Tetra Co2-Optimat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    Tetra Co2-Optimat

    Jag har fått en Tetra Co2-Optimat. Det ät en flaska påminnande on en hårsprayflaska med Co2 och ett rör med ett membran av mycket finmaskigt nät överst. Man fyller röret med Co2 och det löses sedan sakta upp i vattnet. Det bubblar inte ut utan löses upp utan bubblor.
    Har inte hört någon här prata om en sådan här lösning.
    Röret är till för akvarier på 50 liter så skulle jag använda det blev det väl väldigt lite Co2 då jag har 170 liter. Man skall använda fler rör om man har större akvarium enligt instruktionen.

    Vågar jag använda denna? Jag tycker bara det är bra att det blir lite då jag inte behöver riskera överdosering. Men är det någon nytta alls om det blir så lite Co2?

    Vill gärna ha synpunkter och råd om detta!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det var så man ofta körde förr i tiden (har jag fått höra av en äldre växtakvarist i föreningen), fast då fyllde man på membranrören med en vanlig sifon.

    Jag tror absolut den underlättar markant för växterna i deras letande efter CO2, och som du säger behöver man inte riskera för lågt pH. En annorlunda och smart lösning om man kommer ihåg att fylla på den varje dag.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #3
      såg en sån igår med.. det stod "upp till 100 liter" på förpackningen, men då en reservflaska med endast 13g CO2 kostar runt hundralappen så tycker jag nog det blir lite dyrt i längden..och jobbigt.
      Att fylla på en sodastreamtub på 300g kostar en femtilapp, så varför ska 13g kosta 100? knäppt!
      fast kanske om man tar det membranet och kopplar det till en sodastreamtub med ventil som pyser ut lite?
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      • urbanandersson
        • January 2003
        • 965

        #4
        Hej!

        Jag tycker att det låter som en bra pryl.
        aquq medic har en variant som klarar 200 liter och en som klarar 400.

        http://www.aqua-medic.de/index0.html

        co2/membrane reaktor.


        Dom skriver också att det beror på hur djupt man monterar den och även hur mycket vatten som strömar förbi.

        I min tankevärld så borde detta vara den bästa reaktorn för co2 mängden blir väldigt konstant. ingen bubbleräknare, nålventiler och spill med gas. Men det finns kanske nakdelar här också.

        Urban

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Aqua medics reaktor kräver en bubbelräknare. Efterssom det inte bubblar någonstans i reaktorn så kan du inte veta hur mycket som går i. Jag har en sådan men slutade att använda den efterssom den släppte stora bubblor ett par gånger om dagen. Jag såg ingen effekt på ph. Faktum är att den enda fördelen är att man inte gör av med så mycket co2. Om det är någon mer som vill prova så skickar jag den gärna för en 100lapp plus frakt.
          MVH
          magnus
          min zoon

          Kommentar

          • urbanandersson
            • January 2003
            • 965

            #6
            Hej!

            OK.

            Synd att dom verkar vara så ineffektiva att man inte ser nån skillnad på phvärdet.
            Annars skulle jag gärna vilja ha en.

            Urban

            Kommentar

            • urbanandersson
              • January 2003
              • 965

              #7
              Hej!

              OK.

              Synd att dom verkar vara så ineffektiva att man inte ser nån skillnad på phvärdet.
              Annars skulle jag gärna vilja ha en.

              Urban

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Gräver upp den här gamla tråden, eftersom jag köpte en sådan här igår. I bruksanvisningen står det dock att man skall se till att kammaren är fylld med CO2 nattetid. Men det är väl så, växterna inte fotosyntetiserar under natten, och behöver därför ingen CO2 då...snarare borde det väl vara så att man ska se till att kammaren är fylld på morgonen? Eller finns det någon annan anledning till att man skall göra så?

                Om jag knyter till tråden ovan, så kan jag nog se en svag sänkning av pH-värdet...från 8,0 till omkring 7. Men jag har sjösten i burken, så jag misstänker att den buffrar.
                Senast redigerad av Jens A.; 22 December 2007, 11:19.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                Arbetssätt...