Frontglaset täcks med grönalger på 1vecka . Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • samot
    • October 2002
    • 111

    Frontglaset täcks med grönalger på 1vecka . Hjälp!

    Har problem med grönalger på glaset som jag tänkte försöka få bukt med, och hoppas på hjälp från er.
    Här är lite fakta från om akvariet.

    255L med filter Eheim 2028 fyllt med Ehfimech och Ehfisubstrat Pro.
    2st Sylvania Aquastar lysrör som är tända mellan 12-22
    Temp 26-27grader.
    Inga växter.
    Fiskar: 4st Rödzebra och 2st Ancistrus.
    Matar 1gång om dagen med varierande Tetra Cichlid(sticks) och Hikari Cichlid Gold(mini pellets), och inte mer än de äter upp på någon minut.

    Uppstartat för 7-8 månader sedan. Hade från början 6st Rödzebra och hade tänkt fylla på med 10st Saulosi någon vecka efter att jag satt i rödzebrorna, men så har det inte blivit tills nu.
    Är äntligen på gång med detta men vill få bort algerna först.

    Jag gör 50%-iga vattenbyten- och skrapar rent glaset varje vecka men tills nästa vecka är det en grön svävande matta på frontglaset (förutom där utblåset från pumpen slår mot glaset, där är det rent) men även på sidoglasen fast där är det inte lika mycket.
    Jag hade väl räknat med att få detta problem i och med att jag ej har några växter, men hade väl hoppats på att det skulle gå bra änå. Men eftersom detta är mitt första akvarium så borde man kanske satsat på ett enklare alternativ, men nu är det som det är och man får försöka att göra det bästa av situationen.
    Jag tycker själv inte att jag matar för mycket men i och med att jag också har haft lite problem med ökande antal snäckor(sniglar) och de ska ju också bli fler om man matar för mycket, så blir ju lite fundersam.

    Kan det vara att det är fel sorts mat?
    Hade tänkt att börja köra med räkmix några månader efter uppstart men jag har fått den uppfattningen att det fodret skräpar ner ännu mer, så jag har inte vågat börja med det ännu.

    Så det jag tänkte göra nu är att köpa några växter, Vallisneria och Anubias. Eller är det för sent nu när jag redan har problem med alger.
    Tänkte att man kunde mörklägga akvariet i några dager precis innan jag sätter i växterna, för då borde ju de alger som finns, dö?

    Nå vad säger ni, är jag helt ute och cyklar?

    /Tomas
  • Texasboy
    • September 2003
    • 74

    #2
    Har du glaset mot solljuset????
    /Anders26
    720L
    10stPirayer
    1st BlackGhost

    Kommentar

    • samot
      • October 2002
      • 111

      #3
      Akvariumet står i hallen som ej har något fönster, men solen kan lysa in lite grann från ett fönster i närliggande rum. Men då endast på en kortsida och där är är algtillväxten inte alls lika påtaglig som på framrutan.
      I och för sig så skulle soljuset kunna reflekteras från en ruta i ett vitrinskåp och på så vis lysa upp framsidan, men tycker det verkar långsökt.

      /Tomas

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Lösningen i växtfria kar är oftast fler algätare, ancistrus är bra. Om sniglarna förökar sig snabbt så tyder det på att dom äter antingen överbliven mat eller alger, men båda två är tecken på övermatning. Algerna växer för att dom har tillgång till nitrat och ljus. Ljuset kasn du ju inte gärna ta bort. Nitrat kommer via fiskskit och effektivt filter. Nitrat blir du av med genom vattenbyten, men mindre mat innebär också mindre nitrat. Jag skulle prova att mata mindre och öka vattenbytena lite. Eftersom du inte har växter så kan det hjälpa med algenkiller, jag har ingen erfarenhet av det, men andra vittnar om dess förträfflighet. Ett nitrattest är inte nödvändigt men rätt skoj att ha så kan man själv se hur algerna försvinner med minskande nitrathalt. Tänk också på att indirekt ljus är bättre för algerna än det direkta, har du sol som slår in i akvariet så kan det vara anledningen. Om du vill bli av med sniglarna så tycker jag att du skall rengöra ditt filter, det är en bra snigelbarnkammare. Men jag har sniglar i mitt ytterfilter och dom verkar hålla bra rent.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Är den lätt att stryka bort med fingret och känns dammig? Eller är den mer slemmig och sitter som slöjor?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • tommpa
            • October 2003
            • 69

            #6
            Har samma problem som Samot, samma temp, ljuset på lika länge, 250 liters kar. Skillnaden är väl att jag har några växter. Algerna sätter sig överallt, så man får stå och putsa frontglaset ett bra tag varje vecka. Filtret renar 900L/H så det ska ju vara ok. Så har jag 2 st Ancistrus.
            Kröken - det enda raka!

