Vilken Co2 utrustning??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • micke eklund
    • November 2002
    • 680

    Vilken Co2 utrustning??

    Nu är det äntligen dags att gå ifrån Jäsningen i stora burken och satsa på en riktig anläggning. Men jag behöver lite tips på vad jag ska satsa på. Ser att Dupla har en armatur för ca 900 pix, som man kan köpa till en manometer för ca 200 pix. Och så har vi den Dyra varianten Alpha ca 1600 och sedan Bioplast ca 900. Har någon erfarenhet av dessa och kan prata för eller emot så är jag tacksam. Ser även att Bioplast ligger lägre i pris på backventil bubbelräknare och magnetventilen än dupla = dåligt eller ett kap ??
    Reaktor hoppar jag över tänkte lösa i min tunna till ytterfilter det bör nog funka bra.
    Och till sist ph controller verkar ballt, hitter tyvärr ingen i Akvarielagrets prislista eller på Hjortgatan någon som har en prisuppgift på en sån grunka och var man kan köpa den??

    Tacksam för svar
  • micke eklund
    • November 2002
    • 680

    #2
    Är det verkligen ingen som har koll på dom olika tillverkarna???

    Kommentar

    • M.W
      • November 2002
      • 393

      #3
      Jag kör med Bioplasts Profi-Star-Set + deras magnetventil. Det funkar bra, inga problem alls förutom att reaktorn saknade en del grejor till vattenanslutningen, men jag kör med en JBL spiralreaktor istället. Har inga erfarenheter av andra märken.
      If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

      Min blog
      PlantSwap

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag har bara erfarenhet av JBL:s regulator, JBL:s nålventil och Bioplast magnetventilen:

        JBL-regulatorn är relativt kraftiga doningar jämfört med andra regulatorer. Nålventilen är extremt kraftig jämfört med Aquaristiks lågprisalternativ (tror den kostar €12), men är å andra sidan svårjusterad.

        Magnetventiler slår av och på, och det gör Bioplast magnetventil. Jag kan inte föreställa mig att det kan vara speciellt stor skillnad mellan olika märken av magnetventiler. Magnetventiler kan ha olika watt-antal, vilket inte är direkt intressant då dom inte drar många watt.

        Oavsett märke kommer dina prylar ganska säkert hålla livet ut.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • micke eklund
          • November 2002
          • 680

          #5
          JBL deras prylar hur ser prislappen ut där??
          Är det bara som beställningsvara från lokala zoo affären eller finns det någon webbshop eller hemsida som man kan kika på deras grejer???

          Kommentar

          • micke eklund
            • November 2002
            • 680

            #6
            ?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              JBL-prylar ligger ungefär som Bioplast tror jag.

              Det här är det billigaste om man ska köpa nytt (ca 828:- exklusive frakt):

              Magnetventil 39.98 €
              http://store.aquaristic.net/app/details.php?shop=1,650,0,0,id2674,,0,
              Regulator 35.98 €
              http://store.aquaristic.net/app/details.php?shop=1,650,0,0,id1408,,0,
              Nålventil 12.58 €
              http://store.aquaristic.net/app/details.php?shop=1,650,0,0,id2673,,0,
              Backventil 3.58 €
              http://store.aquaristic.net/app/details.php?shop=1,650,0,0,id2675,,0,

              (OBS OBS OBS - Prylarna verkar byta id ibland så det går inte bara att blint beställa från ovanstående länkar utan att kolla att det faktiskt är den pryl man vill ha! - OBS OBS OBS)

              Tuben köper du hos brandföretaget som ska fylla på tuben - då blir dom glada och hjälper dig gärna med påfyllning i framtiden. Prisexempel 700-800:- för en 6 kgs tub (som jag själv har). 150:- för varje påfyllning som räcker typ ett år beroende på akvariestorlek och växtmängd.

              Prylarna är tekniskt sett så oerhört enkla, förutom regulatorn, att jag har svårt att se att det på något sätt har någon betydelse vilket märke man väljer. Regulatorer *får* inte gå sönder eftersom det medför livsfara så dom är alla gjorda för att klara atomkrig.

              Att jämföra olika märken av magnetventiler är lite som att jämföra olika märken av värmekabel eller olika märken av fiberkabel i hifi-sammanhang. Antingen kommer 1:orna och 0:orna fram eller så gör dom det inte. Det finns liksom ingen vettig skillnad mellan dom.

              Nålventilen kan ha lite olika känsla. Farsans (se länken ovan) är skönare att ställa in än min sega/hårda JBL-nålventil.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • micke eklund
                • November 2002
                • 680

                #8
                Kanon info tack så mycket :-)

                Kommentar

                • micke eklund
                  • November 2002
                  • 680

                  #9
                  Det blev Duplas grejer i alla fall smidigast att ta det från Hjortgatan när man ändå behövde andra prylar.

                  Snackade med brandskyddsfirman här i Tyresö i somras och blev då lovad at få köpa en tub för femhundringen, får hoppas att erbjudandet står kvar när jag får prylarna från Kenneth.

                  Kommentar

                  • zeke
                    • November 2002
                    • 260

                    #10
                    Går det att använda tuben som den är eller krävs det någon modifiering?
                    Bara det bästa är gott nog;-)

                    Dennis..

                    Kommentar

                    • zeke
                      • November 2002
                      • 260

                      #11
                      Går det att använda tuben som den är eller krävs det någon modifiering?
                      Bara det bästa är gott nog;-)

                      Dennis..

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Stigarröret måste bort annars får du ut CO2 i flytande form, och det är lite kallt. Men sånt kan brandteknikerna som du har berättat för vad du ska ha tuben till.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • zeke
                          • November 2002
                          • 260

                          #13
                          Tackar!
                          Bara det bästa är gott nog;-)

                          Dennis..

                          Kommentar

                          • micke eklund
                            • November 2002
                            • 680

                            #14
                            Nu kom dom äntligen mina prylar det tog sin tid men nu har jag dom.

                            En liten fråga bara är det någon som har erfarenhet av Dupla Co2 Armatur Delta?

                            Jag fick med en lågtrycksmanometer? som redan satt fast monterad. Fått för att det var ett tillbehör så det gör ju ingenting ;-)

                            Manometern visar på fullt dvs nästan 100 är det ett problem? eller ska den göra det när magnetventilen släpper igenom gasen,
                            jag har för mig att den visade på det vita fältet när den var avstäng på natten ska kolla när jag går till jobbet inatt.

                            Den ändrade på sig från 3 bubblor sek igår kväll till att släppa 2 bubblor sek tills idag när jag kom hem vid 11,00 inkörningsproblem?

                            Tacksam för svar.

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              #15
                              >"Manometern visar på fullt dvs nästan 100 är det ett problem?"

                              100 vadå? procent eller bar? På högtryckssidan eller lågtryckssidan?

                              Trycket i flaskan kommer att vara ca 60-70 bar, beroende på temperatur, så länge det finns flytande koldioxid i flaskan. Flaskan har ett övertrycksskydd som löser ut någonstans över 50 grader C.

                              Peter
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...