Någon bra hemsida för växtnybörjare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KhiraLi
    • August 2003
    • 103

    Någon bra hemsida för växtnybörjare?

    Skulle vilja lära mig massa mer om vilken näring akvarieväxter behöver, hur man anpassar co2, gödning och belysning samt liknande användbara kunskaper för att få ett fungerande växtkar. Är en total nybörjare på den biten så det vore intressant med någon bra hemsida som tar allt från grunden.
    500L - Cyrtocara Moori, Placidochromis phenochilus "Tanzania", Tropheops "Red Top-Chilumba", Röd rubin, Gibbiceps, Ancistrus.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Detta forum är en god start. Leta under "Växter och alger" så hitter du massvis med information. På Akvarieguidens forum likaså. En annan guldgruva om du är lite slängd i engelska är "aquatic plant mailing list" med inlägg sedan 8 år tillbaka från några av världens bästa växtakvarister.

    Länk:
    http://fins.actwin.com/aquatic-plants/

    Peter
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Eftersom mina artiklar på Hjortgatanszoo börjar kännas lite gamla och daterade så kan jag lika gärna börja skissa på en nybörjarguide här. Skönt att komma ifrån programmeringen lite.

      Eftersom jag vill att fler ska bli växtakvarister så har jag även börjat fundera över hur tokigt det är att vi växtnördar bara pratar konstiga kemiska beteckningar och ppm hit och dit och försöker slå varandra på fingrarna med den ena häftiga ljusrampen efter den andra.

      Jag förklarar den metod <b>jag</b> tycker är enklast för att få superb tillväxt. Tyvärr kommer du inte ifrån ett par läskiga kemiska beteckningar heller.

      CO2 är a och o. Innan du tittar på något annat så börja med en jästsats och skaffa ett nogrannt pH-test. pH:t är det som du kommer vara slav under. För mycket CO2 och dina firrar dör, för lite CO2 och det händer inte mycket med växtligheten och algerna tar över. Känsla för bubbeltakt kontra pH är därför den känsla man tjänar mest på att skaffa sig först.

      När du lyckats få bra CO2-halt så är det mesta redan fixat. Växterna kommer vilja växa tokigt mycket, och då kommer man till nästa hinder: Att göda rätt.

      Här är det smidigt att varje vecka göra en liten "omstart". Man byter hälften av vattnet varje vecka med påföljande vattengödning. Detta görs bl a för att effektivt förhindra uppbyggdnad av för mycket gödningsämnen samtidigt som man garanterar att alla näringsämnen finns på plats.

      Efter varje vattenbyte tillsätter du en "helhetsvattengödning" enligt doseringen på flaskan. Det närmsta du kommer "helhetsgödnig" när du kollar i hyllorna i Zooaffären är "Tropica Mastergrow".

      När du kommit såhär långt lär du ha duktig tillväxt. Men det finns ett litet hinder kvar.

      Det sista hindret är det faktum att "helhetsgödningen" inte innehåller två väldigt viktiga ämnen eftersom dom under normala omständigheter fås från fiskarnas avföring - kväve och fosfor. Men med en omstart varje vecka + superhungriga växter så blir vattnet lite för rent från dessa ämnen.

      Detta löser man genom att skaffa två pulver från Hjortgatanszoo: "KNO3" och "KH2PO4". Dessa pulver blandar man ut med vanligt vatten i varsin flaska - två stamlösningar. Stamlösningarna kan göras olika starka beroende på hur enkelt man vill kunna dosera.

      För ditt 220-litersakvarium skulle jag blanda såhär:
      8 teskedar KNO3 i en halvliters PET-flaska. Denna blandning doserar du 4 teskedar av efter varje vattenbyte.
      3 teskedar KH2PO4 i en halvliters PET-flaska. Denna blandning doserar du 2 <b>kryddmått</b> av efter varje vattenbyte.

      Kortfattat blir metoden följande: Varje vecka gör du ett 50% vattenbyte. Efter vattenbytet doserar du ca 20 ml Tropica Mastergrow, 4 teskedar av din KNO3-blandning och 2 <b>kryddmått</b> av din KH2PO4-blandning. Se till att ditt pH ligger bra. Färdigt. Förutsatt att pH:t ligger bra kommer du få skrämmande växtlighet.

      För den som orkat läsa ända hit undrar "men vilket värde ska pH ha då?". Svaret är att det beror på alkaliniteten i vattnet. Man måste alltså veta sitt "KH". Vet man det så går man in i följande tabell och läser av vilket pH som är optimalt. Man ska ligga i det gröna området:
      http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif
      Mitt eget KH ligger mellan 2 och 3, så jag har lagt mig på pH 6.5.

      När man kommit hit kan man börja finlira med intensivare ljus och olika typer av lysrör. Men ju intensivare ljus desto svårare kommer det bli att få ner pH:t och tillgodose växternas CO2-behov.