            Kommentar

            • samot
              • October 2002
              • 111

              #7
              Jag är på jobbet nu så kan inte känna hur algerna känns, åtekommer om det imorgon men de går väldigt lätt att skrapa bort med en is-skrapa som man har till bilen. Men vattnet blir då väldigt grön-grumligt. Har även alger på stenar och bakgrund men där tycker jag bara det är fint med lite alger, ser naturligt ut tycker jag.
              Ang. det här med övermatning så matar jag som sagt bara en gång/dag och bara så mycket som de äter upp på ca. 2 minuter och det kan ju inte vara för mycket, eller?
              I och med att jag bara har 4st fiskar + 2ancistrus så borde de ju inte bli så mycket avföring heller. Så det borde ju heller inte vara problemet.
              Mina ancistrus jobbar bra på stenar och bakgrund men de är aldrig på rutorna och äter.

              /Tomas

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Det kan vara dammalger (dust algae). Jag gjorde en liten uppfinning på min algskrapa, eftersom det som sagt dammar och gör vattnet grönt när man skrapar rutorna.

                Jag tog en vanlig luftsilikonslang och snittade upp ett lika långt snitt som skrapan är bred och gjorde fast slangen temporärt på skrapan med slang-snittet riktat mot snittytan på algskrapan.

                Med hävertprincipen ner i en hink hann jag lätt skrapa rent alla rutor på min 300-litrare och alla alger hamnade i hinken.

                Efter den rengöringen kom det visserligen snabbt tillbaks, men i betyligt mindre mängd (senaste bilden på Nesaean i blogen är tagen utan att ha rengjort framrutan från det att jag tog damm-algsbilden i inlägget innan).

                Så nu väntar jag på att det ska bli läge för ytterligare en special-skrapning 8)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • samot
                  • October 2002
                  • 111

                  #9
                  Algerna går lätt at strycka bort med fingrarna, så det kanske är sådana där dammalger. Jag ska testa och fästa en slang på skrapan, få se hur det går.
                  Men orsaken till algproduktionen är ju fortfarande kvar.
                  Om jag nu ger för mycket mat, men jag tycker ju som sagt inte att jag det, men om.
                  Skulle man kunna testa detta genom att skrapa rent glasen, täcka för akvariet och släcka ljuset i 3 dagar utan att mata. Den behandlingen borde ju sett till att de befintliga algerna dör. Efter 3 dagar så tar man bort mörkläggningen och kör lysrampen som vanligt men man fortsätter att inte mata i 5-7 dagar. Om algtillväxten inte tar fart så är det övermatning som är problemet, om den fortsätter så är det inte det som är fel???

                  Omild behandling av fiskarna, men vad jag förstått så ska de klara att vara utan mat upp till 14 dagar, ryt till om jag har fel.

                  Kommentar

                  • urbanandersson
                    • January 2003
                    • 965

                    #10
                    Hej!

                    Har du dina lysrör så dom lyser på framrutan?
                    Prova att flytta bak rampen lite eller att skärma av ljuset så det inte träffar framrutan.

                    Urban

                    Kommentar

                    • samot
                      • October 2002
                      • 111

                      #11
                      Har en egenbygd ramp utan reflektorer och det främre röret sitter ca6-7cm från framrutan. Kan detta vara problemet?
                      Det vore ju enkelt i så fall.
                      Ska prova att flytta bak det en bit.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200202/msg00615.html

                        "I was able to induce it from his tank to mine about a few months
                        ago. It persisted for about 3 weeks. It's appearance is annoying but doesn't damage plants, is a sign that the plants are doing well generally and that you have plenty of light."

                        Klen tröst när framrutan ser ut som skit.

                        "The reason why I suggested using a UV or a micron/diatom filter is after you scrape off the algae, it will pick it up and kill/remove it. The water change and vacuuming also removes the settled algae.

                        UV-filter är enkelt (om man har ett UV-filter), och vattenbyte+dammsugning efter algskrapning är ju en variant på att ha häverten direkt på algskrapan som jag tipsade om.

                        "Try pulling the light back from the front of the glass also."

                        Vilket är vad Urban föreslår.

                        För PMDD-nördar:

                        "I have not be able to work on what makes this algae tick but it did not last and I found no nutrient correlation to it's presence or absence. It did seem to grow fast a day or two after a nutrient or a water change was done. I scraped it off every 2-3 days and kept up on the nutrients."

                        Vilket är ungefär det jag gör utöver algskrapningshävert och det fungerar bra. Betydligt mindre problem.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • mgrant
                          • July 2003
                          • 475

                          #13
                          Skaffa reflektorer som centrerar ljusen neråt i stället för ut mot sidorna, dvs ditt frontglas.
                          Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                          Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                          Kommentar

                          • samot
                            • October 2002
                            • 111

                            #14
                            Tack för alla svar.
                            Har lite brottom så jag hinner inte pressa er på mer info. för tillfället. Blir nu utan dator tills på Söndag, då kommer jag tillbaka.

                            Trevlig helg/Tomas

                            Kommentar

                            • samot
                              • October 2002
                              • 111

                              #15
                              Är ett uv-filter dyrt? Och hur funkar det.
                              Man ska altså göra rent rutan var 2-3 dag, men ska man hålla på så för evigt eller blir det bättre och bättre när man gör detta.
                              Nutrient? någon som kan översätta?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...