Frontglaset täcks med grönalger på 1vecka . Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Är ett uv-filter dyrt? Och hur funkar det.
    Jag köpte mitt för 500:- begagnat av en Zooaffär som använt det till sina sötvattensrockor.
    Det är en svart låda du kopplar på in- eller utblåset på filtret. Allt vatten som passerar lådan blir bestrålat med UV-strålning som förstör DNA:t det mesta som flyger förbi. Dödar/steriliserar vattnet alltå.

    Det Tom Barr menade var att han när han körde UV-filter skrapade rent var 2-3:e dag och alla alger som dammade omkring sögs då in genom UV-filtret.

    För att du, som inte har UV-filter, ska lyckas med det måste du göra ett stort vattenbyte vid varje skrapning - eller göra som jag och se till att allt du skrapar bort sugs ut ur akvariet.

    Det ska dock erkännas att jag ledsnade och kopplade på UV-filtret. Efter en eller par skrapningar var dom borta.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • samot
      • October 2002
      • 111

      #17
      Skrapade rent glasen i söndags och försökte suga upp så mycket som möjligt, men har inte hunnit tillverka en skrapa som defdac beskrev. Gjorde även ett 50%-igt vattenbyte, och har flyttat bak det främre lysröret till mitten ungefär.
      Igår började det komma alger igen så jag tänkte ge mig på dem igen.
      Men kan jag göra ett 50%-igt vattenbyte igen eller blir det för mycket?

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #18
        Du kan göra ett 50%-igt vattenbyte varenda dag om du har lust med det. Men tänk på att du dränerar vattnet på näringsämnen då vilket kanske är bra för att svälta ut alger men det svälter också ut växter så de inte klarar av att konkurrera med algerna som inte är lika petiga.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • samot
          • October 2002
          • 111

          #19
          Eftersom jag inte har några växter så är det väl bara att börja tappa ur då.

          Kommentar

          Arbetssätt...