      Slarvarar man med pH:t är man kokt. Control your pH or die. Är pH-regensvätskebudgeten lika hög som gödningsbudgeten så är du på rätt spår
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Finns det ingenstans man kan köpa större flaskor med pH-reagens? Och hur är det nu, 2 kryddmått eller 2 teskedar KH2PO4? Du skriver både och.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          tesked/kryddmått-felet är fixat nu 8)

          pH-reagensvätske-budget-grejjen var mest ett skämt för att påskina hur extremt viktigt det är att verkligen vara säker på att man har den CO2-nivå som är rekommenderad. Jag glömmer ibland själv att kontrollera bubbeltakt/pH och det åtföljs ofta av sämre tillväxt hos växterna och bra tillväxt hos algerna. Likaså skiljer det ganska rejält i CO2-åtgång innan och efter en rejäl trimmning av växterna.

          pH-controller är dyrt och sexigt. Jag vill ha en.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Man måste också tänka på att CO2-halten varierar under dagen.

            Angående pH-reagensvätskor så var det en seriös fråga. Fast jag ska nog investeria i en controller och äta havregrynsgröt i en månad.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • micke eklund
              • November 2002
              • 680

              #7
              Här kommer två forum till man kan plöja igenom om man har lite tid över (dock på engelska)

              http://www.plantgeek.info/forum/

              http://aquabotanicwetthumb.infopop.cc/6/ubb.x?a=cfrm&s=4006090712

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Ursprungligen skickat av AndreasN
                Man måste också tänka på att CO2-halten varierar under dagen.

                Angående pH-reagensvätskor så var det en seriös fråga. Fast jag ska nog investeria i en controller och äta havregrynsgröt i en månad.
                Jag åt nudlar, det går lika bra
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • KhiraLi
                  • August 2003
                  • 103

                  #9
                  Tack så hemskt mycket för den långa förklaringen. Vilka olika vattentester bör jag införskaffa? Jag har Nitrit och Ph. pH:t är graderat mellan 6.0 och 7.6. Mitt kranvatten är 6.8 men i akvariet mäter jag upp 7.6 eller över eftersom det är den högre gränsen. Bör man ha något test som mäter co2 halt kanske?
                  500L - Cyrtocara Moori, Placidochromis phenochilus "Tanzania", Tropheops "Red Top-Chilumba", Röd rubin, Gibbiceps, Ancistrus.

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #10
                    Du behöver ett KH-test. När du vet ditt KH kan du beräkna CO2-halten med hjälp av pH. Det förutsätter att du inte har i några andra pH-sänkande preparat än CO2.
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Ditt pH-test blir jättebra om du börjar använda CO2, eftersom CO2 sänker pH:t. Eftersom det finns ett direkt samband mellan CO2 och pH så mäter man alltså pH istället för CO2-halt.

                      Vill man experimentera hej vilt med gödningsnivåer och inte gör regelbundna vattenbyten kan det även vara bra med framförallt järn (Fe)-test - och kanske t om nitrat (NO3) och fosfat (PO4) om man göder med extra nitrat och fosfat.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • KhiraLi
                        • August 2003
                        • 103

                        #12
                        Vad är det i akvariet som höjer ph:t från 6.8 till 7.6+ då? Satt och läste lite äldre ariktlar som sa att mätningen blir felaktig om man har tex torv i som oxå sänker ph. Eller mäter man differansen i ph-sänkningen kanske? Fast då funkar det ändå inte eftersom jag itne vet det exakta övre värdet. *rör ihop det i huvet*
                        500L - Cyrtocara Moori, Placidochromis phenochilus "Tanzania", Tropheops "Red Top-Chilumba", Röd rubin, Gibbiceps, Ancistrus.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Vad är det i akvariet som höjer ph:t från 6.8 till 7.6+ då?
                          Vet inte. Kalkhaltigt grus/stenar i akvariet?

                          Eller mäter man differansen i ph-sänkningen kanske? Fast då funkar det ändå inte eftersom jag itne vet det exakta övre värdet. *rör ihop det i huvet*
                          Varför ska du torvfiltrera i ett växtakvarium med CO2?
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • KhiraLi
                            • August 2003
                            • 103

                            #14
                            Nej jag skall inte torvfiltrera. Det var någon annan som gjorde det och då sades det att när man skulle räkna ut ph-kh-co2 förhållandet så blev detta osäkert eftersom man hade andra saker i akvariet som påverkade ph:t förutom co2. Då drog jag en parallell till mig som har samma sak, fast åt andra hållet.
                            500L - Cyrtocara Moori, Placidochromis phenochilus "Tanzania", Tropheops "Red Top-Chilumba", Röd rubin, Gibbiceps, Ancistrus.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              (Jag tog bort mitt föregående inlägg)
                              Jag kom och tänka på en sak. pH:t ökar och du har förvånansvärt lågt pH från kranen vilket skulle tyda på väldigt mjuk vatten? Du har mycket växter som eventuellt använder biogen avkalkning för att få kol. Detta leder till pH-svängningar:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13849
                              http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15522
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...