Istället för Lemna minor (andmat)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Excido
    • September 2003
    • 144

    Istället för Lemna minor (andmat)

    Hej !

    Planerar att ha en flytväxt i mitt 280 liters, funderade ettag på "Lemna minor" men efter att ha läst lite här på forumet blev man ju skraj. Är den verkligen så överjä#lig och sprider sig som en löpeld?

    Skulle i allafall vilja ha förslag på alternativ flytväxt som gärna är lättskött och snygg.

    M v h,
    //E
    //E

    Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.
  • Bilbo
    • February 2002
    • 2119

    #2
    Salvinia natans är dekorativ och lättskött. Den sprider sig fort, och kan vara ett ogräs, den är dock lite lättare att hålla efter än andmaten eftersom bladen är större.
    // Magnus
    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

    Kommentar

    • gosatta
      • December 2002
      • 2669

      #3
      pistior av alla dess slag är också trevliga flytväxter, tycker personligen att dom flesta flytväxter jag har provat sprider sig som en löpeld men det ser jag inte som något problem efter som det bara är att slänga så myvket man inte vill ha varje vattenbyte. Nackdelen med andmat är att dom är så förbannat små så dom kan vas jobbiga att få tag i när dom ska ut. Pistior däremot är större och har långa vattenrötter så dom e båda finare (tycker jag då) och bra mycket lättare att rensa ut.
      /Mats Åhrman
      http://www.gosatta.org
      http://www.stockholmsciklidklubb.com
      http://www.ciklid.se

      Kommentar

      • Excido
        • September 2003
        • 144

        #4
        Tack för förslagen, det lutar nog åt ett av dom.

        //E
        //E

        Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.

        Kommentar

        • Daniel Odell
          • November 2002
          • 1595

          #5
          jag vill utrota andmaten i mitt kar, tips?
          fish r friend

          Kommentar

          • Excido
            • September 2003
            • 144

            #6
            Den är alltså så vedervärdig att man måste planera en utrotning??

            //E
            //E

            Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.

            Kommentar

            • Daniel Odell
              • November 2002
              • 1595

              #7
              smaken är som baken .... jag fick in lite sporer från gosatta, nu har de tagit över akvariet, de skräpar något otroligt och gör så att mina Pistia inte får näring att växa.
              fish r friend

              Kommentar

              • zingo_boy
                • August 2002
                • 983

                #8
                jag fattar inte! jag har lyckats ta kål på varenda andmat jag har haft! vet inte vad som är fel, men fiskarna trivs i varje fall, och för lite ljus är de inte heller. kan de vara för mycket ljus för dessa växter?

                jasså, du planerar en utrortning! gör så här, skicka upp hela ditt bestånd till mej så ska jag ta hand om de hela åt dej. de tarbara en vecka att ta kål på dom för mej.

                Kommentar

                • anli
                  • October 2002
                  • 654

                  #9
                  Musselblomma (Pistia stratoides) är ju annars ok. Växer som fan, men är lätt att rensa bort. Har dom i dammen på sommaren, övervintrar inne i karet. Får som tur är mindre blad då...
                  Anders Lindersson
                  Anders Akvariesida

                  Kommentar

                  • zingo_boy
                    • August 2002
                    • 983

                    #10
                    men e verkar som att alla dessa växter är frutkansvärda spridare, och att de inte spelar större roll på vilken man väljer. åt mej dör alla lika fort.

                    Kommentar

                    • Excido
                      • September 2003
                      • 144

                      #11
                      He he, jag återkommer väl med en rapport så småningom. Då kanske jag är förbannad,glad eller ledsen.

                      //E
                      //E

                      Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.

                      Kommentar

                      • zingo_boy
                        • August 2002
                        • 983

                        #12
                        ok, inom en dag, du är glad, inom en vecka, du är smått misstänksam, inom en månad, ganska sur, efter en månad fruktansvärt sur över växternas framfart i akvariet

                        Kommentar

                        • Platy
                          • January 2002
                          • 140

                          #13
                          Min erfarenhet, när det gäller flytväxter, är att en kraftig cirkulation av ytvattnet hämmar deras tillväxt och i vissa fall helt reducerar dem (gäller även Lemna minor). Kanske gäller detta bara i mina baljor . Om inte, rikta om utblåset......

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            • November 2002
                            • 1595

                            #14
                            Platy: konstigt! i mitt stora kar med lugnt ytvatten trivs andmaten sådär men pistian har överhanden. i mitt mindre kar med fullt ös i ytan har andmaten totalt tagit över och pistian har helt dött ut.
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • Excido
                              • September 2003
                              • 144

                              #15
                              zingo_boy:
                              ok, inom en dag, du är glad, inom en vecka, du är smått misstänksam, inom en månad, ganska sur, efter en månad fruktansvärt sur över växternas framfart i akvariet
                              Ja, då återkommer jag framåt Jul och sabbar Julefriden för alla då.

                              Platy- Det där känner jag igen, jag har nog läst samma sak någonstans.

                              //E
                              //E

                              Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...