Har du lagt en massa inredning framför insuget? Blockerar inredning cirkulationen?
                        Näe, det tror jag inte.

                        Lite skit var det givetvis i filtret, men mest i den översta biten.
                        Men det är verkligen jättedålig cirkulation...
                        Ska kolla så att det inte är något som stör vid insuget....
                        /muppins


                        Kommentar

                        • muppins
                          • September 2002
                          • 1629

                          #13
                          Jag viftade till lite över växterna nu så att det svävade brunt damm i hela akvariet och kollade sedan vart det tog vägen.
                          Jodå, en hel del sögs in i filtret...fast det verkar ju inte vara något jättesug i det precis.
                          Men en del kommer aldrig så långt utan virvlar bara omkring lite och lägger sig sedan på växter och rötter igen.
                          Hmmm...nåt bra förslag på vad jag bör göra?
                          Och så var det ju algerna då...
                          Nåt speciellt jag bör tänka på?
                          Det ska i en hel del växter till. Just nu har jag ju bara olika svärdsplantor och anubias. Ska i en del anubias till. Någon annan bra och lätt växt ( jag älskar växter...men jag brukar tyvärr vara rätt bra på att ta död på dem )....
                          Vill högst ha en sort till, tycker det blir för rörigt annars.
                          Ska jag göda mer eller mindre än vad jag gör?
                          Funderar på att skaffa reflektorer, är det en bra idé??
                          Jag vill ju att växterna ska se fina ut, just nu är det bara en massa alger och brunt damm på dem...och hydror! Hu!!

                          Ett litet tillägg: Just nu har jag dock knappt några alger, eftersom akvariet har varit mörklagt. Det funkar ju faktiskt!
                          Annars brukar det jämt dyka upp lite nya alger redan dagen efter att jag har tagit bort på växter och rutor.
                          Funderar på om jag ska täcka akvariet varje kväll när det släcks. Det kanske blir lite bättre då....
                          /muppins


                          Kommentar

                          Arbetssätt...