Gödning till svärdsplantorna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • small
    • January 2003
    • 470

    Gödning till svärdsplantorna?

    Funkar TMG även även på svärdsplantorna eller måste dom ha bottengödning?
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
    Att måla är ingen konst.
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    fungerar aldels utmärkt! (gjorde det för mig iaf när jag hade svärdsplantor)
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Jag har jättesvärdsplantor och det fungerar utmärkt. Jag har helt övergett bottengödningen på ett tag.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • Morpheus
        • February 2003
        • 673

        #4
        Det enda som kanske händer med Svärdplantorna är att de får lite mer genomskinligare blad och kanske växer lite långsammare men annars så fungerar TMG alldeles utmärkt
        Mvh Anders

        Kommentar

        • prisoner
          • December 2008
          • 78

          #5
          Det kan ta ett tag för svärdsplantor att komma i gång med att växa om du planterar in dom i ett nytt kar. Men när dom väl anpassat sig så växer dom på. TMG funkar bra.
          Vill du ha lite extra fart så stoppa ner några lerkulor under dom.

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Bara 6 år gammal tråd

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #7
              Har precis planterat en bunke nya växter i mitt nystartade 720 och jag har små lerkulor i sanden som bottengödning.
              Köpte helt enkelt en lufttorkande lera i en hobby/pysselbutik som jag så klart glömt namnet på nu
              Det funkar kanon till växter med känsliga rotsystem har jag märkt tidigare då jag gjorde samma sak till mitt förra 540 liters.
              Hade då en snygg crypto wendti brown som mådde ypperligt av denna leran.

              Har med framgång kört lerkulor i bottnen till svärdplantor innan oxå och ska testa det igen nu, jag ska införskaffa några stora svärdplantor på hornbach idag som ska planteras med lera.

              Det går alltså att göra det utan men mina erfarenheter är att det gör inte ont att ha bottengödning till dom
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av drd
                Har precis planterat en bunke nya växter i mitt nystartade 720 och jag har små lerkulor i sanden som bottengödning.
                Köpte helt enkelt en lufttorkande lera i en hobby/pysselbutik som jag så klart glömt namnet på nu
                Det funkar kanon till växter med känsliga rotsystem har jag märkt tidigare då jag gjorde samma sak till mitt förra 540 liters.
                Hade då en snygg crypto wendti brown som mådde ypperligt av denna leran.

                Har med framgång kört lerkulor i bottnen till svärdplantor innan oxå och ska testa det igen nu, jag ska införskaffa några stora svärdplantor på hornbach idag som ska planteras med lera.

                Det går alltså att göra det utan men mina erfarenheter är att det gör inte ont att ha bottengödning till dom

                lera är bra. kört det i hälften av karen.
                SERA Flora depot är oxå riktigt bra.
                man tar en näve (ca 1dl) och lägger på botten av karet.
                sedan på med grus / sand, och sedan plantan som trycks
                ner där man har kört ner bottengödningen.
                har kört det i den andra hälften av mina kar.

                verkar som att det åtminstone ger en j-a bra start
                för plantorna när man startar upp nya kar.

                växer som fasen iaf.....

                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                Arbetssätt...