Ljusnande "håliga" blad.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wolfman
    • April 2002
    • 60

    Ljusnande "håliga" blad.

    Ja , just det....vad är det för problem då? mina växter växer som smör ,men en del blad bleknar och blir liksom gulaktiga.
    (nej inte alltid nertill.....)
    Vad ska jag göra för att få dom finare?

    Teach me and ill show you.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Ja , just det....vad är det för problem då? mina växter växer som smör ,men en del blad bleknar och blir liksom gulaktiga.
    (nej inte alltid nertill.....)
    Vad ska jag göra för att få dom finare?
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Eftersom det växer så det knakar så förbrukas, för växterna, nödvändiga makro- och mikronäringsämnen i rasande takt. Kanon för fiskar som får rent vatten, men växterna blir ledsna.

    Det låter helt klart som kvävebrist - nitratbrist. Har du ett nitrattest så borde det visa på mycket låga nitrathalter. Du har för rent vatten Skita ner det med Kalium-nitrat (KNO3) eller skaffa mer fisk och mata dom mer.

    Alternativt kan det vara kaliumbrist som börjar som gula prickar som växer och blir runda hål i bladen. Flytande växtgödning såsom Tropica Master Grow (TMG) eller Sera Florena hjälper dig isåfall. Speciellt TMG som innehåller kaliumsulfat (K2SO4) i rikliga mängder.

    Som vanligt är det inte alltid en enda näringsbrist - det kan mycket väl vara en kombination av flera, men nu har du iaf några tips.

    Obs att inga av dom komersiella växtgödningarna kan hjälpa dig med kväve och fosfor-brist, eftersom dom anses gynna alger (vilket dom också gör i dåligt skötta akvarier).

    http://www.defblog.se

    Kommentar

    Arbetssätt...