Istället för Lemna minor (andmat)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    • October 2002
    • 654

    #16
    Mina musselblommer far runt som den värsta karusellen, och växer som tusan ändå. Får skyffla bort en tredjedel varje vecka...
    Anders Lindersson
    Anders Akvariesida

    Kommentar

    • Platy
      • January 2002
      • 140

      #17
      Jo så är det, olika resultat i olika akvarium!

      En växt som jag annars skulle vilja rekommendera är Limnobium laevigatum. Den är lätt att hålla efter och vid gynsamma förutsättningar blir rötterna dekorativt långa......

      Kommentar

      • zingo_boy
        • August 2002
        • 983

        #18
        om det stämmer med cirkulationen så vet jag vad de är som är felet. men hur kan man sänka cirkulationen på ytan utna att sänka luft till förseln?

        Kommentar

        • Excido
          • September 2003
          • 144

          #19
          Efter vad jag förstår behöver ju ytvattnet endast en minimal rörelse för att syresättningen ska funka.

          Du kan inte minska utblåset något??

          Jag hittade förresten det där jag läste om cirkulationen. Jag köpte en bok för en tid sedan om akvarier och skötsel. Den var billig och jag ägde ingen sedan förut så den blev köpt.

          Den heter "Goda råd om dina akvariefiskar" skriven av Gina Sandford.
          Där jag nu citerar, "alla flytväxter är ömtåliga och trivs bara då vattengenomströmningenär minimal eller till och med obefintlig."


          //E
          //E

          Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.

          Kommentar

          • Daniel Odell
            • November 2002
            • 1595

            #20
            mjä ja håller nog inte med henne
            fish r friend

            Kommentar

            • zingo_boy
              • August 2002
              • 983

              #21
              asså, de beror väl också på vilka växter som man har. vissa kanske vill ha strömt vatten medans andra inte vill.

              Kommentar

              • Lisaplisa
                • May 2003
                • 75

                #22
                Jag tar upp en gammal tråd, hoppas det går bra. Jag har fått in sk andmat i båda mina akvarier, ett med lugn ström, den andra med kraftig. Jag har svårt att få bort den från mitt guppykar, dels för att de är så många och dels för att mina nyfikna fiskar inte fattar att håvar ska man hålla sig borta från. Har någon minsta tips?
                tacksam för hjälp
                Lisa
                140 L honungsgurami, ancistrus
                45 L guppys
                15 L karantän el. lek

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #23
                  Jag tycker det är ganska lätt att rensa ut dem med handen i mindre kar. I mitt stora kar har nån eller några av mina skalare utrotat andmaten.
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • dgqlof
                    • November 2003
                    • 1344

                    #24
                    Ursprungligen skickat av Lisaplisa
                    dels för att mina nyfikna fiskar inte fattar att håvar ska man hålla sig borta från.
                    Det beror ju på hur många guppisar du har, men att håva ut dem först kanske är en idé?

                    Kommentar

                    • David B
                      • December 2002
                      • 507

                      #25
                      När det gäller flytväxter så kan jag rekomendera följande växt...som inte är en flytväst. Men som lägger sig vackert i akvariets vattenyta - Crinumlöken. Har tidigare skrivit kommentarer om växten här på Zoopet och vill än en gång verkligen rekommendera denna växt. Jag har planterat en lök i vardera hörnet i mitt 358-liters kar och de växer och knakar "så in i bomben". Deras långa, avlånga blad lägger sig vackert efter vattenytan och bildar skugga och skydd för de fiskar som behöver det. Den växer bra och är väldigt lättskött så länge man inte planterar löken för djupt. Det är bara att klippa av de långa bladen när de stör för mycket. Kan varmt rekommenderas som alternativ till flytväxter men som fyller samma funktion - bladen blir med lätthet runt 150 cm...

                      David B.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...